سیاسی

وزیر امور خارجه فرانسه برای سرپوش گذاشتن بر اتهام منتسب بن سلمان دروغ گفت!

«جان اف لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شده بود که از فایل صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی اطلاعی ندارد.

میدل ایست نیوز: سایت تحلیلی فرانسه تاکید کرد که سخنان «جان اف لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص اطلاع نداشتن از مستندات ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی که توسط ترکیه به کشورهای اروپایی ارائه شده، بی پایه و اساس است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، سایت فرانسوی «مدیا پارت» گفت: ما «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا را به علت مواضع نامناسبش در مساله خاشقجی سرزنش می کردیم به طوری که ترامپ در راستای حمایت از عربستان از پیامدهای این ترور وحشیانه، از تایید مستندات خودداری می کرد، اما ما باید در این رابطه از موضع کشورمان به ویژه رئیس دستگاه دیپلوماسی نیز سوال کنیم.

این سایت فرانسوی افزود: آیا لودریان در مقابل صفحات نمایش تلویزیون در 12 نوامبر اعلام نکرد که هیچ آگاهی درباره اطلاعات ارائه شده از سوی ترکیه به این کشور در خصوص ماجرای کشته شدن خاشقجی ندارد؟

در رابطه با منظور لودریان از این سخنان، این سایت توضیح داد که وی منظورش مکالمات صوتی قتل خاشقجی و قطعه قطعه کردن جسد وی در استانبول بوده است.

به موازات آن، هفت تن از دیپلمات ها و مقامات سرویس اطلاعاتی فرانسه تاکید کردند که مسئولین وزارت امور خارجه در بالاترین سطح آن، از مکالمات صوتی در تاریخی که شخص وزیر امور خارجه صحبت می کرد، اطلاع پیدا کرده بودند.

به گفته این سایت، ترکیه از همه اتفاقات رخ داده در کنسولگری آگاهی داشت اما ترجیح داد به جای اینکه آنکارا حقیقت را افشا کند، سعودی ها خود به این امر اعتراف کنند.

سایت مدیاپارت به نقل از دیپلمات فرانسوی عنوان کرد: درست در همان زمان که لودریان منکر در دست داشتن اطلاعی در خصوص مکالمه صوتی بود، مسئولین وزارت امور خارجه می دانستند که وی اشتباه فاحشی مرتکب می شود.

مسئولین وزارت امور خارجه فرانسه افزودند: ما البته که از مکالمات صوتی آگاهی داشتیم و انکار این مساله کاملا مسخره بود، اما وزیر امور خارجه با این دروغ بزرگ سعی داشت بر جنایت بن سلمان سرپوش بگذارد.

منبعی در سرویس اطلاعات خارجی فرانسه به سایت مدیا پارت گفت: مکالمه صوتی به خود شخص وزیر تحویل داده شده است، بنابراین وی کاملا از این فایل آگاهی داشت.

دیپلمات فرانسوی در خصوص ماجرای انکار لودریان گفت: موضع لودریان بسیار تکان دهنده و شرم آور است، وی اشتباه بزرگی مرتکب شد، اما این کار وی، ما را غافلگیر نکرد زیرا وی از زمانی که وزیر امور خارجه شد با موضع گیری های خطرناک خود از حکومت هایی مانند مصر و عربستان دفاع می کرد.

این سایت تحلیلی فرانسوی عنوان داشت: اتفاقات مخفیانه هم چون قتل خاشقجی از سوی طرف های ذی ربط معمولا پنهان داشته می شود اما «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه با افشای این جنایت همه را غافلگیر کرد به ویژه آنکه وی اعلام کرد هر سر نخ تازه ای که پلیس در تحقیقات و بررسی های خود بدان دست یابد، افشا خواهد کرد. اردوغان با این اقدام خود، کشورهایی را که سال ها در مقابل عربستان خم می شدند و با چشم پوشیدن از جنایت های این رژیم، روابط مستحکمی با آن برقرار می کردند، کاملا شوکه کرد.

این سایت در پایان ضمن سرزنش وزیر امور خارجه فرانسه، گفت: لودریان با این دروغ خود، همکاری فرانسه با اکثر رژیم های جنایتکار جهان را افشا کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا