سیاسی

احتمال مطرح شدن نامزد جایگزین برای «فالح فیاض» از سوی نخست وزیر عراق

منبعی آگاه اعلام کرد در صورت ناکامی در به دست آوردن رای اعتماد پارلمان برای بار سوم، نخست وزیر نامزدهای دیگری را برای وزارتخانه های باقی مانده معرفی خواهد کرد.

میدل ایست نیوز:منبعی آگاه اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق نامزد جایگزینی برای «فالح فیاض» کاندیدای ائتلاف بنا، به منظور تصدی وزارت کشور مشخص کرده است.

به گزارش شبکه الفرات، این منبع گفت: عبدالمهدی نامزد مشخصی را برای وزارت کشور در نظر گرفته است، این شخص افسری با درجه نظامی بالا و هم اکنون از معاونان نخست وزیر است.

منبع مذکور افزود: برخی می گویند که عبدالمهدی موضوع انتخاب وزرا را بر عهده فراکسیون ها گذاشته و اکنون منتظر است تا نتیجه رایزنی و گفت‌وگوی فراکسیون ها را ببیند اما اینطور نیست چرا که عبدالمهدی شخصیت سیاسی کارکشته ای است که در معرفی نامزدهای خود به ویژه فیاض، با آرامش رفتار کرده است تا جایی که حتی شماری از نمایندگان حامی وی از ائتلاف بنا از حمایت وی عقب نشینی کردند.

این منبع آگاه گفت: نخست وزیر، نامزد معرفی شده از سوی ائتلاف بنا را دو بار برای رای گیری به پارلمان معرفی کرد و در هر دو مورد نتوانست رای اعتماد نمایندگان پارلمان عراق را به دست آورد، در نتیجه این امر به نخست وزیر این امکان را می دهد که در صورت ناکامی در به دست آوردن رای اعتماد پارلمان برای سومین بار، نامزدی دیگری را معرفی کند به ویژه آنکه عبدالمهدی نمی خواهد حمایت ائتلاف بزرگی مانند سائرون و شخصیت قوی مثل «مقتدی صدر» را از دست دهد.

پارلمان عراق در هفته های گذشته چندین بار به علت اختلاف شدید میان فراکسیون های سیاسی به ویژه تشتت آرا بر سر وزارتخانه های دفاع و کشور، نتوانست به وزرای پیشنهادی عبدالمهدی رای اعتماد دهد.

ائتلاف بنا، به ویژه ائتلاف فتح که زیر مجموعه آن محسوب می شود در خصوص انتخاب فالح فیاض به وزرات دفاع مُصر هستند اما این امر با مخالفت شدید ائتلاف اصلاح و سازندگی مخصوصا سائرون مواجه شده است.

در کابینه دولت عراق هنوز هشت وزارتخانه؛ کشور، دفاع، برنامه ریزی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، مهاجرت، فرهنگ و دادگستری تا کنون بدون وزیر باقی مانده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا