سرخط خبرها

بالا گرفتن لحن اختلافات در کرکوک

حزب اتحادیه میهنی کردستان برخی«گروه های برخوردار از حمایت نیروهای امنیتی خاص» را به تلاش برای «عربی سازی» کرکوک متهم کرد.

میدل ایست نیوز: بحران در منطقه مورد مناقشه کرکوک بار دیگر شدت گرفته و کردها از تلاش برای «عربی کردن» کرکوک انتقاد کرده‌اند.

دفتر حزب اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک طی بیانیه ای مطبوعاتی تأکید کرد که گروه هایی برخوردار از حمایت برخی نیروهای امنیتی به تلاش‌ها برای بر هم زدن امنیت و ایجاد شکاف میان ساکنان کرکوک دست زده‌اند. در این بیانیه این اقدامات «در راستای ازسرگیری عملیات عربی‌سازی کرکوک در برخی روستاهای منطقه داقوق در جنوب استان» دانسته شده است.

در این بیانیه آمده که این گروه‌ها درصدد ساختن شهرک‌های مسکونی برای گروهی از خانوارهای عرب هستند که از استان‌های صلاح الدین و دیالی به منطقه آمده‌اند و می‌خواهند آنها را در زمین‌هایی که متعلق به شهروندان کرد بومی منطقه است جای دهند». این بیانیه این اقدامات را «که با حمایت برخی گروه های مشخص امنیتی» انجام می‌شود محکوم کرده است.

در این بیانیه آمده که این گروه‌ها از وضعیت غیر طبیعی کرکوک سوء استفاده کرده‌اند و از رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس مجلس خواسته‌اند که به تعهدات قانونی خود دربرابر اقداماتی از این دست عمل کنند.

دربرابر، «مهند العبیدی»، از سران ائتلاف اصلاح در کرکوک گفت: «اظهارات این‌چنینی درباره عربی‌سازی کرکوک و اسکان خانواده‌های عرب در مناطق کردنشین با واقعیت فاصله بسیار دارد». او گفت که این خانوارها ساکنان اصلی روستای داقوق بوده‌اند که بعد از حوادث سال 2014 و ورود داعش به استان کرکوک، نیروهای پیشمرگ مانع از بازگشت آنها به سکونتگاه‌هایشان شده‌اند.

او افزود که این خانوارها با امکاناتی که پیش آمده و بر اساس مستندات قانونی‌ای که دارند به سکونتگاه خود بازگشته‌اند.

هم‌زمان اعلام شده که هیئتی بلندپایه از احزاب کرد برای بررسی پرونده کرکوک فردا (دوشنبه) وارد بغداد می‌شود تا با مقامات عراق ازجمله نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

کرکوک منطقه‌ای با ترکیبی متنوع از ساکنان عرب و کرد و ترکمان است و احزاب سیاسی بر سر قدرت در این استان با یکدیگر اختلاف دارند و یکدیگر را به تبعیض علیه خود متهم می‌کنند.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق در اولین سفرش پس از انتخاب به ریاست جمهوری طی سفری به سلیمانیه تأکید کرد که حکومت جدید عراق با جدیت در پی حل مشکل کرکوک است.

 

 

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا