سرخط خبرها

جزئیات خانه تکانی جدید در دولت عربستان سعودی

درپی صدور فرمان پادشاهی مبنی بر تشکیل مجدد کابینه، به ریاست سلمان بن عبدالعزیز برخی وزرای سعودی برکنار شدند.

میدل ایست نیوز: به گزارش العربیه، عادل الجبیر که وزیر خارجه رژیم سعودی بود، امروز با فرمان سلمان بن عبدالعزیز برکنار شد و «ابراهیم العساف» به‌عنوان وزیر خارجه جدید سعودی منصوب شد.

البته عادل الجبیر یک پست تشریفاتی با عنوان وزیر مشاور دولت در امور خارجی را به دست آورده است. الجبیر طی مدت وزارت خود صرفاً به تبلیغات‌چی بن‌سلمان و سیاست‌های وی به‌ویژه گزافه‌گویی علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت تبدیل شده بود.

یک منبع سعودی در گفت‌وگو با «میدل‌ایست‌آی» با بیان اینکه خانه‌تکانی جدید در حکومت سعودی به دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی انجام شده تصریح کرد که هدف شاهزاده جوان از تنزل رتبه «عادل الجبیر» تحقیر او بوده است.

به گفته این منبع، بن‌سلمان معتقد است الجبیر نتوانسته از او به نحو مناسب در برابر رسوایی قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی محافظت کند و بدین طریق او را تنبیه کرده است.

فشارها بر ولیعهد سعودی بعد از ترور جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول، در روز ۲ اکتبر (۱۰ مهرماه) شدت گرفت. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته به این جمع‌بندی رسیده که او فرمان قتل خاشقچی را صادر کرده است.

رسوایی قتل خاشقچی، دامن الجبیر را هم گرفت

العساف نیز وزیر اقتصاد و دارایی عربستان بود که دو سال پیش در جریان اقدامات بن سلمان با عنوان مبارزه با فساد برکنار شد. عبدالله بن بندر به عنوان وزیر گارد ملی عربستان و ترکی الشبانه به عنوان وزیر اطلاع رسانی عربستان معرفی شدند.

ترکی آل الشیخ نیز از ریاست سازمان ورزش عربستان برکنار شد. شاهزاده فیصل بن خالد، امیر منطقه عسیر نیز از سمت خود برکنار و به عنوان مشاور دفتر سلطنتی انتخاب شد و شاهزاده ترکی بن طلال جانشین او به عنوان امیر منطقه عسیر شد.

محمد بن نواف بن عبدالعزیز بن آل سعود، سفیر عربستان در لندن نیز در جریان این امر برکنار شد.

تغییرات در کابینه سعودی شامل وزارتخانه‌های خارجه، اطلاع‌رسانی و گارد ملی (سلطنتی) بوده است.

ساعاتی بعد از انتشار خبر دستگیری خالد بن طلال، تغییرات گسترده در دولت سعودی کلید خورد. ولیعهد عربستان بار دیگر پسر عمویش را پس از گذشت چند روز از درگذشت پدر اصلاح طلبش بازداشت کرد. عملیات بازداشت خالد بن طلال بن عبدالعزیز، پسر عموی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی سه شنبه شب انجام شد و با وجود برخی وعده ها اما تا عصر روز چهارشنبه هنوز خبر آزادی وی اعلام نشده بود.

طبق اطلاعاتی که روزنامه القدس العربی به آن دست یافته، دستور بازداشت از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است و امکان ندارد بازداشت بدون دستور ولیعهد انجام شده باشد؛ اتفاقی که ساعاتی بعد با خبر برکناری وزیر جنجالی امور خارجه عربستان، خبر از یک زلزله سیاسی در سرزمین حجاز داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا