سیاسی

پرده برداری از نقش تازه پشت پرده عربستان در منطقه

برای اولین بار به صورت علنی ترامپ از نقش محرمانه عربستان در تضمین موجودیت اسرائیل در منطقه سخن گفت.

میدل ایست نیوز: «حسام کنفانی»، روزنامه نگار فلسطینی، در مقاله ای به ابعاد تازه ای از روابط ولیعهد عربستان با ایالات متحده و اسرائیل در پرتو اظهارات اخیر دونالد ترامپ پرداخته است.

در این مقاله که در «العربی الجدید» منتشر شده آمده که ماجرای قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار عربستانی، باعث کشف بسیاری از پرونده‌ها و نقش‌های محرمانه‌ای شد که عربستان سعودی پشت پرده در راستای منافع ایالات متحده بر عهده دارد. نقش‌هایی که گاه خلاف منافع خود عربستان است. برخی از این امور پیش‌تر بر همه روشن بود، اما امروز با دست و پازدن‌های شدید «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، برای جلب رضایت رئیس جمهور امریکا آشکارتر شده است. ظاهراً هم دست‌کم تا اینجای کار در گرفتن «عفو» از «دونالد ترامپ» موفق بوده است. او نه فقط از نظر ترامپ از دست داشتن در این جنایت تبرئه شد که از این بالاتر، به گفته ترامپ، بیزاری‌اش از این جنایت در مقایسه با ترامپ بیشتر است. این یعنی احتمال اینکه دستور قتل خاشقجی را خود ترامپ داده باشد بیشتر است تا اینکه محمد بن سلمان!

عجیب هم نیست. خود ترامپ بارها گفته که چرا با چنین قدرتی از محمد بن سلمان حمایت می‌کند. مهم‌ترین علت موضوع نفت است که برای رئیس جمهور امریکا بیشترین اهمیت را دارد. او از فعالیت‌های پیدا و پنهان عربستان برای پایین نگه داشتن قیمت نفت تقدیر کرد. البته پایین ماندن قیمت نفت به سود عربستان نیست و فقط خوش‌خدمتی به کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت است، اما ریاض برای تأمین خواسته‌های ترامپ هیچ کوتاهی نمی‌کند.

جدا از این، و البته جدا از موضوع قراردادهای خرید سلاح که در روزهای آینده بیشتر هم خواهد شد، پرونده بسیار مهم دیگری هم درکار است. پرونده‌ای که محرمانه است، اما ترامپ برای دفاع از بن سلمان آن را هم علنی کرد: موضوع بقای اسرائیل. ترامپ خطاب به هواداران اسرائیل در امریکا گفت: «واقعیت این است که عربستان در خاورمیانه برای ما بسیار مهم است. اگر عربستان نبود ما پایگاه بزرگی در خاورمیانه نداشتیم. اسرائیل هم بدون عربستان در گرفتاری سختی می‌افتاد. این حرف‌ها چیست؟ می‌خواهید اسرائیل از بین برود؟».

این نقش تازه البته از مدت‌ها پیش در مطبوعات مطرح بود، اما اولین بار است که به صورت رسمی و علنی از نقش محرمانه عربستان برای تضمین موجودیت اسرائیل در منطقه سخن گفته می شود. ترامپ چیزی درباره چندوچون این نقش عربستان نگفت، اما احتمالا در روزهای آینده در راستای دفاع بیش از پیش از محمد بن سلمان، رئیس جمهوری امریکا ابعاد تازه‌ای از ماجرا را علنی خواهد کرد.

نکته اینجاست که عربستان سعودی هم هیچ واکنشی به این اظهارات ترامپ نشان نداد. انگار برای عربستان هم مسئله‌ای نیست که در کنار لقب «خادم الحرمین الشریفین» القاب دیگری هم به پادشاه عربستان اعطا شود. مهم فقط در قدرت ماندن محمد بن سلمان و دور کردن اتهامات از وی بابت قتل خاشقجی است، حتی اگر پشتیبان اسرائیل باشد!

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا