اجتماعیسیاسی

تصاویر اختصاصی: حال و هوای کریسمس در بغداد

بغداد مانند بسیاری از شهرهای عربی سال نوی مسیحی را جشن گرفت. روز اول ژانویه در عراق تعطیل رسمی است.

میدل ایست نیوز: عراق یکی از کشورهای غرب آسیاست که بیشترین تعداد مسیحیان را در خود جای داده و مسیحیان از قدیم الایام در این کشور صاحب نفوذ بوده اند. مسیحیان در عراق دارای کلیساهای متعدد هستند و در مجلس نماینده دارند.

با آغاز فعالیت های تروریستی در عراق بعد از سقوط رژیم بعثی در سال 2003، مسیحیان عراقی که تا این تاریخ در حدود 1.3 میلیون نفر از جمعیت عراق را تشکیل می دادند مورد هدف کور گروه های تکفیری قرار گرفتند. هدف از این کار تنگ کردن فضای زندگی برای مسیحیان بود تا احساس کنند در فضای ناامنی که گروه های تروریستی در ایجاد آن سعی داشتند جایی برای زندگی ندارند. با حمله داعش به موصل و نابودی نمادهای دینی تمامی مذاهب از جمله مسیحیان و کشتن مردان و برده کشی جنسی از زنان در دوران تسلط این گروه تروریستی بر موصل و دیگر استان های مجاور آن، فضا برای مسیحیان بیش از هر زمانی تنگ شد. داعشی ها تلاش می کردند این گونه وانمود کنند که در جامعه اکثریت مسلمان جایی برای دیگر اقلیت ها وجود ندارد مگر آن که مجبور به تغییر مذهب شوند یا مطابق با دستورات آنها جزیه دهند. انفجارهای مکرر کلیساها در بغداد در آستانه سال نوی مسیحی تلاشی بود که از سوی جریان های تکفیری صورت می گرفت تا وانمود شود عراق دیگر جای زندگی برای مسیحیان نیست. بزرگترین انفجار در کلیسای «ماریو حنا» در محله دوره بغداد در روز کریسمس سال 2013 روی داد که باعث کشته شدن دست کم 35 نفر و زخمی شدن 55 نفر دیگر شد. این حادثه جامعه مسلمان عراق را بر آن داشت تا به جامعه مسیحی بفهماند که فعالیت های تروریستی را به شدت محکوم می کند و خود ارتباطی با آن ندارد. به ویژه گروه های شیعی که بزرگترین قربانیان فعالیت های تروریستی عراق در طول دوران بعد از سرنگونی رژیم بعث بودند. پیام های هم دردی گروه های شیعی با گروه های مسیحی در حقیقت تلاشی بود برای این که جامعه مسیحیت عراق را مجاب کند که مسلمانان مشکلی با اقلیت های دینی ندارند و همان طور که سال ها زندگی مسالمت آمیز در کنار آنها داشتند اکنون نیز بر این اصل تاکید دارند.

عراقی ها برای این که بگویند هیچ گاه یکدیگر را فراموش نکرده اند و دین و مذهب تفاوتی در پیوستگیشان ایجاد نمی کند هر ساله ضمن گرامیداشت میلاد حضرت مسیح (ع) در مراسم مذهبی مسیحیان شرکت می کنند. امسال برهم صالح، رئیس جمهوری عراق و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی در مراسم سال نوی مسیحیان عراق شرکت کردند. همچنین سال نوی میلادی در عراق تعطیل رسمی اعلام شده است. این اقدام می تواند التیامی بر زخم هایی باشد که در این سال ها وحدت عراقی ها را مخدوش کرده است. در زیر تصاویر اختصاصی میدل ایست نیوز را از مراسم سال نوی مسیحی در بغداد را مشاهده می کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا