سیاسی

جلسه «سرنوشت ساز» ترامپ و مشاورانش برای زمان اعلام «معامله قرن»

برخی مقامات کاخ سفید خبر داده اند که جزئیات طرح امریکا برای صلح در خاورمیانه آماده است و موضوع اصلی این جلسه تعیین زمان و نحوه اعلام آن است.

نکات برگزیده مطلب
  • پایگاه امریکایی «اکسیوس» به نقل از مقامات امریکایی خبر داد که این طرح هم‌اکنون تقریباً کامل و آماده شده و «دونالد ترامپ» تصمیم دارد در فاصله میان دسامبر 2018 تا فوریه 2019 آن را علنی کند.
  • بحران سیاسی کنونی در اسرائیل و احتمالی برگزاری انتخابات پیش از موعد «بی تردید در تصمیم ترامپ درباره اعلان و اجرایی شدن این طرح تأثیرگذار خواهد بود».
  • «دیوید فریدمن»، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، نیز برای شرکت در این جلسه به واشنگتن رفته است.

 میدل ایست نیوز: رئیس جمهوری ایالات متحده در هفته جاری برای بررسی همه جزئیات طرح پیشنهادی کاخ سفید برای صلح در خاورمیانه که «معامله قرن» نام گرفته و تصمیم‌گیری درباره زمان اعلام آن «جلسه‌ای سرنوشت‌ساز» با بلندپایه‌ترین مشاوران امنیت ملی و سیاست خارجی‌اش برگزار خواهد کرد.

پایگاه امریکایی «اکسیوس» دوشنبه به نقل از مقامات امریکایی خبر داد که این طرح هم‌اکنون تقریباً کامل و آماده شده و «دونالد ترامپ» تصمیم دارد در فاصله میان دسامبر 2018 تا فوریه 2019 آن را علنی کند.

این مقامات که نامشان در گزارش نیامده تأکید کرده‌اند که بحران سیاسی کنونی در اسرائیل و احتمال برگزاری انتخابات پیش از موعد «بی تردید در تصمیم ترامپ درباره اعلان و اجرایی شدن این طرح تأثیرگذار خواهد بود».

«گروه صلح» در کاخ سفید به رهبری «جارد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد ترامپ، و نیز «جیسون گرینبلات»، نماینده ویژه رئیس جمهوری امریکا برای صلح در خاورمیانه، در هفته‌های گذشته مشغول تدوین جزئیات این طرح و آماده کردن آن بوده‌اند.

این گزارش افزوده که در این جلسه علاوه بر دونالد ترامپ، مشاوران ارشد او، در رأس آنها جارد کوشنر و جیسون گرینبلات و همچنین وزیر امور خارجه امریکا و مشاور امنیت ملی این کشور حضور خواهند داشت.

براساس این گزارش «دیوید فریدمن»، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، نیز برای شرکت در این جلسه به واشنگتن رفته است.

این گزارش موضوع اصلی این جلسه را زمان و نحوه اعلام این طرح و زمان‌بندی اجرای آن دانسته و افزوده که ترامپ درپی تسریع در اعلان این طرح است اما مشاوران او خواستار خویشتنداری و احتیاط شده‌اند و درباره زمان اعلام آن اختلاف دارند.

این مقام امریکایی به این پایگاه خبری گفته که فریدمن تأکید دارد که اجرای این طرح به پس از انتخابات احتمالی در اسرائیل موکول شود مبادا از این موضوع در انتخابات برای جلب رأی استفاده شود.

هفته گذشته در پی استعفای «آویگدور لیبرمن» از وزارت دفاع اسرائیل، بسیاری از اعضای ائتلاف حاکم در اسرائیل خواستار اجرای انتخابات پیش از موعد شدند. «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، عصر دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که شخصا سرپرستی وزارت دفاع را بر عهده می‌گیرد و شرایط سیاسی و امنیتی اسرائیل اجازه انتخابات پیش از موعد را نمی‌دهد.

پیش از این جیسون گرینبلات در سخنرانی‌ای در لندن اعلام کرده بود که از «معامله قرن» به زودی پرده برداری خواهد شد و افزوده بود که اکثر آنچه در رسانه‌ها درباره این طرح امریکایی مطرح شده بی اساس است.

 

 

منبع
اکسیوس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا