سیاسی

داعش، اهرم فشار گروه های سیاسی عراق

شواهد نشان می دهد که سیاستمداران عراقی با اهداف سیاسی می کوشند که خطر داعش را بزرگ تر از آنچه هست نشان دهند.

نکات برگزیده مطلب
  • مقاماتی نظامی در وزارت دفاع عراق تأکید می‌کنند که همه این اظهارات درباره نقش و قدرت داعش، یا برای سودخواهی سیاسی یا حفظ وضعیت غیر قانونی یا کسب دستاوردهای خاصی است.
  • در شهرهای آزادشده از چنگ داعش هم‌اکنون حدود نیم میلیون سرباز و نیروی امنیتی حضور دارند.
  • آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که عملاً حدود 500 – 600 تروریست داعشی در عملیات تروریستی در همه شهرهای شمال و غرب عراق فعال‌اند.
  • فقط نیروهای سیاسی فرقه‌ای در عراق هستند که از عنصر داعش به عنوان یک اهرم سیاسی استفاده می‌کنند، چه سنی باشند چه کرد چه شیعی.

میدل ایست نیوز: العربی جدید در تحلیلی درباره اهرم فشار داعش برای برخی جریان های سیاسی می نویسد: با وجود حملات گاه و بیگاه و محدود تروریست‌های داعش یا بقایای پراکنده آنها در مناطق غرب و شمال عراق، برخی نیروهای سیاسی عراقی در روزهای گذشته کوشیده‌اند که این خطر را بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه دهند، چندان که برخی از سناریوی سقوط مجدد چند شهر عراق هشدار داده‌اند. برخی شبکه‌های تلویزیونی وابسته به گروه‌ها و احزاب نیز برنامه‌های ویژه‌ای در این باره تدارک داده‌اند و بحث احتمال بازگشت داعش و تجمع اعضای آن و خطر آن را مطرح کرده‌اند. حالتی که باعث نگرانی شهروندان عراقی در شمال و غرب این کشور شده است.

نیروهای سیاسی اهل سنت با استفاده از این فضا هشدار داده‌اند که ضرر سیاسی آنها در کسب مناصب تأثیر مستقیم بر اوضاع امنیتی کشور خواهد داشت. این وضعیت باعث شده که نیروهای «حشد الشعبی» نیز همچنان در شهرهای شمال و غرب عراق حضور داشته باشند و حاضر به عقب‌نشینی به بیرون شهرها نباشد. اربیل نیز هشدار داده که اگر نیروهای پیشمرگ به کرکوک و مناطق مورد مناقشه بازنگردند بار دیگر داعش با قدرت بیشتر بازخواهد گشت. مسعود بارزانی هفته گذشته تأکید کرد که پایان دادن به داعش واقعیت نداشته و این سازمان همچنان نیرومند است.

اما مقاماتی نظامی در وزارت دفاع عراق تأکید می‌کنند که همه این اظهارات درباره نقش و قدرت داعش، یا برای سودخواهی سیاسی یا حفظ وضعیت غیر قانونی یا کسب دستاوردهای خاصی است. یک افسر بلندپایه در فرماندهی ستاد مشترک در وزارت دفاع عراق به «العربی الجدید» گفت که در شهرهای آزادشده از چنگ داعش هم‌اکنون حدود نیم میلیون سرباز و نیروی امنیتی حضور دارند، اعم از نیروهای ارتش و نیروهای پلیس فدرال و پلیس محلی و دستگاه مبارزه با تروریسم و گردان‌های اقدام فوری و نیروهای حشد الشعبی و نیروهای عشایر مسلح. او افزود که آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که عملاً حدود 500 – 600 تروریست داعشی در عملیات تروریستی در همه شهرهای شمال و غرب عراق فعال‌اند و این مطلقا نمی‌تواند خطر جدی‌ای باشد. خطری که سیاست‌مداران آن را خیلی بزرگ کرده‌اند.

او افزود که فعالیت داعش در حال حاضر بسیار محدود و ضعیف است و آنها بیشتر در حال تأمین امنیت فرماندهانشان یا یافتن مناطق امن برای استقرار هستند، به‌خصوص که اخیرا نیز شماری از فرماندهان بلندپایه آنها در سوریه و عراق کشته شده‌اند.

سرلشکر «نجم الجبوری»، فرمانده ستاد عملیات ننیوا، نیز به «العربی الجدید» گفت که بحث خطر داعش و تهدید آن برای شهرها کاملا دور از واقعیت است و ارتش کنترل اوضاع را کاملاً در دست دارد و فعالیت‌های امنیتی بسیار گسترده است و تا کنون بسیاری از گروه‌های تروریست شناسایی و دستگیر شده‌اند و هیچ خطری امنیت شهروندان را تهدید نمی‌کند.

بسیاری از ناظران اظهارات هفته گذشته «عادل عبدالمهدی» درباره ازسرگیری فعالیت‌های داعش در مرزهای عراق و سوریه و خطر آن برای استان نینوا را اهرم فشار سیاسی وی بر گروه‌های سیاسی برای تسریع در توافقاتشان دانستند.

نیروهای سیاسی اهل سنت نیز از هیچ مناسبتی برای گوشزد کردن خطر داعش کوتاهی نمی‌کنند. «صفاء العلی»، عضو «جریان مدنی عراق» گفت: «فقط نیروهای سیاسی فرقه‌ای در عراق هستند که از عنصر داعش به عنوان یک اهرم سیاسی استفاده می‌کنند، چه سنی باشند چه کرد چه شیعی، و همه آنها در پی منافع سیاسی خودشان هستند».

او افزود که این نیروهای سیاسی با اهداف سیاسی می‌خواهند از برگه داعش استفاده کنند، اما برای مردم مناطق شمالی و غربی عراق داعش تمام شده چون معلوم شده است که همه ادعاهایش دروغ بود.

العلی کوتاهی دولت در تأمین خدمات و آغاز بازسازی شهرهای جنگ‌زده را تنها خطری دانست که هم‌اکنون مردمان این شهرها را تهدید می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا