سیاسی

جناب برهم صالح سفر شما به عربستان ناصواب بود

تحلیلگر عراقی در یادداشتی به سفر رئیس جمهور عراق به کشور عربستان پرداخته و به دلیل پرونده های سیاه ریاض، این سفر را مورد انتقاد قرار داده است.

میدل ایست نیوز: «ایاد سماوی» نویسنده و تحلیلگر عراقی در یادداشتی برای وبگاه خبری المعلومه، به سفر «برهم صالح» به عربستان پرداخته و آن را مورد انتقاد قرار داد.

وی نوشت: پس از سفر موفق «برهم صالح» به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با «آیت الله سید علی خامنه ای»، رهبر ایران، «حسن روحانی»، رئیس جمهوری و دیگر مقامات ایران، نهاد ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای اعلام کرد که برهم صالح در ادامه سفرهای منطقه ای خود، بنا به دعوت رسمی «ملک سلمان»، پادشاه عربستان، به ریاض سفر کرده است. این سفرها در چارچوب تقویت روابط سیاسی و اقتصادی عراق با کشورهای منطقه، بررسی وضعیت سیاسی و امنیتی این کشورها در سایه اعمال تحریم های ظالمانه امریکا علیه ایران، انجام شده است. به طور اصولی، نمی توان منکر اهمیت این سفر، در این مقطع حساس، به همه کشورهای منطقه به جز عربستان شد.

سفر برهم صالح به عربستان، درست در زمانی انجام گرفت که تحولات بین المللی به جنایت «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی و شیوه وحشتناک قتل وی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول واکنش نشان داده است و در سایه ترس و وحشت وجدان انسانی از این جنایت هولناک که حتی باندهای سازمان یافته جنایی نیز انجام آن به فکرشان خطور نمی کند، همه کشورهای جهان یکصدا خواستار محاکمه بن سلمان، آمِر این جنایت هستند که با اقدام خود، روح انسانیت را جریحه دار کرد. سفر صالح به عربستان موجب شکسته شدن انزوای بین المللی شد که در پی قتل خاشقجی، تکه تکه کردن جسد وی و سپس ذوب کردن آن در داخل اسید، علیه این کشور شکل گرفته است. بنابراین سفر رئیس جمهوری عراق به عربستان، نخستین سفر رئیس یک کشور به ریاض پس از قتل خاشقجی است.

ما به نوبه خود، از جناب رئیس جمهور سوال می کنیم که خواهان تقویت چه روابطی با این دولت سرکش هستید؟ آیا آقای رئیس جمهور باور کرده که گروهی سرخود، بدون اطلاع و دستور بن سلمان، اقدام به قتل خاشقجی کرده است؟ آیا عاقلانه است که رئیس جمهور عراق از تصاویر کشته شدنگان بی گناه، متاثر نشود و با پادشاه این کشور که دستانش به خون کودکان یمنی، سوری، عراقی، لبنانی و لیبیایی آغشته است، مصافحه کند؟ آیا ایشان از پادشاه عربستان خواسته تا تجاوز خود علیه یمن و نیز قتل کودکان و افراد بی گناه را متوقف سازد؟ آقای رئیس جمهور سفر شما به عربستان نادرست بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا