سیاسی

العامری: «فالح الفیاض» نامزد ما نیست، نامزد شخص نخست وزیر عراق است

«هادی العامری» تأکید کرد که کشورهایی که در روند تشکیل دولت جدید عراق در پی دخالت بودند عربستان و امریکا بودند و نه ایران.

 

میدل ایست نیوز: «هادی العامری»، رئیس ائتلاف «بناء» تأکید کرد که «فالح الفیاض» نامزد پیشنهادی شخص نخست وزیر عراق برای وزارت کشور است و ائتلاف بناء اصراری بر نامزدی وی ندارد.

او شنبه شب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی عراقی «غدیر» گفت اینکه کسانی می‌گویند الفیاض نامزد برخی کشورهای خارجی برای اجرای طرح‌های کشورهای دیگر است مطلقا پذیرفته نیست.

موضوع انتخاب فالح الفیاض برای وزارت کشور به گرهی در روند تکمیل کابینه عراق تبدیل شده است. پافشاری ائتلاف بناء بر رأی اعتماد به الفیاض و خودداری ائتلاف اصلاح و سازندگی به رهبری «سیدعمار الحکیم» از حضور در صحن مجلس عراق در هفته گذشته باعث شد که جلسه رأی اعتماد به الفیاض و دیگر وزرای کابینه به حد نصاب لازم نرسد.

العامری در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد که مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف خواستار اعطای آزادی عمل به «عادل عبدالمهدی» در انتخاب وزرای کابینه شده بود و خود عبدالمهدی به تشکل‌های سیاسی گفته بود که یا به وی آزادی عمل کامل دهند و یا اینکه برای هر وزارتخانه چند نفر را پیشنهاد دهند و او یکی از آنها را انتخاب کند.

رئیس ائتلاف البناء انتخاب عادل عبدالمهدی را یک تصمیم عراقی محض خواند و افزود که ایران «همیشه برای یکپارچگی تشکل های سیاسی شیعی و ایجاد تفاهم میان آنها دخالت می کند» اما این بار فقط توصیه‌هایی درباره ترکیب دولت جدید داشت اما «ما به آنها گفتیم که حاضر نیستیم به نمونه ائتلاف شیعیان بازگردیم و تصمیم کاملا عراقی خواهد بود و ایران هیچ نقشی جز توصیه نداشت».

او افزود که کشورهایی که در پرونده تشکیل دولت دخالت کردند عربستان سعودی و ایالات متحده بودند که صراحتا خواستار تمدید نخست وزیری حیدر العبادی برای دوره دوم شدند و دست به تهدید صریح نیروهای سیاسی کشور زدند اما ائتلاف بناء و برخی گروه‌ها در ائتلاف اصلاح وسازندگی با این فشارها مخالفت کردند و توافق کردیم که عادل عبدالمهدی را انتخاب کنیم.

العامری تأکید کرد که عراق آماده برقراری روابطی دوستانه با عربستان سعودی است به شرطی که این کشور سیاست خود در عراق را تغییر دهد و بابت آنچه تاکنون گذشته عذرخواهی کند. وی افزود که برخی کشورهای همسایه عراق در اشغال و تروریسمی که بعد از اشغال وارد عراق شد سهم داشتند و به اختلافات فرقه ای دامن زدند.

او درباره موضوع خرید و فروش مناصب در ائتلاف فتح که پیش‌تر «مقتدی صدر» مطرح کرده بود نیز گفت که همچنان منتظریم که دفتر صدر مدارک لازم در این باره را به ما بدهد تا پیگیری کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا