سیاسی

سران فتح انقلابی مردمی علیه «محمود عباس» راه می اندازند

سران جنبش فتح معترض به تک روی های محمود عباس، تظاهرات گسترده ای در رام الله و شهرهای دیگر فلسطین راه انداخته اند.

نکات برگزیده مطلب
  • برای اولین بار کرانه باختری و شهر رام‌الله شاهد تظاهرات مردمی در انتقاد از محمود عباس و مطالبه رفع موانع تحقق وحدت ملی و شکاف میان حماس و فتح بوده است.
  • منابع بلندپایه‌ای درون فتح گفته‌اند که راه‌اندازی و هدایت این اعتراضات کار برخی مقامات بلندپایه فتح است.
  • «جنبش فتح دربرابر تک‌روی محمود عباس و تصمیم‌گیری یکجانبه او ساکت و دست‌بسته نخواهد ماند».
  • سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، پیش‌تر گفته‌ بود که محمود عباس دیگر امین ملت فلسطین نیست و باید برود.

میدل ایست نیوز: شکست مذاکرات اخیری که زیر نظر دستگاه امنیت مصر برای آشتی میان جنبش فتح و جنبش حماس آغاز شد در همین حد ناتوانی طرف مصری از رسیدن به راه حلی برای این پرونده پیچیده نمی‌ماند و این بار شراره‌های آن به رأس جنبش فتح می‌کشد.

فتح همیشه تابع دستورات رئیس خود، «محمود عباس» بوده و اعضای آن هیچ‌گاه هیچ نظری جدا از آنچه «ابومازن» درباره مسائل داخلی و خارجی تصمیم گرفته باشد ابراز نمی‌کنند؛ اما این بار صداهای بلندی به گوش می‌رسد که باید مایه نگرانی شدید محمود عباس باشد.

برای اولین بار پس از به ریاست رسیدن محمود عباس، پس از درگذشت «یاسر عرفات»، کرانه باختری و شهر رام‌الله (پایتخت سیاسی فلسطین) شاهد تظاهرات مردمی در انتقاد از محمود عباس و مطالبه رفع موانع تحقق وحدت ملی و شکاف میان حماس و فتح بوده است.

منابع بلندپایه‌ای درون فتح به «نون پست» گفته‌اند که راه‌اندازی و هدایت این اعتراضات کار برخی مقامات بلندپایه فتح است.

از دست رفتن آخرین فرصت

این منابع گفته‌اند که دور اخیر مذاکرات میان فتح و حماس که در قاهره انجام شد حکم آخرین فرصت را دارد و شکست آن یعنی باز چند سال دیگر اختلافات و شکاف‌ها بر جای خود بماند و چه بسا کسانی سراغ گزینه های دیگری روند که برای همه سخت خواهد بود.

این سران فتح که نمی‌خواهند شناسایی شوند می‌گویند: «جنبش فتح دربرابر تک‌روی محمود عباس و تصمیم‌گیری یکجانبه او ساکت و دست‌بسته نخواهد ماند، ما نیازمند تحرکی جدی و فاعلانه و قدرتمند و مؤثر هستیم تا به این سیاست مخرب که کشور را به این حال و روز کشیده پایان دهیم».

آنان گفته‌اند: «صبر جنبش فتح حدی دارد و به زودی نظر قاطع خود را دربرابر سیاست به تعطیل کشیدن تحقق مصالحه ابراز خواهیم کرد. ما دست به اقدامات عملی واقعی خواهیم زد تا نشان دهیم که با این شکاف مخالفیم و در نهایت ملت و رهبران واقعی‌اند که سخن نهایی را در این باره خواهند گفت».

آنان پیش‌بینی کردند که در روزهای آینده در شهرهای فلسطین به‌خصوص رام الله تظاهراتی دربگیرد و شعار مردم «نه به شکاف، نه به کسانی که به این شکاف دامن می‌زنند، و آری به وحدت و آشتی ملی» خواهد بود.

این سران فتح در پاسخ به این پرسش که آیا این اولین مورد اعتراض و شورش علیه محمود عباس خواهد بود، گفتند: «کسی که آشتی ملی را به تعطیلی کشانده و باعث تفرقه و تقسیم و شکاف در کشور شده و گوشش بدهکار پیشنهادهای آشتی نیست و همچنان دنبال اسرائیل راه افتاده و بی توجه به منافع فلسطین با اسرائیلی‌ها هماهنگی امنیتی دارد و قطعا آینده خوشی در انتظارش نخواهد بود و ما او را نمی‌پذیریم».

همزمان گزارش هایی درباره برنامه محمود عباس برای عزل و نصب های گسترده درون فتح و در اداره فلسطین با هدف کناره گیری اش از قدرت منتشر شده بود. رسانه های اسرائیلی نیز گزارش داده بودند که با توجه به شدت گرفتن بیماری محمود عباس، اسرائیل به شدت نگران گزینه های احتمالی جانیشینی وی است.

مقدمه‌چینی برای بعد از عباس

این منابع تأکید می‌کنند که در روزهای اخیر نشست های گسترده و محرمانه‌ای داخل رام الله میان عالی‌ترین مقامامات حزبی فتح برای بررسی اوضاع داخلی فلسطین و راه‌های هدایت اعتراض‌های مردمی برای فشار به محمود عباس جهت پذیرش آشتی ملی با حماس برگزار شده است.

این منابع بخش اصلی مسئولیت بن بست 12 ساله در مذاکرات با حماس را متوجه شخص محمود عباس می‌دانند و می‌افزایند که «عزام الاحمد»، رئیس هیئت مذاکره‌کننده فتح، نیز مسئول دیگر این بن بست است که باید از مقام خود کنار رود و کسی به جایش بنشیند که به فکر حل مشکل باشد نه پیچیده‌تر کردن آن.

«فوزی برهوم»، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، پیش‌تر گفته‌ بود که محمود عباس دیگر امین ملت فلسطین نیست و باید برود. برهوم در پیامی در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشته بود که عباس از شش حق حیاتی برای فلسطینیان کوتاه آمده است: حق بازگشت آوارگان، حق قدس، حق مقاومت، حق تاریخی فلسطین، حق آزادی همه زندانیان، و حق انضمام فلسطین به دادگاه بین المللی.

مقامات فتح پیش‌تر خبر داده بودند که «به علت بی فایده بودن چنین مذاکراتی» روند مذاکرات آشتی با حماس را متوقف می‌کنند و افزوده بودند که هفته آینده جلسه فتح به ریاست محمود عباس برای بررسی اقدامات لازم درباره نوار غزه تشکیل خواهد شد تا جنبش حماس را به واگذاری قدرت به حکومت رسمی رام الله وادار کند.

«عزام الاحمد»، رئیس هیئت مذاکره کننده فتح، تأکید کرد: «راه‌های فشار بر جنبش حماس بدون آنکه تأثیری بر شهروندان عادی داشته باشد را بررسی می‌کنیم».

«حسین الشیخ» عضو هیئت مذاکره‌کننده فتح نیز مذاکرات با حماس را «مذاکره کرها» خواند و گفت: «یازده سال است که وقتمان را در این مذاکرات تلف کرده‌ایم و فقط شکاف‌ها و اختلاف‌ها بیشتر شده و راه حل واقعی به تعویق افتاده». او افزود که تا وقتی «همه مظاهر انقلابی» در غزه برچیده نشود مشارکت با حماس در قدرت معنا نخواهد داشت. او گفت: «ما به حماس اعتماد نداریم و مطمئنیم که نمی‌خواهند اختلافات پایان یابد، آغاز کار از نظر ما این است که حکومت وفاق ملی همه مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرد».

محمود عباس نیز پیش از این در نشست مجلس فلسطین تأکید کرده بود که «دست به اقدامات قاطعی دربرابر نوار غزه و حماس خواهد زد، زیرا آنان تلاش‌ها برای آشتی را به شکست کشاندند».

«حسام بدران» عضو دفتر سیاسی حماس دربرابر جنبش فتح را متهم کرد که تلاش‌های مصر برای آشتی ملی را به شکست کشانده‌ است.

«فهمی هویدی» تحلیلگر باسابقه سیاسی و متفکر مصری، شکست این مذاکرات صلح را آغاز اقدامات برای نادیده گرفتن محمود عباس و اجرای عملی آنچه «معامله قرن» خوانده می‌شود می‌داند. به گفته هویدی مصر در پی تحقق دستاوردها و موفقیت‌هایی در سیاست خارجی خود است و بسیار نگران وضعیت انسانی در غزه است، اما آنچه در خاک فلسطین جریان دارد بیشتر تفاهمات میان گروه چهارجانبه مصر ـ اردن ـ امارات ـ عربستان است.

منبع
نون پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا