سرخط خبرها

ترکی الفیصل: آل سعود باید بپذیرد که قتل خاشقجی وجهه اش را تیره کرد

ترکی الفیصل گفت که قتل خاشقجی حادقه غیرقابل قبولی بود که بر جایگاه دیرین عربستان در جهان لطمه وارد کرد.

میدل ایست نیوز: شاهزاده ترکی الفیصل گفت: صرف‌نظر از اینکه سران کشورها در نشست گروه ۲۰ در آرژانتین از محمد بن سلمان استقبال گرمی داشته یا نداشته باشند، ولیعهد کسی است که مجبورند با او تعامل داشته باشند.

به گزارش ایسنا، شاهزاده ترکی الفیصل که زمانی ریاست سازمان اطلاعات عربستان را برعهده داشت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: آل سعود باید بپذیرد که با کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول وجهه‌اش”تیره” شده است.

وی گفت: قتل خاشقجی حادقه غیرقابل قبولی بود که بر جایگاه دیرین عربستان در جهان لطمه وارد کرد ما مجبوریم این مساله را تحمل کنیم این چیزی نیست که از آن بگریزیم ما با آن روبه رو شدیم.

با این حال او معتقد است که عربستان به ایفای نقش در عرصه جهانی ادامه خواهد داد.

ترکی الفیصل گفت اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در حمایت از عربستان نشان دهنده اهمیت آل سعود است. فکر می‌کنم ترامپ احساس کرد که این کار به نفع آمریکاست. او بر روابط استراتژیک میان دو کشور تاکید کرد و اینکه عربستان تا چه اندازه در بسیاری از موارد و نه فقط نفت مفید بوده است.

وی همچنین به شدت ارزیابی‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دست داشتن ولیعهد در قتل خاشقجی را رد کرد و گفت: همین ارزیابی‌های نادرست سازمان‌های اطلاعاتی بود که در سال ۲۰۰۳ منجر به حمله آمریکا به عراق شد. به همین دلیل ما این ارزیابی‌ها را به عنوان افشاگری محض نمی پذیریم.

این شاهزاده سعودی که زمانی ریاست اطلاعات عربستان و پست سفیری عربستان در آمریکا و انگلیس را بر عهده داشت، امروز شنبه در “نشست موسسه بیروت” سخنرانی کرد.

خاشقجی زمانی به عنوان مشاور فیصل فعالیت می کرد و زمانی که به عنوان سردبیر روزنامه الوطن فعالیت می‌کرد از حمایت خاندان آل سعود نیز برخوردار بود.

ترکی الفیصل گفت که گزارش‌ها درباره نارضایتی ها درون خاندان آل سعود به دلیل ارتقای سریع بن سلمان تا مقام ولیعهدی صحت ندارد و بن سلمان و پسرش از حمایت فوق‌العاده‌ای درون خاندان آل سعود برخوردارند. وی گفت: من هیچ نشانه‌ای از نارضایتی یا بی‌اطمینانی نسبت به پادشاه و ولیعهد ندیدم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا