سیاسی

توافق تشکل های اهل سنت برای واگذاری وزارت دفاع به شیعیان

یک مقام آگاه خبر داده که اقدام تشکل های اهل سنت برای واگذاری وزارت دفاع عراق به یک چهره شیعه، ائتلاف «بناء» را در پافشاری بر «فالح الفیاض» برای وزارت کشور به تنگنا انداخته است.

میدل ایست نیوز: یک مقام آگاه سیاسی که سابقه وزارت در عراق دارد خبر داد که موضع‌گیری اخیر نیروهای سیاسی اهل سنت عراق در واگذاری منصب وزارت دفاع به یک چهره شیعه باعث شده که نیروهای سیاسی شیعه در پافشاری بر واگذاری وزارت کشور به «فالح الفیاض» در تنگنا بیفتند.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود به روزنامه «الشرق الاوسط» گفته که نامه رسمی و علنی «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، به چند تن از فرماندهان ستاد مبارزه با تروریسم برای نامزدشدنشان جهت وزارت دفاع عراق و انصراف تشکل‌های اهل سنت از معرفی نامزدی سنی برای این وزراتخانه باعث شده است که تشکل‌های سیاسی شیعی به‌خصوص ائتلاف «بناء» در پافشاری بر فالح الفیاض به تنگنا بیفتند.

این منبع افزوده که به اقتضای سهمیه‌بندی سیاسی در عراق وزارت دفاع به چهره‌های سنی واگذار می‌شد اما اکنون اهل سنت آماده‌اند که به دور از سهمیه‌بندی فرقه‌ای وزیری شیعه و خوشنام برای وزارت دفاع معرفی کنند که در جنگ با داعش عملکرد بسیار مثبتی داشته است.

به گفته این منبع این وضعیت باعث شده که «عادل عبدالمهدی» راحت‌تر بتواند با تشکل‌های سیاسی برای انصراف از وزارت فالح الفیاض و گشودن گره وزارت کشور وارد مذاکره شود.

این منبع افزوده که این بار نیز عبدالمهدی در قامت سیاستمداری حرفه‌ای وارد شد و ترجیح داد وارد اختلاف تشکل‌های سیاسی در موضوع نامزدهای وزارتخانه‌ها نشود و اختلافات آنها را به خودشان وانهد، در نتیجه وزرای مورد اختلاف را دو بار به مجلس معرفی کرد و آنها رأی نیاوردند و وضعیت به جایی رسید که نامزد وزارت کشور حتی در میان تشکل «بناء» نیز از حمایت کامل برخوردار نیست و کسانی از این ائتلاف خواستار تغییر او شده‌اند.

بر اساس این گزارش، عبدالمهدی نامزد واقعی خود برای وزارت کشور را آماده کرده و این شخص افسری بلندپایه است، از آن طرف هم نیروهای اهل سنت با واگذاری وزارت دفاع به «عبدالوهاب الساعدی» موافقت و از آن حمایت کرده‌اند و او چهره‌ای خوشنام در جنگ با تروریست‌های داعش بوده و میان ساکنان مناطق آزادشده از دست داعش از محبوبیت برخوردار است.

هم‌زمان با این تحولات، ائتلاف «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» اعلام کرد که از حق خود برای معرفی وزارت دفاع کوتاه می‌آید و انتخاب این سمت را به نخست وزیر واگذار می‌کند.

«عبدالله الخربیط»، رئیس تشکل «الانبار هویتنا» گفت که انتخاب یک افسر شیعی برای وزارت دفاع پیشنهاد رئیس مجلس بوده که با استقبال دیگر تشکل‌های سنی مواجه شده و هدف از این کار شکستن دیوار سهمیه‌بندی فرقه‌ای است که به عراق آسیب‌های بسیاری زده است.

او افزود که الحلبوسی به هفت تن از فرماندهان بلندپایه نظامی که همه شیعه اند نامه نوشته و از آنها خواسته که برای وزارت دفاع نامزد شوند.

الخربیط تأکید کرد که موضوع این وزارت‌خانه بیش از آنکه سهم انتخاباتی این یا آن تشکل سیاسی باشد سهم ملت عراق است.

پیش از این، مخالفت ائتلاف «اصلاح و سازندگی» به رهبری «سیدعمار الحکیم» با انتخاب فالح الفیاض برای وزارت کشور باعث شد که نمایندگان این ائتلاف با عدم حضور در صحن علنی مجلس مانع از آن شوند که جلسه به حد نصاب قانونی برسد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا