سرخط خبرهاسیاسی

خط و نشان آمریکا برای ژنرال سلیمانی

همزمان با برگزاری جشن پیروزی بر داعش در عراق، خبرهایی در خصوص درخواست مقامات آمریکایی برای محدود کردن رفت و آمد قاسم سلیمانی به عراق شنیده می شود.

 

میدل ایست نیوز: هفته گذشته در جای جای عراق جشن های پیروزی بر داعش برگزار شد. همزمان با برگزاری اولین سالگرد پیروزی عراق بر داعش « ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا به همراه  ۵۵ شرکت و ۱۲۲ فعال اقتصادی امریکایی در سفری به بغداد و اقلیم کردستان عراق با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد.

در خبرها به رایزنی وزیر آمریکایی با مقامات عراقی در خصوص ایران اشاره شد، اما جزئیاتی از این گفتگوها با محوریت ایران اعلام نشد.

حال پس از گذشت چند روز از این سفر اخباری در خصوص تماس «داگلاس سیلیمان»، سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر و برهم صالح، رئیس جمهور عراق در خصوص محدود کردن رفت و آمد ژنرال «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران به عراق به گوش می رسد.

همچنین منابع مطلع در اقلیم کردستان عراق از طرح درخواستی درخصوص محدود کردن مرزهای اقلیم کردستان برای عبور و مرور مقامات ایرانی از سوی وزیر انرژی آمریکا در دیدار با مقامات اقلیم خبر می دهند.

به اذعان مقامات عراقی این کشور با یاری ایران در جنگ با داعش به پیروزی دست یافت. «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق نیز اخیرا در مصاحبه ای با اشاره به خرید سلاح از ایران با تاکید بر اینکه همه فاکتورهای سلاح های خریداری‌شده از ایران تصفیه شده است، گفت: ایران و عراق منافع مشترکی در مبارزه با داعش داشتند و افزود که تهران و واشنگتن به بغداد در آزادسازی عراق از چنگ داعش کمک کردند.

حال پس از گذشت یک سال از این پیروزی به نظر میرسد مقامات آمریکایی که تا دیروز برای پیروزی بر داعش نیازمند همراهی با ایران در عراق بودند و حساسیتی نسبت به حضور ژنرال سلیمانی در عراق نداشتند، دیگر رفت و آمد این ژنرال ایرانی به بغداد و اقلیم کردستان عراق را در راستای منافع خود نمی بینند و به دنبال فشار بر مقامات عراقی در این خصوص هستند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا