سیاسی

چشم ها به نجف برای حل بحران وزارت کشور عراق

منابع آگاه خبر داده اند که درخواست های متعددی از آیت الله عظمی سیستانی برای دخالت جهت حل بحران وزارت کشور عراق شده است.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه در دولت عراق خبر داد که مذاکرات تشکل‌های سیاسی برای توافق بر سر تکمیل کابینه از عصر پنج‌شنبه کاملاً متوقف شده و دیگر هیچ تلاشی در این زمینه در بغداد انجام نمی‌شود.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود به «العربی الجدید» گفته که نه ائتلاف «بناء» حاضر است از موضع خود برای انتخاب «فالح الفیاض» برای وزارت کشور کوتاه بیاید نه شخصیت‌های مهمی در ائتلاف «اصلاح و سازندگی»، مانند رهبر آن، سیدعمار الحکیم، و نیز مقتدی صدر و ایاد علاوی و حیدر العبادی و اسامه النجیفی حاضرند از مخالفت با این نامزد وزارت کشور کوتاه بیایند.

به گفته این منبع هم‌اکنون امیدها به نجف اشرف است زیرا درخواست‌های متعددی از آیت الله عظمی سیستانی برای دخالت در موضوع شده است و احتمالاٌ طی چند روز آینده شاهد حل مشکل از همین طریق باشیم.

این منبع پیش‌بینی کرده که مرجعیت عالی شیعه در نجف اشرف با حمایت از نخست وزیر کاری کند که عبدالمهدی چهره‌ای مستقل از اراده تشکل‌های سیاسی را برای وزارت کشور و نیز وزارت دفاع معرفی کند.

هفته گذشته «علی السنید»، از سران ائتلاف نصر، به رهبری حیدر العبادی، تأکید کرده بود که فشارها برای تعیین فالح الفیاض به وزارت کشور بی نتیجه خواهد ماند و اراده همه نیروهای سیاسی عراقی این است که تصمیمات در این باره مستقل و به دور از دخالت دیگر کشورها باشد.

یک عضو ائتلاف «اصلاح و سازندگی» نیز به «العربی الجدید» گفته که بحران هفته گذشته مجلس باعث اتحاد و انسجام بیشتر در ائتلاف اصلاح و سازندگی شده و این موضع آنها را مستحکم‌تر ساخته است.

روز سه‌شنبه هفته گذشته (4 دسامبر) عادل عبدالمهدی نامزدهای وزراتخانه‌های باقی‌مانده دولت خود را به مجلس معرفی کرد اما با خودداری نمایندگان عضو فراکسیون «اصلاح و سازندگی» با عدم حضور در صحن علنی مجلس مانع از رسیدن جلسه به حد نصاب قانونی شدند.

همزمان اعلام شده است که موضوع رأی اعتماد به وزرای باقی مانده دولت عراق در دستور کار جلسه فردا (یکشنبه) پارلمان عراق نیست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا