سیاسی

تور عربی وزیر امور خارجه امریکا

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا قرار است طی سفر خود به هشت کشور عربی، در خصوص تحولات منطقه و همکاری های دو طرفه به بحث و رایزنی بپردازد.

میدل ایست نیوز: «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا برنامه سفر خود به خاورمیانه را امروز سه شنبه با سفر به اردن آغاز می کند و قرار است در ادامه از هفت کشور عربی مصر، بحرین، امارات، قطر، عربستان، عمان و کویت نیز دیدار کند.

به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه امریکا در کشورهای مذکور حول تحولات منطقه از جمله خروج نظامیان امریکایی از سوریه، جنگ یمن، نفوذ ایران در منطقه، تشکیل “ناتوی عربی”، روابط داخلی کشورهای خلیج، محاصره قطر، قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی و همکاری در مبارزه با تروریسم خواهد بود.

به گفته منابع اردنی و امریکایی، پمپئو در سفر امروز خود به اردن در خصوص همکاری‌های دوجانبه، راهکارهای گسترش شراکت راهبردی امان و واشنگتن به ویژه پس از خروج نیروهای امریکایی از سوریه،با مقامات این کشور به رایزنی خواهد پرداخت.

سفر مقام عالی رتبه امریکا به منطقه انتقال دهنده این پیام است که خروج امریکا از سوریه به معنای خروج این کشور از منطقه نیست و واشنگتن به عنوان بازیگر اول نخست باقی خواهد ماند و به تلاش های خود برای تشکیل ناتوی عربی جهت مقابله با نفوذ ایران در منطقه و هچنین پایان دادن به بحران قطر ادامه خواهد داد.

مهم ترین سفر پمپئو، سفر وی به ریاض خواهد بود، چرا که این سفر پس از حادثه قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول انجام می شود به ویژه آنکه این سفر در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از نهادهای امریکایی انگشت اتهام را به سوی «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی نشانه می روند و وی را در ماجرای قتل خاشقچی مقصر می دانند.

انتظار می رود پمپئو طی دیدارهای خود به “متحدین امریکا” پس از خروج این کشور از سوریه، آرامش خاطر دهد و به تلاش های خود را برای استحکام ائتلاف‌های منطقه ای در راستای مقابله با نفوذ ایران ادامه دهد، همچنین قابل پیش بینی است که وی در این دیدارها در خصوص جزئیات جنگ یمن و صلح ایجاد شده در بندر الحدیده میان حوثی ها و نیروهای طرفدار دولت یمن در پی مذاکرات سوئد، به گفت‌وگو بپردازد.

از دیگر اهداف سفر وزیر امور خارجه امریکا، رساندن این پیام ترامپ به کشورهای خلیج است که سیاست های دولت کنونی امریکا بر پایه پرداخت “بهای امنیت ” کشورهای خلیج به واشنگتن استوار است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا