اقتصادیسیاسی

آیا عربستان می تواند امریکا را تحریم کند؟

عربستان سعودی در برابر اقدامات تنبیهی امریکا گزینه های متعددی مانند نفت و بیرون کشیدن اموال خود در امریکا را دارد. اما این گزینه ها در دست مخالفانش هم هست.

میدل ایست نیوز: العربی جدید در تحلیلی می نویسد:به لحاظ نظری عربستان سعودی می توان دست به تحریم مالی ایالات متحده بزند و خسارت های شدیدی به اقتصاد امریکا بزند و درصورت تنبیه عربستان توسط ترامپ به علت پرونده جمال خاشقچی پاسخی درخور به وی دهد.

باز به لحاظ نظری عربستان می تواند همه دنیا را تحریم کند و تأمین سوخت هزاران شهر و روستا و نیروگاه برقی و کارخانه و شرکت را متوقف کند. این علاوه بر قدرت و تأثیر این کشور در اقتصاد جهانی نتیجه امکانات آن در اثرگذاری در بازارهای جهانی به خصوص در بخش انرژی و سرمایه گذاری و نقدینگی است.

سلاح نفت

مثلا عربستان سعودی می تواند در کارزار کنونی اش از سلاح نفت استفاده کند و صادرات خود به بازارهای جهانی و حرکت نفت کش های خود در شرق و غرب جهان را متوقف کند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد بی تردید شاهد جهشی عظیم در قیمت همه کالاهای اساسی و مواد اولیه خواهیم بود، چون عربستان بزرگ ترین تولیدکننده نفت در سازمان «اوپک» است و حدود 11میلیون بشکه در روز تولید و 7میلیون بشکه در روز صادر می کند. برخی چهره های عربستانی در روزهای گذشته به این سلاح اشاره کرده اند.

درصورت جهش قیمت نفت در نتیجه توقف صادرات نفت عربستان درصورت پافشاری امریکا بر محاکمه عاملان قتل خاشقچی، اولین گروهی که آسیب جدی می بیند شهروندان و اقتصاد امریکاست چون این جهش باعث جهش قیمت مشتقات نفتی مانند بنزین و دیزل و گاز می شود و تورم و سود بانکی را افزایش می دهد و این هزینه زندگی شهروند امریکایی را بالا می برد.

این همه اموری است که قطعا مایه نگرانی شدید دولت اوباما می شود که همیشه از موفقیت های اقتصادی خود و کاهش نسبت بی کاری و تورم  و افزایش هزاران فرصت شغلی به لطف سرمایه گذاری های عربستان سخن گفته است.

عربستان اگر بخواهد می توان فشارهای پی در پی امریکا برای افزایش دو میلیونی تولید نفت خود به منظور کاهش قیمت نفت و جبران کسری نفت ناشی از کاهش صادرات ایران و ونزوئلا و لیبی را رد کند.

برداشت اموال

عربستان اگر بخواهد می تواند سرمایه گذاری های خود را که بیش از یک هزار میلیارد دلار است (جدا از سرمایه گذاری های خانواده حاکم) از امریکا بیرون بکشد و اگر چنین شود لرزه ای شدید بر اندام بخش مالی امریکا بیندازد. همچنین می تواند دارایی های خود را از بانک های امریکایی و سهام خود در «سیتی بانک»، بزرگ ترین بانک جهان، و دیگر بانک های وال استریت بفروشد. چنان که می تواند اوراق قرضه عمومی امریکا را که معادل 164.9 میلیارد دلار از آنها در اختیار دارد واگذار کند و رتبه خود به عنوان دهمین کشور دارنده این اوراق خارج شود. در کنار همه اینها می تواند قراردادهای تسلیحاتی اش را که به ارزش 110میلیارد دلار است به صورت یکجانبه فسخ کند. و بسیار کارهای دیگر کند.

اما این همه صرفا موضوعی نظری است یا دست کم منوط به اراده سیاسی واقعی تصمیم سازان در عربستان سعودی است. اما در عمل آیا عربستان دست به چنین کارهایی خواهد زد؟ آیا چنان که یکی از مقامات عربستانی تهدید کرده، این کشور می تواند پاسخی درخور به تحریم های احتمالی امریکا و اروپا بدهد؟

واکنشی کم احتمال

بسیار بعید است که تهدیدهای عربستان عملی شود. به چند علت: اول از همه اینکه پیش از این هم حتی در اوج تنش در روابط امریکا و عربستان، عربستان یک سنت هم از اموال خود را از بازارهای امریکا خارج نکرده است. همچنین عربستان نمی تواند صادرات نفت خود را متوقف کند، چون در این صورت اقتصاد آن فروخواهد پاشید، زیرا بیش از 95درصد درآمدهای این کشور از نفت است. علاوه بر این در امریکا هم محدودیت های بسیار شدیدی بر خروج اموال خارجی از بانک های امریکایی و حتی فروش سهام تعیین شده است.

عربستان برای واکنش نشان دادن به تحریم های امریکا گزینه های محدودی پیش رو دارد. ضمنا هر سازوکاری که این کشور در اختیار دارد در اختیار دشمنانش هم هست و هر برگی که به دست دارد در دست دشمنانش هم هست، ازجمله دشمنان احتمالی اش در پرونده جمال خاشقچی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا