سیاسی

دو پیش شرط مقامات اربیل برای حل و فصل بحران استان کرکوک

مقامات اربیل برای حل و فصل بحران کرکوک دو پیش شرط را پیش روی دیگر قومیت های موجود در این استان گذاشته اند که با مخالفت این قومیت ها مواجه شده است.

میدل ایست نیوز: تنش ها در استان کرکوک (شمال عراق) به دلیل اختلاف بر سر اداره آن از سوی عرب‌ها، کُردها و یا ترکمن ‌ها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که حزب دمکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی»، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق شرطی را مطرح کرده که موجب پیچیده تر شدن اوضاع شده است، این شرط بر افراشتن مجدد پرچم کردستان در کرکوک قبل از سرگیری فعالیت این حزب در این شهر شمالی عراق است.

به گفته مسئول بومی استان کرکوک، اوضاع شهر کرکوک شاهد التهابی ملموس میان گروه های سیاسی است که هر کدام مدعی حق داشتن در دستیابی به منصب استانداری این شهر هستند، این امر موجب ترس و هراس هایی در خصوص احتمال سرایت این التهاب و تنش ها به مردم کرکوک شده است.

این مسئول محلی در گفت‌وگو با العربی الجدید به مخالفت کُردها با «راکان الجبوری»، استاندار کنونی کرکوک به دلیل انتساب وی به قومیت عربی خبر داد و افزود: علت این امر این است که کُردها وی را متهم به تلاش برای دور ساختن شخصیت های کُردی از نهادهای مهم موجود در این شهر به ویژه نهادهای امنیتی می کنند.
وی با بیان اینکه در مقابل، عرب ها و ترکمن ها مخالف بازگشت کُردها به نهادهای حکومتی کرکوک با هر دلیلی که باشد، هستند، افزود: میانجیگری ها برای نزدیک ساختن دیدگاه ها و متقاعد ساختن کُردها به بازگشت به فعالیت سیاسی در کرکوک در چارچوب ادراه مشترک این شهر در قالب استاندار عرب، ترکمن یا کُرد، با شکست قرین بوده است.

در همین راستا، احزاب کُردی نشست گسترده ای را در استان اربیل برای بررسی بحران رو به وخامت نهاده کرکوک، برگزار کردند.

«کمال کرکوکی»، مسئول حزب دمکرات کردستان در کرکوک در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به اینکه حزب متبوعش برای بازگشت به کرکوک دو پیش شرط مشخص کرده است، افزود: شرط اول، افراشته شدن دوباره پرچم کُردستان در استان کرکوک است و شرط دوم لزوم عقب نشینی نیروهای حشد الشعبی از این استان است، وی در عین حال کرکوک را شهری اشغالی خواند.

کرکوکی ضمن تاکید بر لزوم استقرار نیروهای بومی در استان، اظهار داشت: مسئولان اقلیم کردستان برای حل بحران کرکوک، با مقامات دولت فدرال در بغداد، مدام در ارتباط هستند و در سایه شرایط فعلی، کرکوک به اردوگاه نظامی بزرگی تبدیل شده است.

در مقابل «حمید الجبوری»، عضو تجمع عرب های کرکوک از وارد کردن استان کرکوک در گفت‌وگو های سیاسی مربوط به تکمیل دولت عبدالمهدی هشدار داد و به العربی الجدید گفت: قومیت های موجود در کرکوک دیگر حکمرانی انفرادی کُردها در این استان را همانند گذشته، نخواهند پذیرفت.

نیروهای عراقی در اکتبر سال 2017 میلادی با وارد شدن به کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه، به حکمرانی کُردها در این استان پایان دادند، کرکوک از سال 2003 میلادی یعنی زمان اشغالگری امریکا بر عراق، تحت تسلط کُردها بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا