سیاسی

وزیر امور خارجه عراق: بغداد به اجرای تصمیمات یکجانبه آمریکا علیه ایران ملزم نیست

وزیر امور خارجه عراق در نشست پرسش و پاسخی که با روزنامه نگاران عراقی داشت، اعلام کرد این کشور ملزم به اجرای تصمیمات یکجانبه آمریکا علیه ایران نیست و بغداد برای تداوم مبادلات تجاری خود با ایران چندین ایده پیش رو دارد.

میدل ایست نیوز: «محمد علی الحکیم»، وزیر امور خارجه عراق در نشست پرسش و پاسخی که با روزنامه نگاران عراقی داشت درباره مسائل متعددی توضیحاتی ارائه کرد.

الحکیم درمورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز گفت: عراق به اجرای تصمیمات یکجانبه آمریکا علیه ایران ملزم نیست و این تصمیمات در غیر از چارچوب سازمان ملل گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: عراق واردات نفت از ایران ندارد ما از تهران گاز وارد می کنیم و با این کشور گردشگری دینی داریم. برای تداوم مبادلات تجاری خود با ایران چندین روش پیشنهاد شده است؛ از جمله اینکه در مراودات دو طرفه از دینار عراقی استفاده کنیم و یا اینکه صندوقی برای پرداخت پول به ایران ایجاد کنیم که می توان از آن برای خرید کالا برای ایران بهره جست.

الحکیم گفت: شماری از کشورها با همین ساز و کار ها با ایران مبادله خواهند کرد؛ ترکیه، هند، کره جنوبی و ژاپن همه این کشورها از ایران نفت وارد می کنند و باید ساز و کاری در این خصوص داشته باشند، رئیس بانک مرکزی عراق به عنوان نهاد اصلی در این رابطه، جزئیات بیشتری را ارائه خواهد داد.

وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر هفته گذشته خود به عراق خواهان دیدار ده دقیقه ای با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق شد؛ اما نخست وزیر عراق درخواست وی را نپذیرفت.

الحکیم در نشست خبری با روزنامه‌نگاران عراقی در بغداد خاطرنشان کرد که عبدالمهدی درخواست دیدار ده دقیقه ای با ترامپ در جریان سفر وی به عراق را رد کرد.
الحکیم گفت که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور یک کشور مهم (که نام آن را ذکر نکرد) و وزیران خارجه فرانسه و ایران طی این ماه به عراق سفر میکنند.

از سوی دیگر، الحکیم گفت، این مسأله صحت دارد که عراقی هایی که بر پاسپورت آنها مهر سوریه و ایران وجود دارد، از ورود آنها به اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی ممانعت می شود. ما خواهان لغو این امر شدیم و این پاسخ را دریافت کردیم که این امور مربوط به امنیت کشورهای مخالف با ورود این افراد است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق درخصوص موضع کشورش نسبت به مسئله فلسطین نیز گفت که عراق به راهکار تشکیل دو کشور برای پایان دادن به بحران فلسطین با اسرائیل ایمان دارد.

وی همچنین تصریح کرد، ما برای برقراری همکاری با شورای همکاری خلیج فارس تلاش میکنیم و قویاً بر بهبود روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید خواهیم داشت.

وی ادامه داد، امنیت و تمامیت سوریه ایجاب میکند که درگیری در این کشور پایان یابد و توافق میان سوری‌ها حل و فصل بحران را به دنبال خواهد داشت و ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت خواهیم کرد.

الحکیم با بیان اینکه کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو به ما در ائتلاف بین المللی و در بازسازی ها و آموزش نیروهای عراقی کمک کردند، گفت: ناتو عملیات آموزشی خود در عراق را با ۶۰۰ مربی جدید به منظور آموزش نیروهای پلیس تقویت خواهد کرد.

وزیر خارجه عراق در پایان گفت: ما مرزهای مشترک با سوریه داریم و امنیت سوریه و گشودن مسیرهای تجاری اولویت بسیاری برای ما دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا