سیاسی

انتقاد چهره های اسرائیلی از اظهارات ترامپ درباره ولیعهد عربستان

به نظر شماری از چهره های اسرائیلی، «دونالد ترامپ» نباید برای حمایت از «محمد بن سلمان» منافع اسرائیل را بهانه بیاورد.

نکات برگزیده مطلب
  • این نخبگان هشدار داده‌اند که این‌گونه اظهارات باعث افزایش دشمنی با اسرائیل در ایالات متحده می‌شود.
  • اظهارات ترامپ باعث می‌شود بخش بزرگی از افکار عمومی امریکا، مسئولیت اموال کلانی را که این کشور خرج سیاست خارجی‌اش می‌کند متوجه اسرائیل بدانند.
  • این اظهارات باعث می‌شود که خیلی‌ها فکر کنند «سیاست خارجی امریکا را یهودیان تعیین می‌کنند».
  • رئیس جمهور امریکا انگیزه‌های  واقعی خودش را پنهان می‌کند. در رأس این انگیزه‌ها تمایل شخصی‌اش به ماندن محمد بن سلمان در قدرت و نیز افزایش شمار سربازان امریکایی در سوریه به 4هزار سرباز است.
  • گروه های راست افراطی در امریکا ممکن است درصورت هدف قرار گرفتن سربازان امریکایی در خاورمیانه، از این اظهارات ترامپ برای حمله به اسرائیل و توجیه ادعای یهودستیزانه خود استفاده کنند.

میدل ایست نیوز: اظهارات مکرر «دونالد ترامپ» درباره ادامه حضور نظامی امریکا در خاورمیانه و نیز حمایت از «محمد بن سلمان» و حکومت عربستان و ربط دادن آن به منافع اسرائیل با انتقاد بسیاری از چهره‌های سیاسی و اجتماعی اسرائیل مواجه شده است. این نخبگان هشدار داده‌اند که این‌گونه اظهارات باعث افزایش دشمنی با اسرائیل در ایالات متحده می‌شود.

«ایال زسر»، رئیس بخش مطالعات شرقی دانشگاه تل آویو، گفت که دربرابر فشارهای اعضای کنگره برای گرفتن موضع قاطع دربرابر حکومت عربستان در پی قتل «جمال خاشقجی» و همچنین افزایش گرایش‌های مخالف با دولت وی درون حزب جمهوری‌خواه، ترامپ منافع اسرائیل را بهانه می‌آورد.

زسر در مقاله‌ای که در روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر کرد هشدار داد که اظهارات ترامپ باعث می‌شود بخش بزرگی از افکار عمومی امریکا، مسئولیت اموال کلانی را که این کشور خرج سیاست خارجی‌اش می‌کند متوجه اسرائیل بدانند و اگر در درگیری‌های منطقه‌ای اتفاقی برای سربازان امریکایی بیفتد آن را به حساب اسرائیل بنویسند.

او خواستار فعالیت تبلیغاتی اسرائیل برای خنثا کردن عواقب این گونه اظهارات ترامپ و القای این نکته به امریکایی‌ها شد که اسرائیل «هم می‌تواند از منافع خودش دفاع کند هم می‌تواند به حفظ منافع امریکا کمک کند».

«عاموس هارئیل»، کارشناس نظامی اسرائیلی، نیز اظهارات ترامپ را «مایه افزایش یهودی‌ستیزی در جهان» دانست و گفت که این اظهارات باعث می‌شود که خیلی‌ها فکر کنند «سیاست خارجی امریکا را یهودیان تعیین می‌کنند».

هارئیل در مقاله‌ای که در روزنامه «هاآرتص» منتشر کرد سخنان ترامپ را تیری خواند که «به قلب اسرائیل خواهد خورد» و افزود: «رئیس جمهور امریکا انگیزه‌های  واقعی خودش را پنهان می‌کند. در رأس این انگیزه‌ها تمایل شخصی‌اش به ماندن محمد بن سلمان در قدرت و نیز افزایش شمار سربازان امریکایی در سوریه به 4هزار سرباز است».

به گفته هارئیل، بعید نیست که ترامپ با این‌گونه اظهارات درپی جلب رأی یهودیان امریکا برای انتخابات 2020 نیز باشد.

«یوسی ملمان»، کارشناس امور امنیتی در مقاله‌ای در روزنامه «معاریو» نیز سخنان ترامپ را که گفته بود «آنچه واشنگتن را به خاورمیانه می‌کشاند نفت نیست، بلکه منافع اسرائیل است»، به ضرر اسرائیل دانست.

او در مقاله‌ای که هفته گذشته منتشر کرد تأکید کرد که گروه های راست افراطی در امریکا ممکن است درصورت هدف قرار گرفتن سربازان امریکایی در خاورمیانه، از این اظهارات ترامپ برای حمله به اسرائیل و توجیه ادعای یهودستیزانه خود استفاده کنند.

ملمان از رئیس جمهور امریکا خواست که علت اصلی حضور امریکا در منطقه را جلوگیری از «نفوذ ایران» اعلام کند.

این کارشناس امنیتی تأکید کرد که در ارتش و دستگاه امنیتی اسرائیل همه اتفاق نظر دارند که حضور امریکایی‌ها در منطقه و به طور خاص در سوریه برای منافع اسرائیل حیاتی است، چون می‌تواند مرکز ثقلی در برابر حضور روسیه و نفوذ ایران باشد.

«یوسی پلین»، وزیر اسبق دادگستری اسرائیل، نیز تأکید می‌کند که نمی‌توان مطمئن بود که بدون حکومت عربستان اسرائیل به مشکل خواهد خورد. او از تل آویو خواست که مسائلش را بدون کمک عربستان حل کند.

او در مقاله‌ای در «یسرائیل هیوم» از بن سلمان انتقاد کرد و او را باعث از دست رفتن فرصت حل مشکلات با ملت فلسطین دانست. به گفته وی بن سلمان «ترامپ را متقاعد کرده است که کشورهای عربی با نادیده گرفتن فلسطینیان می‌توانند مسائلشان را با اسرائیل حل کنند».

پلین افزود که ولیعهد عربستان به امریکایی‌ها پیشنهاد کرده است که سران فلسطین را برای «کوتاه آمدن از خط قرمزهایشان» تحت فشار قرار دهند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا