سیاسی

تظاهرات در بصره همچنان ادامه دارد

مردم بصره امروز در اعتراض به اوضاع بد معیشتی و خدمات رسانی این شهر دست به تظاهرات زده و همچنین به علت تعرض استاندار بصره به یکی از معترضین، عکس وی را به آتش کشیدند.

میدل ایست نیوز: اعتراضات در استان بصره در جنوب عراق برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت. این در حالی است که برخی نمایندگان از کنترل خارج شدن اعتراضات و آشوب های ناشی از آن، هشدار دادند.

منبع محلی به العربی الجدید گفت: ده ها تن از اهالی استان بصره، امروز شنبه در نزدیکی گذرگاه مرزی شلمچه به دلیل اخذ مالیات گمرکی بیش از حد از کامیون ها و خودروهایی که از طریق این مرز وارد عراق می شوند، دست به تظاهرات زدند.

منبع مذکور گفت: تظاهرکنندگان در جریان این تظاهرات شعارهایی در محکومیت دولت عراق و «اسعد العیدانی»، استاندار بصره سر دادند و تاکید کردند که تظاهرات خود را تا پایان یافتن هر نوع استثمار و مالیات مازاد بر مردم عراق ادامه خواهند داد.

وی افزود: تظاهرکنندگان اعلام کردند که به ایران سفر نکرده و کالایی از این کشور وارد نخواهند کرد.

آنها در عین حال بر لزوم پاسخگویی به مطالبات خود در زمینه بهبود وضعیت معیشتی و خدماتی، تاکید کردند.

رسانه های استان بصره، امروز شنبه اعلام کردند که نیروهای عراقی مانع پوشش خبری تظاهرات گذرگاه مرزی شلمچه و انجام مصاحبه با مقامات این گذرگاه شدند.

در همین راستا، «بدر الزیادی»، نماینده پارلمان عراق از گسترش دامنه تظاهرات هشدار داد و در گفت وگویی مطبوعاتی گوشزد کرد که اوضاع امنیتی احتمال دارد از کنترل خارج شود.

وی افزود: تظاهرات کنندگان بصره در حال افزایش فعالیت های خود هستند و این امر ترس و هراس هایی در خصوص سقوط شهر به دست تظاهرکنندگان به وجود آورده است.

الزیادی در عین حال اعلام کرد که استان بصره از زمان اشغال عراق به دست نیروهای امریکایی هیچ گونه خدماتی به خود ندیده است.

بدر الزیادی با اشاره به اینکه شمار زیادی از خانواده ها به علت پایین بودن سطح خدمات رسانی از این استان مهاجرت کرده اند، افزود: از «عادل عبدالمهدی» و دولت او می خواهیم پیش از وخیم تر شدن اوضاع این شهر که تاثیر منفی مستقیمی بر اقتصاد عراق خواهد داشت برای حل مشکلات این شهر سفری به آن داشته باشند.

«عدی عواد»، نماینده بصره در پارلمان عراق پیشتر گفته بود که از سر گیری دوباره تظاهرات امری طبیعی است زیرا دولت در انجام وعده های خود کوتاهی کرده است و مردم بصره دیگر امیدی ندارند که مقامات عراقی در قوه مجریه یا مقننه برای معضلات و مشکلات این شهر راه حلی ریشه ای پیدا کنند.

تظاهرکنندگان دیروز جمعه تصاویر اسعد العیدانی، استاندار بصره را در نزدیکی ساختمان استانداری در اعتراض به اقدام وی در ضرب و جرح یکی از معترضین، به آتش کشیدند.

استاندار بصره در جریان اعتراضات پنجشنبه گذشته، از ماشین خود پیاده شد و یکی از تظاهرات کنندگان را مورد ضرب و جرح قرار داد که بعدا دلیل این اقدام خود را فحش و ناسزایی اعلام کرد که فرد معترض به وی گفته بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا