سرخط خبرها

تدوین پیش نویس قانون اساسی اقلیم کردستان عراق

پارلمان اقلیم کردستان عراق در نظر دارد پس از تدوین پیش نویس قانون اساسی، طی همه پرسی آن را به رای مردم اقلیم بگذارد.

میدل ایست نیوز: «طارق جوهر»، مشاور پارلمان اقلیم کردستان عراق امروز شنبه تاکید کرد که پارلمان این اقلیم در سال 2009 میلادی پیش نویس اولیه قانون اساسی اقلیم را تدوین کرد و از کمیساریای انتخابات عراق خواست این پیش نویس را در چارچوب طرح همه پرسی ها بگنجاند اما به دلایل سیاسی مورد پذیرش واقع نشد.

جوهر در گفت‌وگو با بغداد الیوم گفت: پیش نویس قانون اساسی دیگری در دوره گذشته پارلمان تدوین شد اما به دلیل تعطیلی پارلمان و مشکلات داخلی، این پیش نویس مراحل نهایی خود را نتوانست طی کند.

وی افزود: پارلمان اقلیم مصمم است در دوره کنونی خود، این پیش نویس را تکمیل کند و برخلاف همه پرسی ناموفق گذشته، نیازی به موافقت دولت فدرال عراق و کشورهای همسایه ندارد زیرا این پیش نویس به قانون اساسی منطقه اقلیم اختصاص دارد و تنها شرط اساسی آن عدم تعارض با قانون اساسی کشور عراق است.

جوهر در ادامه افزود: پس از تکمیل این طرح (پیش نویس قانون اساسی) کمیساریای انتخابات اقلیم کردستان همه پرسی سراسری را در این اقلیم برای رای گیری در خصوص آن، ترتیب خواهد داد.

اقلیم کردستان عراق در 25 سپتامبر سال 2017 میلادی همه پرسی جدایی اقلیم از کشور عراق را برگزار کرد که نتائج آن با نسبت بالایی نشان دهنده تمایل مردم این منطقه به این جدایی داشت اما دولت مرکزی عراق و کشورهای منطقه با آن مخالفت کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا