اقتصادیسیاسی

عراق طرحی 18 ماهه برای بی نیازی از برق ایران به امریکا تحویل می دهد

وزارت برق عراق اعلام کرده که در حال تدوین طرحی برای بهینه سازی تولید برق و جلوگیری از هدر رفت آن و نیز واردات برق از دیگر کشورهاست.

میدل ایست نیوز: در میان فشارهای امریکا بر عراق برای تواقف واردات برق از ایران و اعتراضات مردمی به وضعیت فاجعه‌بار برق در تابستان‌های گرم عراق این کشور پس از مدت‌ها در پی اجرای اصلاحات گسترده در حوزه برق برآمده است.

به گزارش «فرانس پرس»، به نقل از چند منبع آگاه، وزارت برق عراق در دولت جدید این کشور طرح‌های متنوعی برای بهینه‌سازی نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق و کاهش هدررفت برق و نیز واردات برق از دیگر کشورها و نیز اصلاح تعرفه‌ها به منظور افزایش درآمد در نظر دارد.

عراق از ماه نوامبر به مدت 45 روز از تحریم‌های امریکا علیه ایران معاف شد و تا تابستان فرصت چندانی برای بهبود وضعیت برق ندارد و در همین مدت باید نقشه راهی برای محدود کردن وابستگی خود به برق و گاز ایران طراحی کند.

عراق سالانه 28 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برای کارخانه‌ها و 1300 مگاوات برق از ایران خریداری می‌کند.

«مصعب المدرس»، سخنگوی رسمی وزارت برق عراق به «فرانس پرس» گفت که این وزارت‌خانه برنامه‌ای 18 ماهه برای بی نیاز شدن از برق ایران و حل مشکلات مزمن برق در عراق طراحی کرده است.

او افزود که این طرح تا دو هفته آینده به امریکایی‌ها ارائه خواهد شد و طرحی پنج ساله خواهد بود که امریکایی‌ها روند اجرای آن را سال به سال بررسی می‌کنند و تأکید کرد اگر این طرح کامل و مناسب باشد احتمالا امریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را یک یا حتی دو سال تمدید کند.

مدرس همچنین گفت که اگر عراق بتواند از برق ایران بی نیاز شود، بی تردید تا زمانی که بتواند به اندازه نیاز خود گاز تولید کند یا گاز استخراج شده همراه با نفت خود را استفاده کند به گاز ایران نیازمند خواهد ماند.

برنامه های عراق

عراق در حالت عادی به 24 هزار مگاوات برق نیاز دارد که در تابستان 50 درجه‌ای این کشور نیازمند 30 هزار مگاوات برق می‌شود در حالی که نیروگاه‌های برقی کشور بیش از 16هزار مگاوات برق نمی‌توانند تولید کنند.

پژوهشگاه انرژی عراق طی گزارشی نشان داد که حدود 30 تا 50 درصد انرژی در روند انتقال در شبکه‌های برق اتلاف می‌شود که علت آن کهنگی این شبکه و نیز خسارت‌های شدیدی است که تروریست‌ها به این شبکه‌های برقی زده‌اند.

المدرس تأکید می‌کند که تقویت زیرساخت‌ها از مهم‌ترین بخش‌های طرح وزارت برق عراق است و تفاهم‌نامه این کشور با شرکت‌های «زیمنس» (10 میلیارد دلار) و «جنرال الکتریک» (15 میلیارد دلار) برای تقویت همین زیرساخت‌هاست.

او می‌افزاید که در صورت اجرای این توافق‌ها عراق می‌تواند تولید برق خود را طی پنج سال تا 40 هزار مگاوات برساند.

سخنگوی وزارت برق عراق همچنین گفت که طرح دیگر برای بی نیازی از برق ایران خرید برق از دیگر کشورهاست که ازجمله می‌توان به ترکیه و اردن و کویت اشاره کرد و نیز به تولید برق از انرژی خورشیدی در عربستان سعودی.

بخش دیگری از این طرح شامل اصلاح تعرفه‌هاست تا باعث صرفه‌جویی در مصرف و نیز کسب درآمد برای توسعه شبکه برق بشود.

«سمیر حسین» کارمند عالی‌رتبه در بخش توزیع در برق عراق تأکید کرد که خصوصی سازی و افزایش تعرفه در بغداد بازخورد مثبتی داشت و باعث شد که مصرف برق کم شود و درنتیجه قطعی برق هم کاهش بیابد.

«هاری استپانیان»، کارشناس انرژی، به «فرانس پرس» گفت که وزارت برق عراق یک مشکل بزرگ دیگر هم دارد که آن شمار بسیار بالای کارکنان و درنتیجه هزینه‌های آن است.

به گفته استپانیان کویت به همان اندازه عراق برق تولید می‌کنند و 12 هزار کارمند در وزارت برق دارد اما در عراق 140 هزار نفر در وزارت برق کار می‌کنند.

او همچنین به موضوع فساد گسترده مالی در وزارت برق اشاره می‌کند و تأکید می‌کند که تا وقتی مبارزه همه جانبه به فساد نشود همه این نقشه‌ها نقش بر آب است.

منبع
فرانس پرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا