سیاسی

تلاش های حزب الدعوه برای ضربه زدن هم زمان به فالح الفیاض و عادل عبدالمهدی

برخی منابع آگاه می گویند که حزب الدعوه در تلاشی هماهنگ روند ضربه زدن به فالح الفیاض و عادل عبدالمهدی را هم زمان آغاز کرده است.

میدل است نیوز: موضع «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق در حین نشست مطبوعاتی هفتگی کاملا روشن بود: موضوع تکمیل کابینه وزرا به توافق تشکل های سیاسی بر اسامی نامزدها بستگی دارد. وی بر این مسئله تاکید کرد که مسئله دو وزارت کشور و دفاع به انتخاب تشکل های سیاسی باز می گردد نه نخست وزیر.

عبدالمهدی بار دیگر توپ را به زمین تشکل های سیاسی انداخت. در اظهاراتی که چند روز پیش به نقل از وی منتشر شد، او در پاسخ به «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح که گفت فتح، «فالح الفیاض» را به این عنوان که نامزد عبدالمهدی است، پیشنهاد کرده است، واکنش نشان داد و این اظهارات را رد کرد. برخی منابع از این مشاجره نتیجه می گیرند که ائتلاف فتح از ادامه حمایت فیاض احساس ناراحتی می کند و به تعویق افتادن تکمیل کابینه وزرا را بیش از این ممکن نمی داند، برای همین به این باور ر سیده است که باید در برابر لجبازی ائتلاف اصلاح به ویژه صدر کوتاه بیاید.

در همین راستا به نظر می رسد فیاض، ناامیدی برخی هم پیمانانش و امکان دست کشیدنشان از حمایت نامزدی او به بهانه دست یابی به توافق ملی و کنار گذاشتن مسائل مورد اختلاف را احساس کرده است. وی به این باور رسیده که ائتلاف عامری و صدر همان مسیر حقیقی دولت عبدالمهدی است و برای این که این اتحاد حفظ شود عامری معتقد است که باید مقتدی صدر را مراعات کرد حتی اگر این کار دست کشیدن از برخی هم پیمانان را باعث شود.

این حقیقتی است که فیاض آن را می داند و در برابر برخی از نزدیکانش آن را ابراز کرده و گفته است که این موضوع هم پیمان واقعی از غیر واقعی را برای ما آشکار می کند.

اگرچه موضع ائتلاف فتح در برابر حمایت فیاض قدری مبهم است و به ویژه دیدگاه های اعضایش در برابر این موضوع به حد تضاد رسیده است اما همین موضع در ائتلاف بناء نیز مشاهده می شود به ویژه موضع ائتلاف دولت قانون و به طور کل حزب الدعوة.

بر اساس آنچه برخی منابع مطلع می گویند یکی از متضررین اصلی حکومت عبدالمهدی حزب الدعوة است اگرچه حزب به ریاست «نوری المالکی» عکس آن را می گوید، اما صحبت های جسته و گریخته حاکی از آن است که حزب الدعوة به همراه دو چهره اصلی خود یعنی نوری مالکی و حیدر العبادی بر ضرورت شکست دولت عبدالمهدی توافق نظر دارند.

برخی، سخنان هفته گذشته مالکی را موجب عصبانیت صدر دانستند و وی را متهم کردند که قصد توقف روند سیاسی کشور را دارد و می گویند یکی از دلایل به حد نصاب نرسیدن جلسه یکشنبه گذشته نیز همین سخنان مالکی بوده است.

برخی منابع نیز سخنان مالکی را در جهت ضربه زدن به عبدالمهدی و فیاض به یک میزان می دانند چرا که حزب الدعوه نه موفقیت عبدالمهدی را می خواهد و نه بالا رفتن دوباره فیاض، چرا که در این صورت این شخص دوباره در دوره پیش رو به عنوان نامزد نخست وزیری مطرح خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا