سرخط خبرها

دو وزیر اسرائیل حزب راستگرای جدیدی تشکیل دادند

حزب تازه تاسیس اعلام کرد که خواهان برابری شهروندان سکولار و مذهبی است و مذاکره با فلسطینیان را به طور کامل رد می‌کند.   

میدل ایست نیوز: دو تن از وزیران اسرائیل اعلام کردند که حزب راست‌گرای جدیدی تاسیس کرده‌اند. این حزب جدید درصدد جلب آرای ملی‌گرایان رادیکال در اسرائیل است. فرمانده سابق ارتش نیز در انتخابات آتی با حزب جداگانه‌‌ای شرکت خواهد کرد.

دو تن از وزیران راستگرای کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل که از حزب «خانه یهودی» هستند اعلام کردند که حزب جدیدی را تاسیس کرده‌اند. نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهند که اعتبار حزب خانه یهودی میان سکولارها کاهش یافته است.

از زمانی که پارلمان اسرائیل منحل شده سیاستمداران این کشور خود را برای کارزار انتخاباتی آماده می‌کنند.

در ماه آوریل سال جدید میلادی انتخابات پیش از موعد در اسرائیل برگزار خواهد شد.

«آیلت شاکد»، وزیر دادگستری اسرائیل و «نفتالی بنت»، وزیر آموزش و پرورش کابینه نتانیاهو روز شنبه ۸ دی‌ماه (۲۹ دسامبر) در کنفرانس مطبوعاتی در تل‌آویو تاسیس حزب «جناح راست جدید» را اعلام کردند.

این حزب به گفته موسسان آن حزبی است که با گروه‌های سکولار و نیز با گروه‌های مذهبی همکاری خواهد کرد. حزب تازه تاسیس اعلام کرد که خواهان برابری شهروندان سکولار و مذهبی است.  این حزب مذاکره با فلسطینیان را به طور کامل رد می‌کند.

حزب خانه یهودی که یک حزب راست‌گراست در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد. «خانه یهودی» نتوانست به وعده‌هایش درباره جذب اسرائیلی‌های سکولار جامه عمل بپوشاند.

شاکد در نشست مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد که تاسیس حزب جدید بتواند اتحاد نیروهای راست‌گرای اسرائیل را تقویت کند. نفتالی بنت با اشاره به بنیامین نتانیاهو گفت که امنیت ملی کشورش نمی‌تواند «اسیر یک فرد» باشد.

بنت به دلیل پذیرش آتش‌بس با فلسطینیان از سوی نتانیاهو، به نخست وزیر اسرائیل شدیدا انتقاد کرد.

حزب جدید رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل

نظرسنجی‌های انجام گرفته تا کنون نشان دهنده برتری حزب محافظه‌کار لیکود نتانیاهو است. این حزب در پارلمان اسرائیل بزرگ‌ترین فراکسیون را دارد.

ائتلاف راست مذهبی نتانیاهو از ۵ حزب، از جمله حزب مهاجران «خانه یهودی» بنت و شاکد تشکیل شده بود.

در کنار این دو سیاستمدار اسرائیلی، بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز از تاسیس حزب جدیدی خبر داد. این گروه سیاسی که «نیروی مقاومت برای اسرائیل» نام گذاشته شده است امیدوار است که بتواند آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را کسب کند.  بنی گانتس تاکید کرد که حزب او میانه‌رو خواهد بود و سیاست‌های آن متفاوت از راستگرایان و چپ‌گرایان افراطی است.

گفته می‌شود که فرمانده سابق ارتش اسرائیل که ۵۹ ساله است می‌تواند به طور نسبی موفق شود. اما آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با وجود رسوایی‌های مالی اخیر بیشترین آرا انتخابات پیش رو را از آن خود خواهد کرد.

رهبران احزاب مختلف اسرائیل در هفته آخر دسامبر اعلام کردند که بر سر انحلال پارلمان (کنست) و برگزاری انتخابات جدید به توافق رسیده‌اند.

این تصمیم پس از بروز اختلافات شدید بر سر خدمت سربازی اجباری برای یهودیان راست‌گرا اتخاذ شد.

یهودیان «حریدی» (گروهی از یهودیان ارتدکس) به شدت مذهبی و سنتی هستند. آن‌ها در اسرائیل از خدمت سه ساله اجباری سربازی معاف هستند و تمام زندگی را به عبادت و خواند کتاب‌های مقدس یهودیان می‌گذرانند.

معافیت این گروه از مذهبیان از خدمت سربازی اجباری  مورد مخالفت گروه‌های سکولار و برخی دیگر از گروه‌های سیاسی در اسرائیل است.

قرار است که انتخابات جدید در روز ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در اسرائیل برگزار شود.

منبع
دویچه وله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا