سیاسی

عملیات گسترده نظامی ترکیه در سوریه نزدیک است؟

برخی منابع از تلاش کردها برای تفاهم با حکومت سوریه در مقابله با عملیات نظامی ترکیه خبر می دهند.

میدل ایست نیوز: با افزایش نشانه های نزدیک شدن به زمان آغاز عملیات نظامی گسترده ترکیه که آنکارا خود را برای انجام آن و از بین بردن یگان های کرد در منطقه شرق فرات در سوریه آماده می کند و پس از تاکید «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه به امکان آغاز این عملیات در چند روز آینده، خبرهایی از تلاش کردها برای ایجاد تفاهم با حکومت سوریه برای اجتناب از این عملیات و هم زمان با تاکید بر نیت نیروهای دموکراتیک سوریه که یگان ها ی کرد، هسته اصلی آن را تشکیل می دهند و مقابله با هر حمله احتمالی ترکیه به گوش می رسد. البته که موضع آمریکانیز  درباره پایان کار از اهمیت اساسی برخوردار است.

خبرهای غیررسمی در ترکیه از این عملیات و جزئیات آن سخن می گویند. روزنامه ترکیه ای حریت به نقل از منبعی که نام آن را ذکر نمی کند می گوید، ارتش ترکیه برای این عملیات، حدود 150 هدف در نظر گرفته است و تاکید می کند که به دلیل امروز و فردا کردن آمریکا، بازگشتی برای این عملیات وجود ندارد. این روزنامه تصریح می کند که عملیات هدف های خود را مشخص کرده از جمله پاسگاه ها و مناطق نظامی یگان های مدافع خلق کرد به علاوه کمینگاه های دیدبانی و پناهگاه های آنها.

در ادامه این روزنامه اشاره می کند که آنکارا این بار استراتژی متفاوتی از عملیات شاخه زیتون و سپر فرات در پیش می گیرد که به عملیات جبل سنجار در شمال عراق شباهت خواهد داشت و با روش حمله های ناگهانی و بمباران صبحگاهی همراه خواهد بود. این روزنامه می افزاید، همه پیشبینی ها انجام شده و آنچه عملیات را به تاخیر انداخته، هماهنگی با طرف آمریکایی است که برای عملیات نظامی امری ضروری است.

ازسوی دیگر، روزنامه صبح که به حکومت ترکیه نزدیک است، تاکید می کند همه خاک ریزها و گودال ها و پناهگاه هایی که یگان های مدافع خلق کرد حفر کرده اند در نقشه مشخص شده است و کمی پیش از عملیات نظامی کامل این نقاط معین شده بمباران و پاک سازی خواهد شد و پس از کنترل میدانی، لشکرکشی و عملیات زمینی آغاز می شود.

به نوشته این روزنامه فرمانده کل نیروهای ترکیه، گروه ویژه ای را برای دنبال کردن عملیات و رصد و جمع آوری اطلاعات و آشنایی با منطقه تشکیل داده است. این روزنامه در ادامه افزود، عملیات رصد شامل شناسایی محل استقرار نیروهای فرانسوی و انگلیسی و ایتالیایی و حرکت ها و روابط آنها با یگان های کردی برای اجتناب از هدف قرار دادن آنها و همچنین شناسایی نقشه های گروه های کردی برای مقابله با آنهاست.

این روزنامه اشاره می کند که ارتش ترکیه بر منطقه میان روستاهای راس العین در استان حسکه در انتهای شمال شرقی سوریه  و روستاهای عین العرب در شمال شرقی حلب تمرکز کرده است.

درهمین راستا، روزنامه ینی شفق ترکیه با تاکید بر تکمیل آمادگی نیروهای مسلح ترکیه برای عملیات شرق فرات به نزدیکی بسیار زمان عملیات اشاره می کند و می نویسد «ژنرال اسماعیل متین تمل»، فرمانده دوم ارتش ترکیه، فرمانده عملیات شرق فرات و مسئول آن خواهد بود. او پیش از این فرماندهی عملیات شاخه زیتون در عفرین در ابتدای سال جاری را به عهده داشته است.

این روزنامه به نقل از برخی منابع نظامی می گوید عملیات شرق فرات بر اساس یک نقشه حساب شده پیش خواهد رفت و با زدن مهم ترین هدف ها آغاز می شود. این هدف ها در برج های دیدبانی در نزدیکی مرزهای ترکیه که نیروهای آمریکایی آغاز به ترک آن کرده اند و آن را به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و بازوی سوری حزب کارگران کردستان می سپارند، مشخص می شوند. همچنین این عملیات، هدف قرار دادن تونل های حفر شده توسط این گروه را در بر می گیرد.

این روزنامه در ادامه می افزاید بر اساس نقشه اعلام شده تا کنون، نیروهای ترکی این اهداف را ابتدا به صورت هوایی مورد حمله قرار می دهند و پس از آن نیروهای زمینی برای پاک سازی منطقه وارد عمل می شوند.

به گفته برخی منابع، ممکن است در هنگام عبور نیروهای ترکی از نوار مرزی به سوی شمال شرق سوریه، آن تونل ها و حفره های بزرگ سرشار از مواد منفجره را منفجر کنند. بنابراین تانک های ضد مین و مواد منفجره باعث عبوری امن برای نیروهای ترکی خواهند شد.

این روزنامه تصریح کرد حدود 23 تا 24 هزار سرباز ترک علاوه بر نیروهایی از ارتش آزاد سوریه برای ورود به مناطق تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک در شرق رودخانه فرات از مرزها عبور خواهند کرد.

یگان های کردی تحت عنوان نیروهای دموکراتیک سوریه بیشتر منطقه شرق رودخانه فرات در سوریه را زیر سلطه دارند که یک چهارم مساحت سوریه را دربر می گیرد و منطقه ای ثروتمند و دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیک است.

با توجه به نشانه های رو به افزایش نزدیک شدن زمان عملیات ترکیه، به نظر می آید که یگان های کردی در حال فرار به جلو با تلاش برای توافق با حکومت سوریه و شاید اجتناب از خشم رو به افزایش ترکیه است ولی این توافق می تواند همه دست آوردهایش را در این سال های مبارزه از میان ببرد.

دراین راستا یک سایت خبری کردی به نقل از یک منبع نزدیک به حزب اتحاد دموکراتیک که از یگان های کردی به عنوان بازویی نظامی برای خود استفاده می کند، تاکید می کند روز دوشنبه دیداری میان برخی از شخصیت های حزب و حکومت سوریه در عین عیسی واقع در شمال رقه با نظارت روسیه و ایران برگزار شده است.

این منبع در ادامه نقل می کند حکومت سوریه از حزب می خواهد که تمام مناطق شمال کشور را به او بدهد و کنترل نظام اداری و امنیتی و نظامی مناطق مرزی با ترکیه بازگردانده شود در مقابل مانع هر گونه حمله ترکیه به منطقه بشود و همچنین در آینده درباره حقوق فرهنگی مذاکره شود.

به گفته این منبع، حزب اتحاد دموکراتیک از حکومت سوریه برای برسی مطالبات آنها مهلت خواست ولی «بسام اسحاق»، عضو دفتر سیاسی مجلس دموکراتیک سوریه، اعتقاد دارد این جلسه برگزار نخواهد شد. وی می گوید به احتمال زیاد این تلاش ها حقیقت را منعکس نمی کند. او همچنین تصریح کرد به اعتقاد وی ترکیه به دنبال بهانه ای برای به دست آوردن مناطقی از خاک سوریه است و در صورت بازگشت یا عدم بازگشت حکومت سوریه، در هر صورت، وارد فاز عملیات نظامی خواهد شد.

وی درادامه افزود ما به دنبال یک راه حل سیاسی مسالمت آمیز هستیم ولی درعین حال آماده مقابله با هرگونه تجاوز به منطقه خود خواهیم بود.

در مقابل به نظر می آید طرف آمریکایی به دنبال راه حل هایی است که دغدغه های ترکیه را در نظر بگیرد و منطقه را وارد یک درگیری جدید نکند و همه معادله های وضع شده توسط واشنگتن در منطقه شرق فرات را  که از جمله، باقی ماندن طولانی مدت نیروهای آمریکا در سوریه است به هم نزند، با توجه به این نکته که آمریکا در طول این منطقه دارای چندین پایگاه نظامی است.

یک منبع خبری کردی گزارش داد، «برت مکگورک»، فرستاده آمریکایی ائتلاف بین المللی، در دیداری با «مسعود بارزانی»، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق در اربیل درباره آینده کردهای سوریه به بحث و رایزنی پرداخت.

این منبع به نقل از دفتر رسمی رئیس حزب دموکرات کردستان می گوید بارزانی نسبت به آینده ملت کرد سوریه ابراز نگرانی کرد و نظرات و پیشنهادهای خود را درباره نحوه حل این مسائل و مقابله با مشکلاتی که ملت کرد سوریه با آن روبه رو است بیان کرد.

برخی منابع از میان معارضان سوری نقل می کنند تلاش هایی برای دراختیار گذاشتن نوار مرزی میان سوریه و ترکیه به یگان هایی از بیشمرگه سوریه و نیروهای وابسته به اتحاد میهنی کردستان که رقیب سیاسی حزب اتحاد دموکرات است، وجود دارد.

در این بین، خبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد وزارت دفاع  آمریکا از شدت لحن خود در مورد عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال شرقی سوریه کاسته است و ازجانب «روب مانینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می گوید که آنجا وضعیتی متغیر دارد و شرایط به تبع آن تغییر خواهد کرد و ما در حال هماهنگی با ترکیه در مورد همه مسائل هستیم.

به نوشته این خبرگزاری، وی درادامه تاکید کرد ایالات متحده آمریکا و ترکیه به صورت فعال در حال هماهنگی در همه موضوعات موثر بر امنیت ترکیه و وضعیت شمال شرقی سوریه هستند که نیروهای آمریکایی برای شکست دائم داعش  در آن جا حضور دارند.

با این حال همچنان منطقه شرق فرات شاهد درگیری های شدید میان داعش از یک سو و نیروهای دموکراتیک سوریه از سوی دیگر است.

همچنان داعش از مناطق باقی مانده تحت سیطره خود در ریف دیرالزور شرقی با قدرت دفاع می کند. این منطقه حدود 40 کیلومتر امتداد و 10 کیلومتر عمق دارد و تعدادی از شهرها و روستاها را دربر می گیرد که داعش درحال از دست دادن آنهاست.

دیدبان حقوق بشر سوریه تاکید کرد داعش سعی دارد  تسلط خود را بر شهر هجین بازگرداند که بزرگ ترین سنگر داعش محسوب می شود. داعش این شهر را چند روز پیش پس از حمله ای سخت از جانب نیروهای دموکراتیک سوریه که با حملات هوایی و زمینی توسط نیروهای ائتلاف بین المللی حمایت می شد از دست داد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا