سرخط خبرها

استاندار سابق نینوا: عوامل پیدایش تروریست ها در عراق همچنان به قوت خود باقی است

«اثیل النجیفی» گفت بسیار ساده انگارانه است که فکر کنیم فقط با سلاح می شود امنیت برقرار کرد.

میدل ایست نیوز: «اثیل النجیفی»، استان‌دار سابق نینوا، گفت که بسیار ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم با جابه‌جایی مقامات امنیتی در این استان امنیت برقرار کرده‌ایم و افزود که عامل اصلی پیدایش تروریست‌ها و افزایش فعالیت‌های مسلحانه‌شان مسائل سیاسی و اقتصادی است.

النجیفی که در زمان استان‌داری او تروریست‌های داعش توانستند کنترل موصل، مرکز استان نینوا، را به دست بگیرند، روز دوشنبه به «القدس العربی» گفت: «در این شرایطی که عراق به طور کلی و استان نینوا به طور خاص در آن هستند ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم فرماندهان امنیتی می‌توانند در کشور امنیت فراهم کنند و با جابه‌جایی و عزل و نصب فرماندهان امنیتی امنیت برقرار کرده‌ایم».

او افزود: «وضعیت استان نینوا بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست، حل مسئله داعش به روش درست انجام نشده و هنوز بسیاری از عواملی که باعث پیدایش داعش شد همچنان به قوت خود باقی است».

به گفته النجیفی عملیات مبارزه با تروریسم شامل اقداماتی که مانع از پیدایش مجدد آن شود نبوده و نگاه صرفا امنیتی و نظامی به این موضوع اشتباهی بزرگ است.

استان‌دار سابق نینوا که خود در پرونده سقوط موصل به دست تروریست‌های داعش از متهمان اصلی شمرده می‌شود افزود که باید ابعاد سیاسی و اقتصادی و اداری پیدایش تروریسم را شناسایی و برای جلوگیری از بازگشت آن تلاش کنیم. «فرد نظامی فقط روبه‌رویش را می‌بیند و فقط با این کار دارد که دشمن چقدر سلاح دارد و چگونه می‌شود شکستش داد؛ اما سیاستمدار باید نگاهش فراتر برود و ببیند چه شد که تروریست‌ها پیدا شدند و چگونه است که ناگهان کارشان بالا می‌گیرد».

او خواستار اصلاحات سیاسی و اقتصادی و اداری در استان نینوا شد و تأکید کرد که «عواملی مانند فساد مالی و اداری گسترده در کشور و نیز احساس سرخوردگی و ضعف و بر هم خوردن توازن میان طیف‌های ساکن استان نینوا راه را برای بازگشت تروریست‌ها باز می‌کند».

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا