سرخط خبرهاسیاسی

در دیدار بوگدانوف با نخست وزیر عراق اعلام شد؛ دعوت پوتین از «عادل عبدالمهدی» برای سفر به روسیه

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا پیام مشترک پوتین و نخست وزیر روسیه را به نخست وزیر عراق ابلاغ کرد.

میدل ایست نیوز: «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه و فرستاده ویژه رئیس جمهور این کشور در امور خاورمیانه و شمال آفریقا روز سه شنبه در ریاست هیئتی روسی با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش «بغداد الیوم» دفتر عبدالمهدی در بیانیه ای اعلام کرد که بوگدانوف، نامه  «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «دیمیتری مدودف»، نخست وزیر این کشور را تقدیم عبدالمهدی کرد. این پیام در خصوص تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور و تبریک به عبدالمهدی برای تشکیل دولت جدید عراق است. پوتین و مدودف در این نامه بر حمایت روسیه از عراق در تمام زمینه ها تأکید کرده اند.

همچنین دو طرف در این دیدار علاوه بر بررسی اوضاع منطقه در خصوص همکاری های مشترک در زمینه های امنیتی، اقتصادی، تجاری، نیرو، سرمایه گذاری، آموزش و غیره رایزنی کردند. فرستاده ویژه پوتین بر خواسته  روسیه برای گسترش روابط با عراق و هماهنگی های مشترک در تمام زمینه ها تأکید کرد.

از سوی دیگر عبدالمهدی با استقبال از هیئت روسی مراتب قدردانی خود از رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه برای تبریک تشکیل دولت را ابراز کرد و افزود که عراق توجه ویژه ای به تقویت روابط با روسیه دارد.

عبدالمهدی گفت که سیاست خارجی عراق بر پایه روابط حسنه با تمام کشورها استوار است و بغداد تمایل شدیدی برای اجرایی کردن این مسأله دارد. وی خاطر نشان کرد که عراق تلاش می کند مجددا روی پای خود بایستد و نقش بزرگ و محوری در منطقه داشته باشد.

بوگدانوف در ادامه این دیدار دعوت رئیس جمهور روسیه از عبدالمهدی برای سفر به روسیه را به وی ابلاغ کرد که در مقابل نخست وزیر عراق نیز از پوتین خواست تا به عراق سفر کند.

پیشتر «حیدر هادی»، سفیر عراق در روسیه در صفحه توئیتر خود نوشته بود که فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در بغداد امروز و فردا دیدارهایی با مسئولان جدید عراقی خواهد داشت.

وی افزوده بود که دیدار بوگدانوف با عبدالمهدی بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا فرستاده رئیس جمهور روسیه پیام پوتین مبنی بر اینکه «روسیه یک شریک واقعی برای عراق» است را به نخست وزیر عراق ابلاغ خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا