سیاسی

مسعود بارزانی: اگر عبدالمهدی نخست وزیر نبود به بغداد نمی رفتم

رئیس حزب دموکرات کردستان در کنفرانس تلویزیونی گفت که حل و فصل مشکلات بغداد و اربیل زمان بر خواهد بود.

میدل ایست نیوز: روز چهارشنبه «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان در اظهاراتی تلویزیونی گفت که مشکلات بغداد و اربیل باید با تفاهم و توافق حل و فصل شود. و ی خاطر نشان کرد که مشکلات پیشین به دلیل سیاست های بغداد بود.

به گزارش «کرد پرس» بازرانی افزود: «عادل عبدالمهدی دوست دیرین ماست و با مشکلات کردستان آشنایی دارد. ما امیدواریم با ایشان به تفاهم و راه حل های خوبی دست پیدا کنیم.»

وی در خصوص سفر خود به بغداد گفت که این سفر برای نشان دادن حسن نیت و حل و فصل مشکلات فیما بین بود. من در این سفر با تمام جریان ها و شخصیت هایی که با ما دشمنی کردند دیدار و گفت وگو کردم.

رئیس حزب دموکرات کردستان همچنین تأکید کرد که بر سر حل مسائل اصلی مورد اختلاف با بغداد به تفاهمات اولیه رسیدیم.

وی ابراز امیدواری کرد که اختلافات موجود در حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و غیره حل و فصل شود اما گفت که وعده ای به مردم نمی دهد.

بارزانی در مورد دیدار با مقتدی صدر نیز خاطر نشان کرد که این دیدار مثبت بود.

او با توضیح درباره سفرش به امارات گفت: «مقام های اماراتی در دیدارهای انجام شده آمادگی خود برای گسترش روابط با اقلیم کردستان را نشان دادند.»

رئیس حزب دموکرات کردستان با اشاره به اینکه نبود قانون اساسی در اقلیم کردستان نقض بزرگی است، وعده داد که طی چهار سال آینده مسئولان ذیربط تلاش خواهند کرد تا اقلیم کردستان دارای قانون اساسی شود.

بارزانی با اشاره به مسأله کرکوک گفت که برای حل مساله مناطق مورد مناقشه به ویژه کرکوک تأکید داریم که باید ماده 140 قانون اساسی اجرا شود.

وی کرکوک را بخشی از اقلیم کردستان و متعلق به ساکنان آن دانست و گفت که با تمام راهکارهایی که به نفع ساکنان این استان باشد موافقت خواهد کرد.

رئیس حزب دموکرات کردستان افزود: «تا هنگامی که آوارگان مناطق مورد منازعه عراق بخواهند می توانند در اقلیم کردستان باقی بمانند اما اگر وضعیت این مناطق عادی شود، باید به شهرهای خود بازگردند.»

وی همچنین گفت که در مورد آوارگان اقلیم کردستان با نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق مفصلا گفت وگو کردیم.

بارزانی ادامه داد: «سفر به بغداد برای شکستن دیواری بود که در روابط فی مابین ایجاد شد. هدف از انجام این سفر رسیدن به راه حلی برای حل و فصل مشکلات بود و اگر خواستار حل مشکلات و اختلافات باشیم به نتیجه خواهیم رسید. مشکلات میان اربیل و بغداد بسیار است و حل کردن آن زمان‌بر خواهد بود.»

وی افزود: «باور نمی کنم عادل عبدالمهدی همچون نخست وزیران سابق عراق تصمیمات سیاسی و اقتصادی و نظامی برای مجازات اقلیم کردستان اتخاذ و تجربه شکست خورده را تکرار کند. اگر شخصیتی همچون عادل عبدالمهدی در منصب نخست وزیری عراق نبود هییچگاه به بغداد سفر نمی کردم.»

رئیس حزب دموکرات کردستان با اشاره به اینکه پدیده شوم داعش همچنان در عراق وجود دارد اظهار داشت: «جنگ با داعش در گذشته بسیار آسان تر از مقطع کنونی بود. قبلا می دانستیم عناصر داعش در چه مناطقی  هستند اما اکنون این امر مشخص نیست و داعش به نینوا، صلاح الدین و دیگر مناطق بازگشته است.»

وی گفت تا زمانی که دلایل و عوامل ظهور داعش شناسایی و برای آنها راه حلی در نظر گرفته نشود این پدیده تروریستی با همان نام یا با پوشش دیگر بازخواهد گشت.

بارزانی در پایان خاطر نشان کرد که روابط اقلیم کردستان با ایران، ترکیه و دیگر کشورها در سطح خوبی قرار دارد و  ابراز امیدواری کرد که این روابط روز به روز پیشرفته تر شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا