سیاسی

پادشاه عربستان نشست شوراي همكاري را با حمله به ايران افتتاح كرد

پادشاه عربستان در سخنان خود که به مناسبت افتتاحیه نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس ایراد می کرد، مدعی شد ایران همچنان به سیاست های ستیزه جویانه خود در منطقه ادامه می دهد.

میدل ایست نیوز: « سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان، امروز یکشنبه در افتتاحیه نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت: ایران همچنان به مداخلات در امور داخلی کشورهای همسایه ادامه می دهد. وی تاکید کرد: ریاض تلاش خود را برای صیانت از موجوديت شورای همکاری خلیج فارس بکار خواهد بست.

در این نشست که در پایتخت عربستان به مدت دو روز در حال برگزاری است، سران سه کشور قطر، عمان و امارات حضور ندارند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، پادشاه عربستان گفت: حکومت ایران هنوز هم به سیاست ستیزه جویانه خود ادامه می دهد و در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می کند.

وی با اشاره به ایران اظهار داشت: ما باید دستاوردهای خود را حفظ کنیم و با همکاری شرکای خود در جهت حفظ امنیت و ثبات منطقه و جهان تلاش کنیم.

ملک سلمان در ادامه بر لزوم دستیابی به ضمانتی کامل در خصوص برنامه های موشکی ایران و گسترش موشک های بالستیک این کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه شورای همکاری خلیج فارس برای تقویت امنیت، ثبات و توسعه کشورهای عضو شکل گرفته است، افزود: من اطمینان دارم که همه ما برای حفظ موجودیت این سازمان و تقویت نقش آن در زمان حال و آینده، تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

پادشاه عربستان در ادامه گفت: منطقه با چالش ها و تهدیداتی دست به گریبان است که بر کسی پوشیده نیست و هنوز گروه های تروریستی و تندرو امنیت خلیج فارس و کشورهای عربی را تهدید می کنند.

وی با اشاره به تحولات منطقه، افزود: عربستان سیاست خود را در دفاع از موضوعات اسلامی و عربی در مجامیع بین المللی ادامه خواهد داد، و مساله فلسطین در صدر توجهات ما قرار دارد و ما تلاش خود را برای احقاق حقوق ملت فلسطین بکار خواهیم بست.

ملک سلمان با بیان اینکه کشورهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال 2015 میلادی تلاش خود را برای رسیدن به راه حل سیاسی برای بحران یمن بکار گرفته است، افزود: ما خواستار راه حل سیاسی برای بحران سوریه هم هستیم تا بدین ترتیب دولت انتقالی در این کشور تشکیل شود.

«حمد بن موسی» پادشاه بحرین، «صباح الاحمد» امیر کویت، «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر عمان به نیابت از سلطان قابوس، «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون نخست وزیر امارات، شخصیت هایی هستند که در این نشست شرکت کرده اند.

نشست شورای همکاری خلیج فارس در حالی برگزار می شود که از نیمه سال 2017 میلادی کشورهای امارات، بحرین و مصر در پی اختلاف عربستان با قطر، روابط خود را با دوحه قطع کرده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا