سیاسی

یک منبع آگاه: ترامپ با «لحن بی ادبانه ای» از نخست وزیر عراق خواست به استقبالش بیاید

منابع محلی در استان انبار گفته اند که از 24 ساعت پیش از انجام سفر ترامپ تدابیر امنیتی به شدت افزایش یافته بود.

میدل ایست نیوز: یک مقام آگاه در دفتر نخست وزیر عراق گفت که نخست وزیر عراق از پیش در جریان سفر رئیس جمهور امریکا به عراق باخبر شده بود و ترامپ با لحنی بی ادبانه ای از او خواسته بود که در پایگاه نظامی عین الاسد به استقبالش بیاید.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به «العربی الجدید» گفت که ترامپ با لحن بی ادبانه ای از نخست وزیر عراق خواست که در کنار فرماندهان نظامی امریکایی در پایگاه «عین الاسد» به استقبال وی برود و «عادل عبدالمهدی» این درخواست ترامپ را با قاطعیت رد کرد.

این منبع افزود که «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، و «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس، از این سفر اطلاع نداشتند و فقط نخست وزیر به عنوان مسئول پرونده امنیتی در کشور در جریان آن قرار گرفته بود.

این مقام افزود که تماس ها با عبدالمهدی در این باره از طریق «داگلاس سیلیمان»، سفیر ایالات متحده در بغداد، انجام شده است.

این منبع سفر ترامپ را «احمقانه» خواند و تأکید کرد که این سفر مشکلات زیادی برای نخست وزیر عراق ایجاد کرد و بعید نیست که تیم خود ترامپ نیز از این نحوه انجام این سفر ناراضی بوده باشند.

بر اساس این گزارش بسیاری از نیروهای سیاسی همدل با ایران نخست وزیر عراق را تحت فشار قرار داده اند که دعوت ترامپ برای سفر به واشنگتن در ماه آینده را رد کند.

منابع نظامی و محلی در استان الانبار نیز به «العربی الجدید» گفته اند که 24 ساعت پیش از سفر رئیس جمهور امریکا شاهد افزایش بسیار شدید تدابیر امنیتی و پرواز فراوان نیروهای امریکایی در منطقه ای 500 کیلومتری میان ابوغریب تا مرزهای عراق با اردن و سوریه بوده اند.

یک افسر عراقی تأکید کرد که این تدابیر امنیتی چنان شدید بود که «همه فکر کردیم حتما عملیات زمینی نیروهای امریکایی برای گرفتن یا کشتن ابوبکر البغدادی آغاز شده، برخی دیگر هم فکر کردند که عملیات خروج نیروهای امریکایی از پایگاه نظامی تنف به سوی عراق آغاز شده است».

این افسر افزود: «منابع نزدیک به امریکایی ها به این شایعات دامن می زدند و در قالب اخبار فوق محرمانه آن را به ما می گفتند».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه وارد پایگاه نظامی عین الاسد در سوریه شد. نحوه انجام سفر و عدم دیدار وی با مقامات عراقی با واکنش های بسیاری در عراق مواجه شد.

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا