سیاسی

گنج های داعش و منابع مالی آن

سازمان داعش درسال گذشته، ده ها ملیون دلار پولشویی کرده است.

میدل ایست نیوز: روزنامه واشنگتن پست در گزارشی که روزیکشنبه 23 دسامبر2018 منتشر کرد، گفت پس از گذشت بیش ازیک سال از سقوط داعش، این سازمان حجم بزرگی از وجه نقد و طلا را در اختیار دارد که رهبرانش آن را در جای امنی برای تامین هزینه عملیات تروریستی و تضمین بقای سازمان برای سال های طولانی پیش رو پنهان کرده اند.

به گزارش  این روزنامه  مسئولین و کارشناسانی در دستگاه امنیتی امریکا تصریح کردند داعش هنگام عقب نشینی از پایگاه هایش در عراق و سوریه حجم بزرگی از وجه نقد خارجی و عراقی و طلا را منتقل کرده است که کارشناسان ارزش آن را درحدود چهارصد ملیون دلار تخمین زده اند که بیشتر آن را از بانک ها به سرقت برده اند و یا طی عملیات مجرمانه دیگری به دست آورده اند.

این روزنامه درادامه افزود درحالی که قسمتی از این گنج دفن شده یا در مکان دوری پنهان شده است، رهبران سازمان داعش توانسته اند با سرمایه گذاری در پروژه های قانونی در سطح خاورمیانه در سال گذشته، ده ها ملیون دلار پولشویی کنند.

بخشی از این اموال در تامین هزینه عملیات آینده سازمان مصرف خواهد شد و برخی کارشناسان از امکان سرعت بخشیدن به انجام این عملیات در پی خارج شدن نیروهای آمریکایی از سوریه ابراز نگرانی کرده اند.

این روزنامه درادامه اشاره کرد کارشناسان، سرازیرشدن ملیون ها دلار از اموال سازمان داعش را در شبکه های بانکی مرتبط با ترکیه و امارات متحده عربی و عراق و سوریه دنبال کرده اند و از جانب مسئولینی در حکومت اقلیم کردستان نقل می کند پیگیری اموال سازمان داعش ما را به مجموعه بزرگی از فعالیت های تجاری قانونی می رساند که در میان آنها شرکت های ساختمان سازی و هتل ها و نمایشگاه های فروش ماشین وجود دارند.

یک مسئول کردی در مبارزه با تروریست گفت سازمان داعش هیچ پولی از فروش نفت به دست نیاورده به همین دلیل به روش های دیگری روی آورده است.

این گزارش در ادامه می افزاید  تحقیقات دائمی درمورد فعالیت های تجاری خاصی که سازمان داعش را در پولشویی کمک می کند در جریان است و در ادامه گفت برخی از شرکت هایی که اموال نقدی را دریافت کرده اند شاید نمی دانستند که سرمایه گذاران تروریست هستند و برخی می دانند ولی این موضوع را نادیده می گیرند.

علاوه بر سرمایه گذاری و پول شویی به نظر می آید برخی اموال برای تامین عملیات تروریستی بیشتر و برای پرداخت مزد عناصر داعشی و حمایت از خانواده هایشان مصرف شده و حتی برخی از این اموال به وکیل ها برای کمک به برخی بازداشت شدگان این شبکه در زندان ها پرداخت شده است.

این روزنامه در ادامه می نویسد همه اموال سازمان تروریستی داعش که در طول سال های تسلط آنها بر مناطق وسیعی از عراق و سوریه گردآوری شده تا سال 2015 شش ملیارد دلار بوده است.

این گزارش به نقل از برخی مسئولین عراقی تصریح می کند حجم بزرگی از وجه نقد و طلا در صحرا دفن شده است که البته یکی از آنها سال گذشته در زیر زمینی در جنوب کرکوک کشف شد.

منبع
واشنگتن پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا