سیاسی

آغاز مذاکرات صلح یمن

یک مقام آگاه در سازمان ملل خبر داد که بعید است مذاکرات به صورت رودررو انجام شود.

 

میدل ایست نیوز: هیئتی ازجانب دولت «عبدربه منصور هادی»، که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است دیروز (چهارشنبه) وارد استهکلم شد تا مذاکرات صلح با گروه انصارالله در یمن را زیر نظر سازمان ملل متحد آغاز کند.

به گزارش رویترز یک مقام آگاه در سازمان ملل متحد ضمن اعلام این خبر که این مذاکرات امروز در قلعه‌ای مرمت‌شده در نزدیکی استوکهلم، پایتخت سوئد، آغاز خواهد شد و تأکید کرد که بعید است مذاکرات به‌صورت رودررو میان دو طرف باشد و «مارتین گریفیت»، نماینده سازمان ملل برای صلح در یمن، مسئول مذاکرات نامستقیم خواهد شد.

هیئت مذاکره‌کننده انصارالله یمن نیز روز سه‌شنبه وارد سوئد شده بود.

این مذاکرات اولین از نوع خود از سال 2016 تاکنون است.

«عبدالله العلیمی»، یکی از نماینده دولت عبد ربه منصور هادی که در این مذاکرات حضور دارد در پیامی تویتری این مذاکرات را «فرصتی واقعی برای صلح» خواند.

در چند ماه اخیر متحدان غربی عربستان و امارات متحده عربی فشارهای خود را بر این دو کشور برای توقف جنگ چهارساله در یمن که تلفات انسانی بسیار شدیدی داشته و یمن را تا آستانه قحطی و فاجعه انسانی کشانده افزایش داده‌اند.

«محمد عبدی»، مدیر دفتر یمن در شورای امور پناهندگان نروژ، گفت که اگر این مذاکرات مثبت باشد تأثیر آن بر شهروندان یمنی فوری و مستقیم خواهد بود هم‌چنان که به مشکل خوردن این مذاکرات نیز تأثیر مستقیم بر وخامت اوضاع مردم عادی در یمن خواهد نهاد.

ماجرای قتل «جمال خاشقجی» باعث شد که توجه‌ جهان به فجایع یمن و فعالیت‌های عربستان در منطقه افزایش یابد. قرار است کنگره امریکا این هفته طرح توقف حمایت‌های نظامی امریکا از عربستان در جنگ با یمن را بررسی کند.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا