سیاسی

جنگ های تازه موساد

اتفاق نظر نخست وزیر اسرائیل و رئیس موساد باعث شده که این دستگاه امنیتی بتواند راحت تر برنامه های خود را اجرا کند.

نکات برگزیده مطلب
  • نتانیاهو رئیس تازه ای برای موساد برگزید تا جنگ محرمانه  بی امانی علیه ایران آغاز کند.
  • اخیرا یک دوست امریکایی پرسید: اگر ایران را شکست دهی، بعد چه می شود؟ گفتم: اگر بر ایران پیروز شدیم بی کار می شوم، اما اگر ایران شکست نخورد بی خانمان می شوم.
  • کوهن پیش زمینه ویژه ای دارد که باعث می شود بتواند بازی شطرنج با ایران را به خوبی بازی کند.
  • رئیس اسبق موساد با پیشنهاد نتانیاهو برای آغاز عملیات «آب های عمیق» برای بمباران هوایی نیروگاه های هسته ای ایران مخالفت کرد.
  • نتانیاهو کوهن را پشتیبان خود علیه ایران می دید، به خصوص که کوهن در چند عملیات ضد ایران نقش داشته است.
  • کوهن، که در سال 2004 به فرماندهی ستاد عملیات ضد ایران (موسوم به «طرح دانیال») تعیین شده بود، و تیم او توانستند برخی تماس های مقامات ایرانی را رمزگشایی کنند.

میدل ایست نیوز: «وینسنت نوزیه» روزنامه نگار باسابقه فرانسوی در گزارشی به وضعیت موساد و عملیات امنیتی پیش روی آن پرداخته است.

او مقاله خود را که در روزنامه فرانسوی «فیگارو» منتشر شده با اشاره به شهرت دستگاه امنیت اسرائیل (موساد) که در جهان به اجرای بی محابای عملیات امنیتی آغاز می کند. فعالیت هایی که در سال های اخیر به مشکلات و شکست هایی در اجرای عملیات امنیتی و اختلافات شدید با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، برخورده است.

اما نتانیاهو رئیس تازه ای برای موساد برگزید تا جنگ محرمانه بی امانی علیه ایران آغاز کند. «یوسی کوهن»، مدیر موساد، در در نشستی در بیت المقدس بی هیچ ملاحظه کاری گفت: «از وقتی ترامپ رئیس جمهور شده همه چیز برای ما فوق العاده است». اشاره او به خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته ای با ایران بود. کوهن در آن سخنرانی تأکید کرد که وقتی «بد» ها مشخص می شوند، «خوب» ها باید به جنگشان بروند. او افزود: «اخیرا یک دوست امریکایی پرسید: اگر ایران را شکست دهی، بعد چه می شود؟ گفتم: اگر بر ایران پیروز شدیم بی کار می شوم، اما اگر ایران شکست نخورد بی خانمان می شوم». این یعنی رئیس موساد خیالش راحت و از اعتماد دوستش نتانیاهو برخوردار است. نتانیاهو در سال های گذشته اختلافات شدیدی با رؤسای موساد داشت.

یوسی کوهن که طی سه دهه مدارج اداری در موساد را طی کرده و به ریاست آن رسیده از چهره های شاخص امنیتی در اسرائیل است. او پنجاه و هفت سال دارد، یک یهودی مذهبی و سنتی است، و به چند زبان ازجمله عربی و فرانسوی مسلط است. در سال 2013 مشاور امنیت ملی نتانیاهو و بعد رئیس موساد شد.

«دیوید آلخئیم»، کارشناس مرکز پژوهش های امنیتی فرانسه، تأکید می کند که نزدیک بودن کوهن و نتانیاهو کار را آسان کرده است. به نظر وی، کوهن پیش زمینه ویژه ای دارد که باعث می شود بتواند بازی شطرنج با ایران را به خوبی بازی کند.

موساد از سال 1949 که پایه گذاری شد فعالیت های امنیتی محرمانه خود را آغاز کرد و هرگز آن را متوقف نکرد. چیزی که آن را به یکی از مخوف ترین و اثرگذارترین نهادهای امنیتی جهان تبدیل کرده است. این نهاد امنیتی شهرت و اعتبار خود را با دستگیری «آدولف آیشمن» در 1960 در آرژانتین آغاز کرد. عملیات مشهور بعدی آن ترور مسئولان کشتار ورزشکاران اسرائیلی در اولمپیک مونیخ 1972 بود.

یک افسر دستگاه امنیت اسرائیل تأکید می کند: «این تصویر تاحدودی مبالغه آمیز است. بسیاری از عملیات های موساد شکست خورده است. بخش بزرگی از آنچه به موساد اهمیت و عظمت بخشیده تبلیغات است».

با وجود این شهرت، در دو دهه اخیر ناکامی های موساد کم نبوده است. در سال 1997، دو مزدور موساد پس از عملیات مسموم کردن «خالد مشعل»، رئیس دفتر سیاسی حماس، در اردن شناسایی و دستگیر شدند. موضوعی که باعث بحران دیپلماتیک میان اردن و اسرائیل شد و باعث شد که نتانیاهو فوراً پادزهر سمی را که به مشعل خورانده شده بود به اردن ارسال و رئیس موساد را برکنار کند.

در سال 2002، «مئیر داگان» به ریاست موساد رسید و کوشید که به بازسازی ساختار آن دست زند. به خصوص که در آن زمان موساد به شدت درگیر مسئله عملیات استشهادی بود. اما داگان که از عملیات ترور هدفمند حمایت می کرد در سال 2010 پس از کشف دوربین های مداربسته هتلی در دبی که نشان می داد چند جاسوس اسرائیلی با اسناد جعلی به قتل «محمود المبحوح»، یکی از سران حماس، دست زده اند به مشکل خورد.

در اواخر 2010، داگان با پیشنهاد نتانیاهو برای آغاز عملیات «آب های عمیق» برای بمباران هوایی نیروگاه های هسته ای ایران مخالفت کرد و پس از بازنشستگی این پیشنهاد را «احمقانه ترین پیشنهادی که به عمرش شنیده» خواند.

تامیر پاردو، جانشین داگان که در سال 2011 تعیین شد نیز تفاوت چندانی با سلف خود نداشت. او نیز بر هم زدن پروژه هسته ای ایران را در دستور کار داشت، اما همچنان مخالف حمله نظامی به ایران بود. به نظر پاردو، حل نشدن موضوع نزاع با فلسطین تهدیدی به مراتب خطرناک تر از ایران برای موجودیت اسرائیل بود . این مواضع باعث شد که نتانیاهو دیگر او را تاب نیاورد و در سال 2015 یوسی کوهن را جانشین وی کند.

سران اسرائیل که از اواخر دهه 1960 سلاح هسته ای در اختیار دارند، نمی خواهند اجازه دستیابی هیچ کشوری در منطقه به زرادخانه های هسته ای را بدهند. آنان در سال 1981 نیروگاه هسته ای عراق را بمباران کردند و در سال 2007 یک نیروگاه در سوریه را. نتانیاهو کوهن را پشتیبان خود علیه ایران می دید، به خصوص که کوهن در چند عملیات ضد ایران نقش داشته است.

اسرائیل از همه توان خود برای سنگ اندازی در برنامه هسته ای ایران استفاده کرده است: اختصاص اموال برای جذب دانشمندان و چهره های نظامی ایرانی، تخریب و شنود و حملات الکترونیکی.

موساد به فرماندهی کوهن از منابع امنیتی انسانی و الکترونیکی برای کسب اطلاعات درباره حزب الله و سپاه ایران استفاده می کند. کوهن، که در سال 2004 به فرماندهی ستاد عملیات ضد ایران (موسوم به «طرح دانیال») تعیین شده بود، و تیم او توانستند برخی تماس های مقامات ایرانی را رمزگشایی کنند. ضمن اینکه با کمک سی آی ای، ویروس الکترونیکی به نام «استاکس نت» ساختند که توانست ده ها سانتریفیوژ ایرانی را در نیروگاه نطنز از کار بیندازد و برنامه هسته ای ایران را به عقب بیندازد.

علاوه بر این، موساد با تأیید «ایهود اولمرت»، نخست وزیر وقت اسرائیل، و پس از وی نتانیاهو عملیاتی برای انفجار هواپیماهای حامل چند افسر ایرانی اجرا کرد. «رونین برگمن» از نویسندگان یکی از اصلی ترین کتاب ها در این باره نشان داده که عملیات ترور شخصیت ها که اسرائیل از سال ها پیش آغاز کرده بود همچنان علیه چهره هایی از عراق و سوریه و لبنان و ایران و البته فلسطین ادامه داشته است.

به گفته برگمن اسرائیل بیش از هر کشور غربی دیگری از سال 1945 آدم کشته است. موساد با حمایت سی آی ای، «عماد مغنیه»، رئیس شاخه نظامی حزب الله لبنان را در دمشق کشت. همچنین در سال 2009، موساد لیست تروری شامل نام 15 دانشمند هسته ای ایرانی تهیه کرد و دست به ترور شماری از آنها زد، از جمله «مسعود علیمحمدی» که در تهران کشته شد.

عملیات دیگری هم در ژوئیه و نوامبر 2011 و ژانویه 2012 و اکتبر و نوامبر 2013 در ایران اجرا شد. در هر حادثه ای موساد متهم اصلی شمرده می شد بی آنکه رسما مسئولیت عملیات را بر عهده بگیرد.

با آغاز عملیات نفوذ، جاسوسان اسرائیلی در ژانویه 2018 به انباری در جنوب تهران دست یافتند که در آن بیش از 50 هزار صفحه اسناد و حدود 200 سی دی از آرشیو هسته ای ایران نگهداری می شد. نتانیاهو در سخنرانی ای که به صورت زنده در بسیاری شبکه های جهان پخش شد به این عملیات افتخار کرد و کوشید آن را شاهدی بر عدم جدیت ایران در توقف برنامه هسته ای اش نشان دهد. این اظهارات اندکی پیش از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از توافق نامه هسته ای ایران بود.

دربرابر، ایران نیز دست بسته نماند. آنان نیز دست به تجسس علیه اسرائیل و فعالیت های هسته ای آن زدند و در پی شناسایی مزدوران موساد برآمدند. از جمله شناسایی فردی به نام «علی اشتری» که در دبی به همکاری با موساد درآمده بود و در تهران شناسایی و اعدام شد. دستگاه امنیت ایران از برخی فعالان اقتصادی در اسرائیل که برای ایران کار می کردند، بهره گرفت و عملیاتی برای ترور چند دیپلمات اسرائیلی در هند و تایلند طراحی کرد.

بیشتر عملیات نظامی محرمانه ایران در خارج را نیروی قدس سپاه ایران زیر نظر ژنرال «قاسم سلیمانی» اجرا می کند. سلیمانی که از نزدیکان آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران است وحشت بسیاری در دل موساد انداخته است. موساد همچنان بابت از دست دادن فرصت ترور سلیمانی که در دمشق همراه با عماد مغنیه دیده شده بود حسرت می خورد. سلیمانی همچنین مسئول انتقال سلاح برای هم پیمانان منطقه ای ایران مانند حزب الله و جهاد اسلامی و حماس است.

منبع
فیگارو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا