سیاسی

تلاش خاندان سلطنتی در عربستان برای جلوگیری از پادشاهی «محمد بن سلمان»

رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داده که ده ها تن از اعضای خاندان سلطنتی عربستان نقشه ای ریخته اند که مانع از پادشاهی «محمد بن سلمان» پس از پدرش خواهد شد.

نکات برگزیده مطلب
  • ده‌ها تن از شاهزادگان و اعضای خانواده سلطنتی تلاش می‌کنند که مانع از رسیدن «محمد بن سلمان» به مقام پادشاهی در عربستان سعودی شوند.
  • این منابع تأکید کرده‌اند که تا زمانی که ملک «سلمان بن عبدالعزیز» زنده است چنین اقداماتی عملی نیست.
  • شاهزادگان در مذاکرات خود نقشه‌ای ریخته‌اند که طی آن شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» که برادر پادشاه فعلی عربستان است جانشین او شود.

 میدل ایست نیوزخبرگزاری «رویترز» به نقل از سه منبع «نزدیک به کاخ سلطنتی عربستان» خبر داده که ده‌ها تن از شاهزادگان و اعضای خانواده سلطنتی تلاش می‌کنند که مانع از رسیدن «محمد بن سلمان» به مقام پادشاهی در عربستان سعودی شوند.

بر اساس این گزارش، اقدامات محمد بن سلمان و از همه مهم‌تر موضوع قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار عربستانی، که ولیعهد عربستان در صدور دستور این قتل متهم دانسته می‌شود، باعث شده که بسیاری از چهره‌های خاندان سلطنتی عربستان در پی آن برآیند که موانعی در راه دستیابی محمد بن سلمان به مقام سلطنت ایجاد کنند.

به گفته این منابع، این افراد می‌کوشند که تغییری در هرم قدرت در کشور ایجاد کنند هرچند تأکید کرده‌اند که تا زمانی که ملک «سلمان بن عبدالعزیز» (82 ساله) زنده است چنین اقداماتی عملی نیست زیرا امکان ندارد که نظر او درباره «پسر نازپرورده‌اش» تغییر پیدا کند.

به گفته این منابع، شاهزادگان در مذاکرات خود نقشه‌ای ریخته‌اند که طی آن شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» (76 ساله) که برادر پادشاه فعلی عربستان است جانشین او شود.

این منابع تأکید کرده‌اند که سابقه چهل ساله شاهزاده احمد در معاونت وزارت کشور باعث شده که وی از حمایت بسیاری از مقامات نظامی و امنیتی کشور و همچنین بسیاری از چهره‌های خاندان سلطنتی برخوردار باشد.

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در ماه گذشته در پی قتل جمال خاشقجی و پس از دریافت ضمانت‌های غربی درباره اینکه تعرضی به وی نخواهد شد از تبعید خودخواسته در انگلستان به عربستان بازگشت. او یکی از سه عضو هیئت بیعت است که در نیمه سال 2017 با انتخاب محمد بن سلمان به ولیعهدی عربستان مخالفت کردند.

 

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا