سیاسی

تلاش های حزب الدعوه برای برقراری آشتی میان “دولت قانون” و النصر”

«علی الادیب»، از رهبران حزب الدعوه اسلامی از تلاش های این حزب برای برگزاری مجمع عمومی به منظور اتحاد دوباره این حزب خبر دارد.

میدل ایست نیوز: «علی الادیب»، از رهبران حزب الدعوه اسلامی امروز چهارشنبه،از ماهیت اختلافات موجود میان «نوری مالکی» و «حیدر عبادی»، دو نخست وزیر سابق عراق که هر دو عضو حزب الدعوه بودند، پرده برداشت. مالکی و عبادی در انتخابات پارلمانی اخیر عراق با دو ائتلاف “النصر” و “دولت قانون” پا به عرصه انتخابات نهاده بودند و قرار بود پس از انتخابات دوباره در قالب حزب الدعوه ادغام شوند.

به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، الادیب افزود: وضعیت روانی حاکم بر این دو ائتلاف مانع از ادغام آنها پس از دوران انتخابات شد و علت اصلی آن به اتهامات و حرف و حدیث های بر می گردد که طی 4 سال گذشته (2014-2018) روی داده است، وی در عین حال از تلاش هایی خبر داد که برای نزدیک ساختن این دو ائتلاف انجام گرفته است اما هیچ یک از این تلاش ها نتیجه بخش نبوده است.

الادیب با اذعان این امر که اختلافات موجود میان مالکی و عبادی “فکری” نیست، افزود: دو دستگی شکل گرفته در حزب الدعوه با شرایط حاکم بر سال 2014 میلادی یعنی زمان آغاز نخست وزیری عبادی در ارتباط است، در این سال اکثریت گروه های سیاسی پیروز در انتخابات، دوره سوم نخست وزیری مالکی را قبول نمی کردند و پروسه سیاسی دچار وقفه شده بود و برخی از طرف های ائتلاف ملی بر سر لزوم تغییر نامزد نخست وزیری، با دولت قانون وارد گفت‌وگو شده بودند.

وی در ادامه گفت: از مهم ترین طرف های نام برده، مجلس اعلای عراق (به رهبری سید عمار حکیم پیش از جدایی و تاسیس جریان حکمت ملی عراق) و جریان صدر، بود که در نهایت بر سر نخست وزیری حیدر عبادی اتفاق نظر حاصل شد و این امر خشم مالکی را برانگیخت.

الادیب با بیان اینکه من مخالف تضعیف حزب الدعوه هستم، افزود: این حزب وزنه مهمی در میان مخالفان صدام بود و ورود مالکی و عبادی با دو فهرست متفاوت در انتخابات پارلمانی که نام حزب الدعوه در آن به چشم نمی خورد، در تضعیف این حزب تاثیرگذار بود، وی در عین حال از برخی تلاش ها در درون این حزب برای برگزاری مجمع عمومی که دربردارنده همه طرف ها باشد، خبر داد.

علی الادیب در ادامه اظهار داشت: دلیل تاخیر در برگزاری این مجمع عمومی به پایان یافتن روند انتخابات و برآیندهای آن باز می گردد.

این رهبر حزب الدعوه عراق در خصوص نقش ائتلاف ملی در به وجود آمدن دو دستگی در حزب الدعوه در جریان انتخاب عبادی در سال 2014 میلادی به نخست وزیری گفت: اگر حزب الدعوه این مساله را میان خود حل وفصل می کرد، بهتر از آن بود که دیگر طرف ها در این مساله دخالت کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا