سیاسی

«محمود عباس» به زودی دست به عزل و نصب های گسترده خواهد زد

تنش و بی ثباتی بی سابقه در رام الله باعث شده که «محمود عباس» به تغییرات گسترده در میان مقام های فلسطینی و فتح دست بزند.

نکات برگزیده مطلب
  • در هفته‌های آینده محمود عباس دست به عزل و نصب‌های گسترده تازه‌ای در میان مقامات سیاسی و دیپلماتیک فلسطین خواهد زد.
  • این تغییرات رهبران و شخصیت‌های برجسته‌ای در نهادهای فلسطینی و نیز سفارت‌خانه‌های فلسطین در مصر و عربستان و اردن و امارات و فرانسه را شامل می‌شود.
  • وضعیت سلامتی محمود عباس باعث شده که مدتی طولانی از ریاست وی بر فتح و کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش و ریاست حکومت فلسطین در پیش نباشد.
  • کنار رفتن محمود عباس از قدرت حتمی است و او خود هرگز برای انتخابات نامزد نخواهد شد و به زودی از فعالیت سیاسی کناره‌گیری خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: رام الله، پایتخت سیاسی فلسطین در کرانه باختری، شاهد وضعیت کم‌سابقه‌ای از تنش و بی ثباتی درنتیجه ناکارآمدی‌های مکرر حکومت در سال‌های گذشته به‌خصوص در پرونده صلح با اسرائیل است.

وضعیت رام الله، که به نظر بسیاری از ناظران «خراب و شکننده» می‌آید، چنان خشم «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، را برانگیخته که باعث شده وی دست به اقدامات قاطع و بسیار حساسی بزند که چه بسا نهادهای حکومتی فلسطین و جنبش فتح را زیر و رو کند.

برخی منابع بلندپایه در جنبش فتح درون رام‌الله به «نون پست» گفته‌اند که در هفته‌های آینده محمود عباس دست به عزل و نصب‌های گسترده تازه‌ای در میان مقام های سیاسی و دیپلماتیک فلسطین خواهد زد.

این منابع این تغییرات را «حساس و ریشه‌ای» خوانده‌اند و خبر داده‌اند که رهبران و شخصیت‌های برجسته‌ای در نهادهای فلسطینی و نیز سفارت‌خانه‌های فلسطین در مصر و عربستان و اردن و امارات و فرانسه و نیز برخی سران جنبش فتح به‌خصوص در کرانه باختری را شامل می‌شود.

مقام های بلندپایه جنبش فتح افزوده‌اند که عباس با این تصمیمات در پی «پاک‌سازی» صحنه سیاست فلسطین از هر مخالفی است و این ممکن است مقدمه‌چینی برای گام بزرگ بعدی وی یعنی کناره‌گیری از حکومت و فتح و واگذاری موقت این سمت به معاون اولش «محمود العالول» باشد.

پیش‌بینی شده که تصمیمات جدید محمود عباس در نیمه ماه دسامبر آینده اعلام شود. به گفته این مقامات مطلع، عباس هم‌اکنون در رام‌الله در حال مشورت برای نهایی کردن این طرح است.

این گزارش می‌افزاید که وضعیت سلامتی محمود عباس باعث شده که مدتی طولانی از ریاست وی بر فتح و کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در پیش نباشد. برای همین عباس که می‌داند بسیاری از کشورهای عربی گزینه‌ای جز وی ندارند، می‌خواهد پیش از سپردن کرسی خود به فرد مورد اعتماد خودش، میدان را از «دشمنان و نفوذی ها» پاک کند.

چندی پیش یک خبرگزاری محلی در فلسطین خبر داد که برخی نزدیکان محمود عباس در پی برکناری وی از قدرت برآمده‌اند. بر اساس این خبر، تشکیلات خودگردان فلسطین به اطلاعاتی دست یافته بود که نشان می‌داد برخی گروه‌ها در کشورهای عربی و امریکا در تماس‌هایی محرمانه با نزدیکان محمود عباس در پی کنار زدن وی از قدرت و کاستن از اختیاراتش برآمده‌اند. این گزارش افزوده که این اطلاعات در اختیار شخص محمود عباس قرار گرفته است. بر اساس این خبر، عباس به برخی نزدیکان خود دستور داده که این موضوع را پیگیری کنند. تشکیلات خودگردان فلسطین هیچ واکنشی به این اخبار نشان نداد.

محمود عباس با نام تشکیلاتی «ابومازن» در سال 2004 در پی درگذشت «یاسر عرفات» برای دوره‌ای پنج ساله در انتخابات پیروز شد، اما تاکنون حاضر نشده قدرت را واگذار کند و ریاست خود بر تشکیلات خودگردان فلسطین را بعد از پنج سال بدون برگزاری انتخابات جدید ادامه داده است.

سران سازمان فتح در گفت‌وگو با «نون پست» تأکید کرده‌اند که کنار رفتن محمود عباس از قدرت حتمی است و او خود هرگز برای انتخابات نامزد نخواهد شد و به زودی از فعالیت سیاسی کناره‌گیری خواهد کرد.

بر اساس قانون اساسی فلسطین، درصورت مرگ ناگهانی رئیس حکومت، رئیس مجلس قانون‌گذاری، که هم‌اکنون «عزیز دویک» از سران حماس است، تا زمان اجرای انتخابات ریاست حکومت را بر عهده می‌گیرد.

یک نظرسنجی که «مرکز فلسطینی پژوهش و نظرسنجی» آن را تهیه کرده نشان می‌دهد که 67 درصد مردم فلسطین خواهان کناره‌گیری محمود عباس هستند.

منبع
نون پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا