سیاسی

موشک های قسام اسرائیل را به زانو درآورد؟

منابع فلسطینی در غزه گفته اند که در درگیری اخیر از تاکتیک نظامی تازه ای برای فریب دادن سامانه دفاعی گنبد آهنین استفاده کرده اند.

نکات برگزیده مطلب
  • آتش بس، در غزه جشن‌های خیابانی در پی داشت و در شهرک سدیروت و شهر عسقلان در جنوب اسرائیل خشم عمومی.
  • حدود 2 هزار اسرائیلی در 15 نوامبر در تل آویو در مخالفت با آتش بس تظاهرات کردند و نتانیاهو را به نشان دادن ضعف دربرابر حماس متهم کردند.
  • رهبر حزب مخالف در کنست اسرائیل این آتش بس را «شکستی امنیتی و ضربه ای شکننده به نیروی دفاعی اسرائیل» خواند.
  • ایان درگیری اخیر که به استعفای لیبرمن و وعده ترور اسماعیل هنیه منتهی شد بهترین گواه شکست اسرائیل دربرابر مقاومت است.
  • استراتژی تازه فلسطینیان موشک‌باران گسترده شهرها و شهرک‌های اسرائیلی در نزدیکی غزه در زمانی کوتاه به جای تلاش برای بمباران شهرهای بزرگ در مرکز بوده است.
  • اهداف سیاسی منطقه‌ای برای نتانیاهو اولویت اصلی را یافته و او در پی افزایش روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

میدل ایست نیوز: ژنرال «کمیل ابو رکن»، هماهنگ کننده فعالیت دولت در ارتش اسرائیل در مناطق اشغال‌شده فلسطین، در 15 نوامبر با انتشار ویدئویی به عربی در شبکه اجتماعی فیسبوک به فلسطینان غزه هشدار داد که پاسخ اسرائیل به هرگونه اقدام خصمانه علیه اسرائیل «با شدت تمام و مهارناپذیر» خواهد بود.

«رشا ابوجلال»، روزنامه نگار مستقل فلسطینی، در گزارشی در «المانیتور» نوشته که روز بعد از آن، در 16 نوامبر، هزاران فلسطینی در مرزهای شرقی نوار غزه تظاهرات کردند و خواستار پایان یافتن محاصره اقتصادی این منطقه شدند که از سال 2007 آغاز شده، و در پی آن 40 تظاهرات‌کننده با گلوله‌های سربازان اسرائیلی مجروح شدند.

این تظاهرات پس از شدیدترین رویارویی نظامی میان نیروهای مقاومت در غزه و اسرائیل از سال 2014 به این سو برگزار شد. در این رویارویی نظامی میان 11-13 نوامبر درگرفت و پس از آن اعلام شد که دو طرف با وساطت مصر با یکدیگر بر سر آتش بس به توافق رسیده‌اند. این آتش بس، در غزه جشن‌های خیابانی در پی داشت و در شهرک سدیروت و شهر عسقلان در جنوب اسرائیل خشم عمومی. حدود 2 هزار اسرائیلی نیز در 15 نوامبر در تل آویو در مخالفت با این آتش بس تظاهرات کردند و «بنیامین نتانیاهو» را به نشان دادن ضعف دربرابر حماس متهم کردند.

«گردان های شهید عزالدین قسام» در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود که در 14 نوامبر منتشر شد نوشت: نیروهای مقاومت طی 40 ساعت درگیری 400 موشک و خمپاره به سمت اسرائیل پرتاب کردند. بر اساس گزارش نشریه «یسرائیل هیوم»، این موشک‌ها به 317 واحد مسکونی و 81 کامیون اسرائیلی آسیب وارد کرده است.

پایگاه «جروزالم پست» نیز در گزارشی در 13 نوامبر به نقل ازارتش اسرائیل خبر داد که ارتش به 160 موضع تابع حماس و جهاد اسلامی در سرتاسر غزه حمله کرده و این به 880 واحد مسکونی آسیب رسانده که در 80 مورد باعث ویرانی کامل ساختمان‌ها شده است.

«اویگدور لیبرمن» در 14 نوامبر در اعتراض به آتش بس از وزارت دفاع استعفا داد. «زیپی لیونی»، رهبر حزب مخالف در کنست اسرائیل، نیز در پیامی در همین تاریخ این آتش بس را «شکستی امنیتی و ضربه ای شکننده به نیروی دفاعی اسرائیل» خواند.

«اسماعیل رضوان» از سران جنبش حماس، در پاسخ به اظهارات ژنرال ابورکن، به «المانیتور» گفت: «ما از این تهدیدها نمی‌ترسیم و تظاهرات ما تا شکستن محاصره ادامه خواهد یافت».

او افزود: «پایان درگیری اخیر که به استعفای لیبرمن و وعده ترور اسماعیل هنیه منتهی شد بهترین گواه شکست اسرائیل دربرابر مقاومت است».

رضوان توضیح داد که در این جنگ از استراتژی تازه ای استفاده شده که همان موشک‌باران گسترده شهرها و شهرک‌های اسرائیلی در نزدیکی غزه در زمانی کوتاه به جای تلاش برای بمباران شهرهای بزرگ در مرکز بوده است. او گفت که این استراتژی ثابت کرد که می‌توان به اقدامات خصمانه اسرائیل علیه فلسطین پاسخی درخور داد بی آنکه کار را به جنگ تازه‌ای کشاند.

یک مقام بلندپایه در گردان‌های شهید عزالدین قسام نیز به «المانیتور» گفت: «نیروهای مقاومت در درگیری اخیر توافق کردند که تاکتیک نظامی تازه‌ای به کار گیرند تا هنگام موشک‌باران اسرائیل سامانه دفاعی گنبد آهنین را فریب دهند. این تاکتیک تازه این بود که تا 10 موشک را هم‌زمان پرتاب کنند. این‌گونه ذخیره موشک گنبد آهنین کم می‌آمد و فرصت ما برای پرتاب موشک‌های بیشتر افزایش می‌یافت».

«خضر حبیب» از سران جنبش «جهاد اسلامی» نیز به «المانیتور» گفت که حجم ویرانی و آسیب‌ها در جنوب اسرائیل در پی حملات موشکی مقاومت توان دفاعی اسرائیل را به لرزه درآورد و نتانیاهو را مجبور به تسلیم و آتش بس کرد. او گفت: «توان مقاومت امروز با سال 2014 بسیار متفاوت شده است. نیروهای مقاومت توان موشکی بسیار بیشتری دارند و آسیب‌های مالی و جانی بیشتری به اسرائیلی‌ها می‌توانند بزنند».

«ایاد القرا»، تحلیلگر سیاسی و مدیر اسبق روزنامه «فلسطین» تابع حماس، به «المانیتور» گفت: «هدف سیاسی ای که حماس از این درگیری دنبال می کرد واداشتن اسرائیل به بهبود وضعیت معیشتی مردم غزه بدون تحمیل شرط‌های پیچیده‌ای مانند خلع سلاح مقاومت در غزه بود».

او افزود که این درگیری آسیب جدی به نیروی دفاعی اسرائیل زده است، برای همین نمی توان گفت که آرامش کنونی بین غزه و اسرائیل طولانی شود و در مرحله آینده یا شاهد آرامش طولانی خواهیم بود یا جنگی گسترده ازسوی اسرائیل برای بازیابی توان دفاعی‌اش.

القرا تأکید کرد که موضوع جنگ یا آرامش بسته به توان مصر در وساطت میان غزه و اسرائیل و تصمیم اسرائیل به شکستن محاصره غزه و نیز تصمیم حماس به آرام نگه داشتن جنوب اسرائیل است.

«طلال عوکل»، نویسنده در روزنامه فلسطینی «الایام» نیز گفت که ضربه ای که توان دفاعی اسرائیل از درگیری اخیر خورده بی سابقه بوده است و این باعث می‌شود که نیروهای مقاومت در راه‌انداختن درگیری‌های بعدی با اسرائیل تردید به دل راه ندهند. او افزود که این وضعیت باعث افزایش محبوبیت حماس دربرابر حکومت فلسطین در رام الله می‌شود.

«ودیع ابونصار»، کارشناس امور اسرائیل و مدیر مرکز استشاری بین المللی در حیفا، در گفت‌وگو با «المانیتور» علت اصلی اقدام نتانیاهو برای پایان دادن درگیری را نه نیروی موشکی حماس که «دستیابی به هدفی سیاسی در سطح منطقه‌ای» دانست و افزود: «اهداف سیاسی منطقه‌ای برای نتانیاهو اولویت اصلی را یافته و او در پی افزایش روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس است». این هم‌زمان است با سفر نتانیاهو به عمان طی دعوت رسمی ازسوی پادشاه عمان در 26 اکتبر و نیز سفر وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل به امارات متحده عربی.

او افزود که در این شرایط نتانیاهو نمی‌خواهد دست به جنگی گسترده علیه نوار غزه بزند، چون نگران روند بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس با مشکل مواجه  شود. به خصوص که در اوایل سال آینده قرار است «ایلی کوهن» وزیر اقتصاد اسرائیل برای شرکت در کنفرانس کشورهای در حال توسعه به بحرین برود. ضمن اینکه در خبرها آمده که نتانیاهو در حال هماهنگی برای سفر به یک کشور عربی دیگر است.

 

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا