اقتصادی

چین در صدد جذب بریتانیا برای قدرت نمایی در مقابل آمریکاست

چین در بحبوحه درگیری اقتصادی با آمریکا به دنبال یافتن متحدان جدیدی برای قدرت نمایی در مقابل آمریکاست.

میدل ایست نیوز: چین در بحبوحه درگیری اقتصادی با آمریکا به دنبال یافتن متحدان جدیدی است، دولت دونالد ترامپ اخیرا اظهار داشته که صنایع پیشرفته چینی در زمینه تکنولوژی مالکیت فکری شرکت های آمریکایی را به سرقت برده اند و از پکن خواسته است که برای کاستن از مازاد تجاری به ارزش 350 میلیارد دولار کالاهای بیشتری از آمریکا خریداری کند.

به گزارش میدل ایست آنلاین، در این میان بریتانیا پیام محکمی به شرکت های چینی داد که مفادش این گونه بود، لندن پس از ترک اتحادیه اروپا در سال آتی اعلام کرد که درهای این کشور برای تجارت کاملا باز است. کما اینکه چین یکی از کشورهایی است که بریتانیا علاقه مند است پس از مذاکرات برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) توافق نامه تجاری با آن منعقد کند.

وانگ یی، عضو ارشد شورای دولتی چین در گفتگو با خبرنگاران پس از دیدار با جرمی هانت، وزیر امور خارجه برتانیا عنوان داشت: دو کشور در خصوص تقویت تجارت دوسویه و سرمایه گذاری ها به توافق رسیدند.

هانت نیز در ادامه از پیشنهاد وانگ مبنی بر آغاز گفت وگوها پیرامون توافق نامه احتمالی تجارت آزاد میان دو کشور پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خبر داد و افزود: این موضوعی است که ما از آن استقبال می کنیم و در مورد آن بحث خواهیم کرد اما وی در این خصوص وارد جزئیات نشد.

وانگ نیز مستقیما به پیشنهاد خود مبنی بر رایزنی با بریتانیا در خصوص تجارت آزاد اشاره نکرد اما اعلام داشت: دو کشور در زمینه گسترش تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه توافق کردند و در ادامه اظهار کرد دو کشور چین و بریتانیا می بایست در مقابل حمایت گرایی تجاری بایستند و از تجارت آزاد جهانی حمایت کنند.

انعقاد توافق نامه تجاری با چین به عنوان یک دستاورد بزرگ برای دولت بریتانیا محسوب می شود اما این کشور نمی تواند پیش از ترک اتحادیه اروپا به شکل رسمی، رایزنی های خود را با چین آغاز کند و معمولا گفت وگوها برای تجارت آزاد نیازمند زمان طولانی است تا تکمیل شود.

وانگ در ادامه مجددا از پافشاری واشنگتن بر القای این فکر که آمریکا قربانی واقعی اختلاف تجاری پیش آمده بین دو کشور است، انتقاد کرد و افزود: مسئولیت اختلاف تجاری میان چین و آمریکا بر عهده چین نیست و علل اصلی این اختلاف به نقش جهانی دلار، کاهش ذخایر استراتژیک آمریکا، افزایش میزان مصرف این کشور و محدودیت های اعمالی واشنگتن بر صادرات تکنولوژی پیشرفته بر می گردد.

وانگ اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا از تجارت با چین سود سرشاری به جیب زده است به طوری که کالاهای ارزان قیمت چینی را وارد ساخته که به نفع مصرف کنندگان آمریکایی است و شرکت های این کشور نیز از این بابت استفاده خوبی کرده اند.

به نظر می رسد چین و آمریکا پس از موافقت پکن با خرید بیشتر محصولات کشاورزی و نفت، از جنگ تجاری تمام عیار در ماه مه پرهیز کردند اما توافق نامه از هم فرو پاشید و هر یک از دو طرف تعرفه های گمرکی را روی واردات کالا بر طرف مقابل اعمال کرد.

از آن زمان، واشنگتن پکن را به اعمال تعرفه های گمرکی بر کالاهای چینی به ارزش 450 میلیارد دلار تهدید کرده است و از اوایل ژوئن هیچ گونه مذاکره رسمی بین طرفین صورت نگرفته است.

چین اظهار داشته است که از طریق گفت وگو می توان این درگیری را حل و فصل کرد.

وانگ عنوان داشت: ایالات متحده آمریکا آغازگر تنش های کنونی است و دو طرف باید طبق چارجوب سازمان تجارت جهانی و نه بر اساس دیکته های آمریکا این معضل را حل کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا