سرخط خبرها

ادامه فعالیت های منطقه ای برهم صالح؛ رئیس جمهوری عراق به قطر می رود

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق در دور دوم سفرهای منطقه ای خود، قصد دارد به قطر سفر کند.

میدل ایست نیوز: «ملحان المکوطر»، دبیر کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، امروز دوشنبه از سفر قریب الوقوع «برهم صالح»، رئیس جمهوری این کشور به دوحه، پایتخت قطر خبر داد.

المکوطر در گفت وگو با رسانه های داخلی عراقی گفت:صالح علاقه‌مند به تداوم روابط خارجی با همه کشورهای جهان بدون ورود به اختلافات منطقه ای است که به منافع کشور آسیب می رساند، برای همین در روزهای آینده سفر برهم صالح به قطر و دیگر کشورها را شاهد خواهیم بود.

در همین راستا، مقامی عراقی به روزنامه العربی الجدید، گفت: دور دوم سفرهای برهم صالح بر درخواست از برخی کشورها برای کمک به بازسازی شهرهای آزاد شده از چنگال داعش، تمرکز خواهد داشت.

این مقام عراقی در ادامه افزود: دوحه در گذشته نیز در حمایت از عراق در زمنیه طرح های بشردوستانه مختلف، نقش آفرین بوده است و بغداد امید دارد که روابط خود را با دوحه به بهترین شکل، تقویت کند.

از سوی دیگر «ریبوار طه»، نماینده پارلمان عراق در خصوص دور دوم سفرهای رئیس جمهوری عراق، گفت: در مرحله کنونی، عراق نیازمند برقراری روابط حسنه با همه کشورهاست.

وی در عین حال گفت: این روابط باید در ضمن محوربندی ها و یارکشی کشوری علیه دیگر کشورها نباشد بلکه باید در راستای برقراری روابط حسنه عراق با کشورهای عربی و منطقه باشد.

«سلام الشمری» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف اصلاح و سازندگی، سفرهای رئیس جمهوری عراق را در راستای گسترش روابط بغداد و کشورهایی دانست که برهم صالح قصد سفر به آنها را دارد و یا در گذشته این سفرها انجام شده است. وی همچنین گفت: همه این کشورها برای عراق از اهمیت یکسانی برخوردار است.

شمری تاکید کرد که این سفرها تنها به منظور اهداف سیاسی انجام نمی شود بلکه از مهم ترین دلایل آن می توان به تقویت روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی اشاره کرد.

در همین راستا، «ایاد الدیلمی»، کارشناس سیاسی عراقی بر این باور است که رئیس جمهوری جدید عراق تلاش دارد تا تصویر سلف خود را که فعالیت اندکی داشت و در بسیاری از پرونده ها ناکام ماند و نتوانست ارتباطات داخلی و خارجی قوی با طرف های مختلف برقرار کند، از اذهان بزداید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا