سیاسی

دستیابی به صلح با حماس، روابط تل آویو با آنکارا را بهبود می بخشد

«نمرود گوردن» رئیس مرکز روابط خارجی اسرائیل عنوان کرد که ایجاد صلح میان غزه و اسرائیل، بهبود روابط نیمه گسسته تل آویو و آنکارا را در پی خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: «نمرود گوردن» تحلیلگر و رئیس مرکز روابط خارجی اسرائیل در یادداشتی برای روزنامه اسرائیلی معاریف، به تحلیل اختلافات ترکیه و اسرائیل در سایه تحولات غزه می پردازد و می نویسد: «پیشرفت در تلاش های صلح غزه میان حماس و اسرائیل، به تل آویو این فرصت را خواهد داد که روابط خود را با ترکیه بهبود بخشد»

به گزارش روزنامه تُرک پرس، گوردن افزود: به نظر نمی رسد که شکاف های ایدئولوژیک و عدم اعتماد میان «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل و«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به این زودی مرتفع شود، اما منافع حاصل از روابط حسنه طرفین، تضمین کننده این مطلب است که تنش های شکل گرفته بین آنها کاهش پیدا می کند.

گوردن که رئیس مرکز روابط خارجی اسرائیل است، گفت: افزایش تنش اخیر در غزه بار دیگر موضوع بحران موجود میان آنکارا و تل آوبو را به ویژه پس از رد و بدل شدن توییت های تنش آلود میان سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، بازطرح می کند. آنچه بدان اشاره شد تنها بیانگر اختلاف در دیدگاه ها و مواضع نیست بلکه سطح بسیار منفی از گفتگوهای دوجانبه را نیز نشان می دهد.

وی تاکید کرد: پس از فراخواندن سفرای دو کشور که به علت راهپیمایی مردمی در مرز غزه اتفاق افتاد، دو کشور پس از گذشت شش ماه از قطع تقریبی روابط  تاکنون بهبودی در روابط دو کشور حاصل نشده است.

رئیس مرکز روابط خارجی اسرائیل ادامه داد: در اوج تنش های سیاسی و دیپلوماتیک، دو کشور اقدامی فراتر از کاهش رسمی سطح روابط از خود نشان ندادند و این امر نشان از این دارد که دو کشور تمایل به یافتن راهکاری سیاسی برای حل و فصل بحران شکل گرفته هستند.

گوردن عنوان داشت: چه بسا بازگشتن سفرا به کشورهای خود، گامی نمادین باشد اما این اقدام نشان دهنده وارد نشدن روابط دو جانبه به مرحله ای وخیم تر دارد و در همین راستا محافل سیاسی ترکیه به اطلاع من رساند که اردوغان افزایش تنش کلامی علیه اسرائیل در شامگاه درگیری ها با غره را نپذیرفت. این اقدامات همیشگی نیست و در هر لحظه می تواند دست خوش تغییر شود، اما رفتارهای این چنینی اردوغان می تواند در راستای تمایل وی برای کسب اعتماد تل آویو و واشنگتن ارزیابی شود.

وی در ادامه توضیح داد: حتی اگر سفرا به تل آویو و آنکارا بازگردند،  انتظار نمی رود که ترکیه روابط خود را با اسرائیل در سایه مخالفت های مستمر خود با سیاست های تل آویو در قبال فلسطین، به شرایط سابق بازگرداند زیرا اقدامات خصمانه اسرائیل در قبال مردم فلسطین به انتقادات افکار عمومی ترکیه و نه فقط طرفداران اردغان دامن زده است.

گوردن در پایان تاکید کرد که ترکیه تمایل جدی برای اثرگذاری و داشتن نفوذ بر پرونده فلسطین دارد که این امر پروسه بازگرداندن سفرا به محل ماموریتشان را شتاب می بخشد، زیرا ترکیه در سایه نبود سفیر خود در تل آویو و کنسولگری اش در قدس، خود را از نقش آفرینی در تحرکات داخلی فلسطین محروم می بیند و این امر ارتباطی به تلاش های بین المللی برای دستیابی به صلح در باریکه غزه ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا