سیاسی

«خمیس الخنجر» از کارپرداز بعث و حامی داعش تا متحد «هادی العامری»+ویدئو

سرمایه دار عراقی که از حملات داعش به «انقلاب عشایر» یاد کرد امروز وزارت آموزش عراق را سهم خود از کابینه می داند.

میدل ایست نیوز: اخیراً در شبکه های اجتماعی عراق فیلمی درباره «خمیس الخنجر» سرمایه دار عراقی که اکنون ریاست ائتلاف «محور الوطنی» را برعهده دارد و مواضع گوناگون او در کارپردازی برای حزب بعث در عراق پس از 2003 منتشر شده است.

خمیس الخنجر فعالیت اقتصادی خود را در رژیم بعث و با شراکت اقتصادی با «عدی» و «قصی» پسران صدام حسین در قاچاق سیگار آغاز کرد و گفته می شود 700 میلیون دلار از اموال پسران صدام حسین نزد وی مانده است. شایعات درباره فعالیت های مرموز او و دست داشتنش در بسیاری ناآرامی ها در عراق در حدی است که گفته می شود وی در سال 2012 همسر «رغد» دختر صدام حسین شده است.

در سال 2014 دولت عراق برای وی به علت فساد مالی حکم بازداشت صادر کرد و پس از آن الخنجر به اردن فرار کرد. در آستانه انتخابات اخیر مجلس عراق خمیس الخنجر به عراق بازگشت و در مقام رئیس پیمان «المحور الوطنی» (همراه با «اسامه النجیفی» و «جمال الکربولی» و «احمد الجبوری» و «سلیم الجبوری» و «فلاح الزیدان») در انتخابات شرکت کرد.

پس از اجرای انتخابات و در مذاکرات مربوط به تشکیل ائتلاف اکثریت در مجلس و تشکیل دولت، او به ائتلاف «بناء» به ریاست «هادی العامری»، یکی از بارزترین فرماندهان حشد الشعبی، پیوست و یکی از اصلی ترین اعضای این ائتلاف شد. پافشاری ائتلاف «بناء» بر واگذاری وزارت کشور به «فالح الفیاض» و مخالفت ائتلاف «اصلاح و سازندگی» با این انتخاب اصلی ترین مانع تکمیل کابینه «عادل عبدالمهدی» بوده است.

وزارت آموزش عراق سهم ائتلاف خمیس الخنجر در دولت دانسته شد و این ائتلاف تا کنون دو وزیر برای این وزارتخانه معرفی کرده که اولین آنها از مجلس عراق رأی اعتماد نگرفت و دومی پس از آشکار شدن اینکه برادرش از مقامات بلندپایه داعش است چند روز پس از رأی اعتماد از مقام خود استعفا داد.

در ویدئوی یادشده تأکید شده که خمیس الخنجر از اصلی ترین حامیان مالی تجمعات معترضان در مناطق سنی نشین در زمان دولت «نوری المالکی» بوده است. تجمعاتی که در نهایت به پیدایش داعش و سقوط بخش عظیمی از خاک عراق به دست تروریست ها انجامید.

در بخشی از این ویدئو الخنجر در مصاحبه با یک رسانه امریکایی در پاسخ به این پرسش که چقدر پول برای حمایت از این تظاهرات پرداخته، چند بار تکرار می کند: «همه هزینه های لازم برای این تظاهرات» را پرداخته است بی آنکه حاضر شود مبلغ خاصی را ذکر کند.

از دیگر فعالیت های او تأمین هزینه های تأسیس شبکه های تلویزیونی اهل سنت بود که به نفرت پراکنی و تفرقه در جامعه عراق دامن می زدند.

در این ویدئو اظهاراتی از الخنجر پخش شده که اتفاقات منتهی به ظهور داعش را «قیام عشایر» می خواند و تأکید می کند که با افتخار از آن حمایت می کند.

او که اکنون با «نوری المالکی» برای تشکیل کابینه اکثریت ائتلاف کرده در این ویدئو نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق، را عامل اصلی مشکلات و دارای مسئله با اهل سنت می خواند.

در نیمه دوم این ویدئو اظهارات متناقض خمیس الخنجر در انتقاد از ارتش و نیروهای حشد الشعبی و مخالفت قاطع با عملیات آنها و ورودشان به شهرهای سنی نشین برای جنگ با داعش از یک سو و پیام تبریک وی به مناسبت سقوط داعش و تروریست خواندن این گروه پخش شده است.

«ایستادگی مردم و عشایر تکریت در برابر نیروهای حشد الشعبی و عقب زدن آنها در جنگ»، «ایستادگی و آزادگی موصل دربرابر نیروهای حشد الشعبی»، «جنایات حشد الشعبی در مناطقی که نیروهای مسلح از آن خارج شده اند»، «هیچ امیدی به اصلاح ارتش عراق نیست»، «شکست ارتش عراق در برابر چندهزار انقلابی عشایری»، «انقلابیون عشایر نیمی از عراق را گرفته اند و اکنون در دروازه های بغدادند» از اظهاراتی است که از زبان خمیس الخنجر در روزهایی بیان شده است که نیروهای حشد الشعبی و ارتش عراق برای بیرون انداختن داعش از شهرهای عراق در جنگ بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا