سیاسی

اردوغان: مصائب ملت هایی چون عراق و سوریه و فلسطین و یمن میراث شوم جنگ جهانی اول است

اردغان در در سی و چهارمین نشست کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی" موسوم به "کومسک" از کشورهای اسلامی خواست در تجارت میان خود، از ارز ملی استفاده کنند

میدل ایست نیوز: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سی و چهارمین نشست کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی” موسوم به “کومسک” که به میزبانی شهر استانبول برگزار شد، پیام های مهمی را به کشورهای اسلامی فرستاد.

به گزارش روزنامه روزنامه تُرک پرس، اردوغان در آغاز به شهرهای خواهر خوانده استانبول از مکه، مدینه، سارایوو و اسلام آباد گرفته تا قاهره، کابل و به ویژه قدس شریف سلام و درود فرستاد و در عین حال تاکید کرد: تا زمانی که مسلمانانی برای دفاع از حق، عدالت و آزادی وجود دارد، فلسطین پابرجا خواهد ماند.

اردوغان ادامه داد: به خواست و اراده خداوند، فشارها و بیدادگری ها قادر به خاموش کردن آتش فروزان آزادی خواهی در دل فلسطینیان نخواهد بود و تا وقتی که مردم شجاع فلسطین به خاطر میهنشان حاضر به فداکاری باشند، اشغالگران هرگز به اهداف خود نخواهند رسید.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به همزمان بودن این نشست با صدمین سالروز پایان یافتن جنگ جهانی، گفت: تبعات و پیامدهای این جنگ حتی پس از گذشت یکصد سال، به قوت خود باقی خواهد ماند.

اردوغان در ادامه عنوان داشت: این منطقه جغرافیایی از جمله نخستین مناطقی بود که در معرض ظلم و تبعات ویرانگر این جنگ قرار گرفت و مادامی که ریشه حقیقی مشکلات مشخص نشود، نمی توان برای آن راهکاری جدی پیدا کرد.

وی افزود: ما باید یکصدمین سالروز پایان یافتن جنگ جهانی اول را به فرصتی برای اندیشیدن و تفکر قرار دهیم و نباید آن را به جشن های یادبود محدود سازیم، ما مسلمانان که قرن های متمادی در این منطقه باهمدیگر زندگی کرده ایم، باید به این مهم اقدام کنیم.

اردوغان با تاکید بر اینکه مسلمانان باید تمام اتفاقات تلخ و شیرین گذشته را مد نظر قرار دهند، افزود: تنها انسان های اندیشمند از طریق تلاش های صادقانه خود می توانند به دل تاریخ دست یازند و افراد با دید تنگ نظرانه خود نمی توانند به کنه تاریخ برسند و تنها ما حصل این این دید کوته نظرانه، تثبیت پیش داوری های گذشته در ذهن افراد است.

وی افزود: با وجود این که یکصد سال از پایان یافتن جنگ جهانی اول می گذرد اما خربی های ناشی از آن تا کنون در منطقه ما باقی مانده است. ما به عنوان مسلمانان هنوز هم با دشواری های انسانی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که این جنگ به بار آورده است، دست به گریبان هستیم.

رئیس جمهور ترکیه عنوان کرد: امپریالیست هایی که جنگ را به خاورمیانه و افریقا کشاندند، اکنون خود در کمال آرامش و صلح به زندگیشان ادامه می دهند اما ما هنوز هم بهای آن منازعات و ناآرامی ها را پس از گذشت یکصد سال می پردازیم و درست در زمانی که این افراد برای همکاری و شراکت با یکدیگر تلاش می کنند، اختلافات ما روز به روز بیشتر و بیشتر می شود.

اردوغان در ادامه سخنان خود گفت: به صراحت می گویم که در پشت پرده بحران های متعدد، خون ها و اشک های ریخته شده در بسیاری از کشورها از جمله سوریه، عراق، یمن و فلسطین، طرح های برنامه ریزی شده ای برای برپایی جنگی بزرگ قرار دارد و فلسطینی ها بزرگترین قربانی این طرح های پلیدانه بودند که در پایتخت کشورهای غربی ساخته و پرداخته شده و به دست شخصیت های مرموزی مانند لورنس عربستان اجرا شد و برادران عرب ما نه تنها سرزمین خود را از دست دادند بلکه در معرض بدترین ظلم ها قرار گرفتند.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه کشورهای مسلمان و نه کشورهای دیگر باید در جهت حل بحران سوریه پیشقدم شوند، افزود:باید به جنگی که منجر به قحطی و کشتار یمنی ها شده است، پایان دهیم و ما اولین کسی باشیم که حملات ناجوانمردانه به نمازگزاران افغانستان را محکوم می کنیم همچنین فارغ از هویت شخص تروریست، باید نخستین کسی باشیم که به قتل و کشتار انسان های بی گناه در برلین، پاریس، بلژیک و موسکو اعتراض می کنیم.

وی با حمایت از مسلمانان روهینگا و پناهندگان فلسطینی که در معرض ظلم اشغالگران قدس قرار گرفته اند، افزود: ما باید نخستین کسی باشیم که سازمان های تروریستی همچون جریان گولن، پ ک ک، القاعده، بوکو حرام و گروه الشباب را محکوم می کنیم و باید به قوانین منطقه مان، صرف نظر از مرزهایی که امپریالیست ها ترسیم کرده اند، احترام بگذاریم و اجازه ندهیم بر اساس مفاهیمی هم چون نژادپرستی و فرقه گرایی خون برادرانمان به ناحق به زمین ریخته شود، این تنها راه کاستن از درد و رنج ها و فراهم کردن آینده ای امن و روشن برای کودکانمان است.

اردوغان در ادامه گفت: ما باید از پتانسیل ها و امکاناتی که داریم، به بهترین شیوه ممکن بهره براری کنیم تا اینگونه بتوانیم مشکلاتمان را با دستان خود حل کنیم و در همین راستا بکارگیری ارز ملی در تجارت و مراودات مالی مان، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و اینگونه  می توانیم غل و زنجیری که امپریالیست ها به دستاتنمان زده اند، بشکنیم.

وی در پایان از کشورهای عضو خواست زیرساخت های گمرکی خود را نوسازی کنند و از فناوری اطلاعات در چارچوب گسترده ای بهره گیرند و ساز و کار گمرکی خود را تسهیل کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا