سرخط خبرها

مذاکره یمنی ها برای مبادله 15 هزار زندانی در مذاکرات سوئد

دو طرف جنگ یمن در مذاکرات خود در سوئد طرحی را برای تبادل حداقل 15 هزار زندانی ارائه کرده اند.

میدل ایست نیوز: در هفتمین روز از مذاکرات طرف‌هاید درگیر در جنگ یمن، دو طرف طرحی را برای تبادل هزاران زندانی یا اسیر جنگی ارائه داده‌اند.

بنابر گزارش‌ها در این طرح که در مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل در سوئد مطرح شده، فهرستی از نام ۱۵ هزار زندانی از دو طرف دیده می‌شود.

در این مذاکرات دولت مورد حمایت عربستان به ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی از یک سو و نمایندگان حوثی‌های یمن از سوی دیگر شرکت دارند.

این نشست اولین مذاکره رودروی دو طرف طی دو سال گذشته است که با هدف کاهش تنش‌ها و نهایتا رسیدن به نوعی آتش‌بس در جنگ یمن برگزار می‌شود.

حدود چهار سال از آغاز جنگی می‌گذرد که میلیون‌ها یمنی را در معرض یا آستانه قحطی، بیماری و آوارگی قرار داده است.

در این مدت در جریان حملات ائتلاف به رهبری عربستان هزاران غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از ناظران، جنگ یمن را جنگ قدرتی میان عربستان و ایران در منطقه می‌دانند.

یکی از مقام‌های سازمان ملل که به یمن سفر کرده اعلام کرد که ۲۰ میلیون یمنی که حدود هفتاد درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، گرسنه و محتاج غذا هستند.

سازمان ملل اعلام کرده است که برای امدادرسانی به مردم یمن در سال ۲۰۱۹ نیاز به جمع‌آوری چهار میلیارد دلار کمک‌های بین‌المللی دارد.

به گزارش بی بی سی، یک هفته پس از آغاز نشست استکهلم، روز سه‌شنبه ۱۱ دسامبر منابع حوثی اعلام کردند که دو طرف نام حدود ۱۵ هزار زندانی را تبادل کرده‌اند.

منابع نزدیک به طرف دیگر مذاکرات گفته‌اند که آنها نام ۸۲۰۰ زندانی را مطرح کرده‌اند اما آماری از مجموع فهرست زندانی‌های دو طرف نداده‌اند.

تلویزیون المسیره وابسته به حوثی‌ها گزارش داده است که دو طرف دو هفته زمان دارند که لیست اسامی را بررسی کنند.

منابعی از هر دو طرف اعلام کرده‌اند که بر سر مهلتی ۴۵ روزه برای تبادل زندانی‌ها توافق شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس این طرح پیشنهادی، زندانی‌ها قرار است از طریق پرواز از دو فرودگاه منتقل شوند: فرودگاه تحت کنترل دولت در شهر سیئون در مرکز یمن و فرودگاه بین‌المللی صنعا، پایتخت، که در اختیار شورشیان حوثی است و در سه سال گذشته تقریبا تعطیل بوده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تایید کرده است که بر روند تبادل زندانی‌ها نظارت خواهد کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر از “توافق اولیه” بین طرف‌های یمنی استقبال کرده و نوشته است که ایران “به شدت از ادامه مذاکرات تا رسیدن به توافق در تمام مسائل حمایت می‌کند.”

بنا برگزارش‌ها دو طرف هنوز بر سر مسائل مهمی همچون برقراری آتش‌بس در بندر حدیده به توافق نرسیده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا