سیاسی

استعفای «لیبرمن»، پیروزی «حماس»، تسریع در آرامش

استعفای «اویگدور لیبرمن» به فلسطینیان در نوار غزه احساس پیروزی داده و به گفته سران «حماس» باعث شده که تلاش ها برای توقف طولانی مدت درگیری ها شدت بگیرد.

نکات برگزیده مطلب
  • محمود الزهار به هر کسی که در جای لیبرمن می‌نشیند هشدار داد که اگر به فکر حمله نظامی به نوار غزه بیفتد همین سرنوشت را خواهد داشت.
  • الزهار پیش‌بینی کرد استعفای لیبرمن روند تلاش‌ها برای آرام‌کردن فضا میان اسرائیل و جنبش حماس با وساطت مصر و قطر را تسریع بخشد.
  • 74 درصد مردم اسرائیل از عملکرد نتانیاهو در عملیات نظامی اخیر ناراضی‌اند و 49 درصد مردم معتقدند که حماس برنده این حمله نظامی بوده است.
  • سامانه دفاعی گنبد آهنین از میان 450 موشک که از غزه پرتاب شد فقط 100 موشک را توانست خنثا کند.

میدل ایست نیوز: استعفای ناگهانی «اویگدور لیبرمن»، وزیر دفاع اسرائیل، در 14 نوامبر، خوشحالی سراسری در میان فلسطینیان در پی داشت؛ آن‌قدر چند ساعت پس از استعفای او راهپیمایی برنامه ریزی نشده‌ای آغاز شد و گروهی دربرابر دفتر سیاسی جنبش حماس در غرب غزه گرد هم آمدند.

استعفای لیبرمن چند ساعت بعد از آتش‌ بس میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی انجام شد. آتش بسی که پایان دو روز حملات موشکی دو طرف در پی قتل هفت فلسطینی و یک افسر اسرائیلی در درگیری‌هایی بود که در 11 نوامبر و در پی شناسایی یک گروه اسرائیلی آغاز شد که در حال اجرای عملیاتی امنیتی در شرق «خان یونس»، در جنوب غزه، بودند.

لیبرمن در 15 نوامبر نامه دستی استعفای خود را به بنیامین نتانیاهو داد. نتانیاهو پیش از دریافت این استعفای رسمی، از 14 نوامبر، در پی تهدیدات «نفتالی بنت»، وزیر آموزش و رهبر حزب «خانه یهودی»، به خروج از ائتلاف حاکم، مذاکرات خود با احزاب اسرائیلی برای نجات دولت خود را آغاز کرده بود.

«محمود الزهار»، از سران شاخص دفتر سیاسی حماس، به «المانیتور» گفت: «استعفای لیبرمن نتیجه ناکامی‌ها و شکست‌های پی در پی ارتش اسرائیل در درگیری‌هایش با گردان‌های مسلح فلسطینی در غزه در ماه‌های اخیر بوده است». او به هر کسی که در جای لیبرمن می‌نشیند هشدار داد که اگر به فکر حمله نظامی به نوار غزه بیفتد همین سرنوشت را خواهد داشت.

الزهار پیش‌بینی کرد استعفای لیبرمن روند تلاش‌ها برای توقف طولانی مدت درگیری ها میان اسرائیل و جنبش حماس با وساطت مصر و قطر را تسریع بخشد و افزود که تلاش‌های مصر در این راستا متوقف نشده است.

او بعید ندانست که اسرائیل باز هم دست به اقدام نظامی ناگهانی علیه نوار غزه بزند و گفت: «جنگ ما با آنها طولانی است و با یک ـ دو حمله نظامی تمام نمی‌شود».

یک نظرسنجی که «شبکه 2 اسرائیل» آن را فراهم کرده و در 14 نوامبر منتشر شده است، نشان می‌دهد که 74 درصد مردم اسرائیل از عملکرد نتانیاهو در عملیات نظامی اخیر ناراضی‌اند و 49 درصد مردم معتقدند که حماس برنده این حمله نظامی بوده و 14 درصد اسرائیل را پیروز می‌دانند.

با انتشار نظرسنجی‌هایی که نشان‌دهنده باور عمومی به ضعف عملکرد رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی اسرائیلی دربرابر گردان‌های مسلح در غزه است و ادامه یافتن تظاهرات شبانه اسرائیلی‌ها در جنوب در اعتراض به نابه‌سامانی امنیتی و افزایش انتقادات رسانه‌ها و احزاب از عملکرد حکومت، فلسطینیان نگران‌اند که بار دیگر اسرائیل دست به حمله نظامی ناگهانی بزند.

یک منبع نظامی در ستاد عملیات مشترک گروه‌های مسلح فلسطینی، که نخواسته نامش فاش شود، به «المانیتور» گفت که وضعیت فوق‌العاده‌ای که از 11 نوامبر میان این نیروهای مسلح فلسطینی آغاز شده هنوز ادامه دارد، زیرا احتمال حمله ناگهانی اسرائیل همچنان مطرح است. او افزود که ستاد عملیات همچنان فعال است و تازه‌ترین تحولات نظامی و میدانی را بررسی می‌کند.

او هشدار داد که گروه‌های مسلح فلسطینی امکاناتی دارند که هنوز علنی نکرده‌اند و در هر حمله احتمالی‌ای می‌توانند اسرائیلی‌ها را غافلگیر کنند.

تنها علت استعفای لیبرمن اختلاف وی با نتانیاهو بر سر نحوه عمل در غزه نبوده، بلکه او در پی دستیابی به رأی‌های بیشتر در انتخابات آینده است. یک نظرسنجی که «شبکه 2 اسرائیل» چند ساعت پس از استعفای لیبرمن منتشر کرده نشان می‌دهد که شمار کرسی‌هایی که حزب وی به دست خواهد آورد به 7 کرسی خواهد رسید، در حالی که پیش‌تر نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند که او در انتخابات 5 کرسی به دست خواهد آورد.

«احمد الطیبی»، نماینده عرب در کنست اسرائیل، به «المانیتور» گفت که عجله لیبرمن به استفعا باعث فروپاشی ائتلاف حاکم شده است و افزود که قطار انتخابات پیش از موعد راه افتاده و در سایه تأکید احزاب بر اجرای انتخابات زودهنگام احتمالا شاهد برگزاری انتخابات در ماه مارس پیش رو باشیم.

الطیبی افزود که بحث‌های داغی که در جلسه هیئت وزرا در 13 نوامبر درگرفت و در نتیجه آن نتانیاهو به آتش بس تن داد، آغاز جدایی کامل او از لیبرمن بود. او افزود که لیبرمن موافقت اسرائیل با آتش بس را به معنای کوتاه آمدن دربرابر گروه‌های مسلح در غزه می‌دانست.

توان بازدارندگی اسرائیل دربرابر حملات گروه‌های مسلح فلسطینی بیش از هر چیز مایه نگرانی رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی اسرائیل شده است. با وجود آنکه موشک‌های فلسطینی برد محدودی داشته و حداکثر تا 20 کیلومتری نوار غزه پرتاب شده، اما آسیب‌های جانی و مادی آن بسیار زیاد بوده و باعث تردیدهای جدی در کارآیی سامانه گنبد آهنین شده است. این سامانه دفاعی از میان 450 موشک که از غزه پرتاب شد فقط 100 موشک را توانست خنثا کند.

«یوسف الشرقاوی» کارشناس نظامی و افسر بازنشسته، در گفت‌وگو با «المانیتور» پیش‌بینی کرد که اسرائیل هرگونه عملیات نظامی علیه غزه را فعلا به تعویق بیندازد تا ناکامی‌های ارتش در رویارویی با غزه، به‌خصوص شکست عملیات امنیتی نیروهای ویژه اسرائیلی در جنوب غزه، را بررسی کند.

«هشام المغاری»، کارشناس امنیتی و رئیس دانشگاه «عوده»، بر آن است که فرصت‌های پیش‌رَوی در روند آرامش میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی بیشتر از فرصت‌های درگیری است. علت آن است که پس از عملیات نظامی اخیر به اسرائیل ثابت شد که شکست دادن گروه‌های مسلح در غزه کار آسانی نیست. «ضمن اینکه بزرگ‌ترین مخالف آرامش اوضاع با فلسطینی‌ها، یعنی لیبرمن کنار رفته است».

با وجود تنش‌های لفظی در اسرائیل بر سر استعفای لیبرمن و نتایج دور اخیر حمله به گروه‌های مسلح فلسطینی، مهم‌ترین چیزی که باعث تردید اسرائیل در آغاز عملیات نظامی تازه در غزه می‌شود نگرانی از گیرافتادن در غزه و دادن تلفات شدید است. ضمن اینکه اساساً چنین حمله‌ای هدف مشخصی نمی‌تواند داشته باشد.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا