سیاسی

«انتخابات» در بحرین با محرومیت مخالفان از مشارکت

فعالان سیاسی بحرینی گفته اند که با وجود 4هزار زندانی سیاسی انتخابات بیشتر به «نمایشی مضحک» شبیه است.

میدل ایست نیوز: بحرین امروز شاهد آغاز رأی‌گیری برای «انتخاباتی» است که مخالفان حکومت از شرکت در آن محروم شده‌اند.

به گزارش رویترز، در حالی که دولت بحرین تأکید دارد که این انتخابات دموکراتیک است، بسیاری از فعالان سیاسی این کشور آن را یک «نمایش» می‌خوانند.

در سال 2011، با راه‌افتادن تظاهرات اعتراضی شیعیان، حکومت بحرین با کمک نیروهای نظامی و امنیتی عربستان دست به سرکوب گسترده این تظاهرات زد.

بحرین که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکاست، گروه‌های سیاسی‌ مخالفی دارد که همگی از شرکت در انتخابات محروم و ده‌ها تن از ایشان پس از محاکمه‌های دسته‌جمعی به زندان افتاده‌اند.

«احمد الوداعی»، مدیر پژوهشگاه بحرین برای حقوق و دموکراسی، که در لندن فعال است، تأکید کرد که روشن است که نهادهای قانون‌گذار در بسیاری از کشورهای دموکراتیک دنیا انتخابات بحرین را فاقد مشروعیت لازم می‌دانند چون معنا ندارد که حکومتی همه مخالفانش را «شکنجه دهد و به زندان اندازد» و بعد انتخابات برگزار کند و از جامعه بین المللی انتظار داشته باشد که به نتایج این انتخابات احترام گذارند.

حکومت بحرین اعلام کرد که 356 هزار واجد شرایط رأی دادن در 54 مرکز رأی‌گیری از میان 506 نامزد نمایندگان خود را در مجلس انتخاب می‌کنند. مجلس نمایندگان بحرین 40 عضو دارد که انتخابات فقط شامل 23 نماینده آن می‌شود و بقیه نماینده‌ها انتصابی‌اند. این مجلس از اختیارات بسیار محدودی برخوردار است.

بسیاری از شیعیان بحرین معتقدند که شهروندان درجه دوم محسوب می‌شوند و از بسیاری از حقوق شهروندی محروم‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرد که بحرین از راه «زندانی کردن و ساکت کردن مخالفان» و ممنوع کردن همه احزاب در مسیر تأمین شرایط مناسب جهت انتخابات کوتاهی می‌کند.

«علی الاسود»، از سران جنبش وفاق که به دستور دولت بحرین منحل شده، معتقد است که بر سر کار آمدن «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان باعث شده که مقامات بحرینی در سرکوب مخالفان و محروم کردن آنان از حقوق شهروندی شدت عمل بیشتری نشان دهند.

الاسود که در بحرین حکم حبس ابد برای وی صادر شده و اکنون در لندن زندگی می‌کند، به رویترز گفت که حکومت بحرین بدون حمایت عربستان سعودی نمی‌توانست این همه خشونت در برخورد با مخالفان نشان دهد.

«علی العرادی» نایب رئیس مجلس نمایندگان بحرین، گفت کسانی که در انتخابات شرکت نکنند بخشی از توافق ملی یا معادله سیاسی بحرین نخواهند بود.

«میثم السلمان»، رئیس مرکز بحرین برای گفت‌وگو و تسامح، نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در بیروت اعلام کرد که در کشوری که 4هزار زندانی سیاسی دارد و در آن صدها تن سلب تابعیت شده‌اند و مخالفان از شرکت در انتخابات محروم شده‌اند، انتخابات چیزی بیش از یک «نمایش مضحک» نیست.

 

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا