سرخط خبرها

یونسکو موسسه جدیدی برای حفظ و نگهداری نسخه های خطی در عراق افتتاح کرد

نماینده یونسکو در عراق تصریح کرد اسناد نگهداری شده در این مرکز روح موصل و روح فرهنگ و هم زیستی مسالمت آمیز میان جوامع مختلف عراقی را به تصویر می کشد.

میدل ایست نیوز: دفتر یونسکو در راستای طرح حمایت از مرکز دیجیتالی نسخه های خطی شرقی در عراق که هزینه های آن توسط مجارستان پرداخت می شود، موسسه جدیدی برای نگهداری از اسناد افتتاح کرد. این موسسه به عنوان جزئی از برنامه های دائم مرکز برای تبدیل اسناد و نسخه های خطی کاغذی به نسخه های دیجیتالی و حفظ  مجموعه کم نظیری از نسخه های خطی تاسیس شده است.

نجیب، کشیش موصلی، مدیر مرکز و  « لویز اکستهاوزن»، نماینده یونسکو در عراق، مرکز جدید را افتتاح کردند و اسناد را به گروهی از داوطلبینی که در زمینه مرمت و نگهداری و آرشیوبندی و دیجیتال آموزش دیده بودند، تحویل دادند.

لویز اکستهاوزن در گفت وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: اسناد نگهداری شده در این مرکز دیجیتالی نسخه های خطی شرقی، روح موصل و روح فرهنگ و امنیت و همزیستی مسالمت آمیز میان جوامع مختلف عراقی را به تصویر می کشد و ضروری است که این اسناد و نسخه های خطی حفظ  و امکان دسترسی مردم به آنها فراهم شود تا از میراث تاریخ گذشته در ساخت آینده استفاده بشود و الهام بخش باشد.

وی سپس از یونسکو تشکر کرد و از مجارستان برای حمایتش که موجب تقویت قدرت مرکز دیجیتالی نسخه های خطی شرقی در حفظ این میراث فرهنگی غنی شد، قدر دانی کرد.

همچنین موسسه غیردولتی کمک به مسیحیان در شرق، در تامین و تجهیز فضای درون مرکز با هدف بررسی و حفظ هزاران سند موجود در آن همکاری کرد.

یونسکو برای ادامه یافتن فعالیت های مرکز، تجهیزات پیشرفته و مواد لازم را در اختیارشان قرار داده و با یک سری برنامه های تخصصی آموزشی، توانایی های تکنیکی و دانش کارمندان داوطلب کار در مرکز را تقویت کرده است.

نجیب، در جشن افتتاحیه تاکید کرد آرشیو دیجیتالی مرکز برای نسخه های خطی شرقی، میراثی بشری و جزئی جدایی ناپذیر از تاریخ عراق و جهان است.

وی در ادامه افزود مسئولیت حفظ و نگهداری این میراث متنوع و کامل بر گردن همه ماست.

این مجموعه منحصر به فرد از نسخه های خطی که اکنون در اربیل حفظ و دیجیتالی می شود، در واقع در دیر دومینیکان در موصل نگهداری می شد و پس از این که در معرض تهدیداتی قرار گرفت برای محافظت آن به شهر مجاور، قرقوش درسال 2007 منتقل شد و در زمان اشغال موصل توسط داعش در سال 2014 و پیشروی سریع آن به سمت شرق، نگرانی هایی در مورد محافظت از این آرشیو تاریخی به وجود آمد به این دلیل، بار دیگر به مکان امنی انتقال یافت.

نجیب به همراه همکارانش تواست تعداد بسیاری از نسخه های خطی و  اسناد را پیش از تخریب دیر و ویرانی باقی مانده کتابخانه منتقل کند.

این کتابخانه موصلی در واقع حاوی مجموعه کم نظیری از نسخه های خطی قدیمی است که تاریخ آنها به قرن نهم می رسد و کتاب هایی نیز در این نگهدای می شود که تاریخ چاپ آنها به سال 1515 می رسد.

این آرشیو تنها متن های مسیحی قدیمی (سریانی و آرامی) را شامل نمی شود بلکه شامل ادیان مختلف از جمله متن هایی برای مسلمانان و برگه هایی از ادیان یهودیت و یزیدی است.

همچنین شامل اسنادی در موضوع تاریخ و ریاضیات و ادبیات است. اکنون 8000 نسخه خطی از 105 مجموعه مختلف از عراق و ترکیه و ایران به نسخه دیجیتالی تبدیل می شوند و حدود 10000 نسخه خطی وجود دارد که به مرمت و نگهداری نیاز دارند.

این طرح از مرکز دیجیتالی نسخه های شرقی در عراق حمایت کرد و سهم مهمی در این زمینه داشت. افتتاح این موسسه هم زمان با فعالیت های موجود در حمایت از مناطق با فرهنگ متنوع و آسیب پذیر در نگهداری و مرمت آثار بود که سخاوتمندانه از جانب دولت حمایت شد.

منبع
وکالة المدار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا