سیاسی

عراق خود را برای ایفای نقش بزرگ در آینده سوریه آماده می کند

انتظار می رود که پس از تحولات اخیر در سوریه و نزدیک شدن کشورهای تازه ای به حکومت «بشار الاسد» در سوریه، عراق به صورت رسمی نقش بیشتری در این کشور بر عهده بگیرد.

میدل ایست نیوز: «مصطفى سعدون» روزنامه نگار عراقی و مدیر دیده بان عراقی حقوق بشر که سابقه خبرنگاری پارلمانی در عراق را دارد در مقاله ای پیش بینی کرد که عراق نقش بزرگی در آینده سیاسی سوریه داشته باشد.

در این مقاله که در «المانیتور» منتشر شده آمده که انتظار می رود که پس از تحولات اخیر در سوریه و نزدیک شدن کشورهای تازه ای به حکومت «بشار الاسد» در سوریه، عراق به صورت رسمی نقش بیشتری در این کشور بر عهده بگیرد. عراق خود نیز برای دستیابی به این نقش تلاش می کند، به خصوص که به نظر می آید سوریه مرحله باثباتی را پیش رو داشته باشد.

در 31 دسامبر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق از سفر برخی مقامات عراقی به دمشق خبر داد. منظور وی سفرهایی غیر از سفر رسمی «فالح  الفیاض» مشاور امنیت ملی و رئیس گروه حشد الشعبی در ماه گذشته بود.

سوریه در مرحله آینده به تجربه های عراق در مبارزه با تروریسم و گروه های افراطی نیازمند خواهد بود. ضمن اینکه لازمه حفظ امنیت مرزها و عملیات نظامی هوایی عراق در خاک سوریه تعامل این دو کشور با یکدیگر است.

عراق در دوره ناآرامی ها در سوریه حضور نظامی در این کشور نداشت، بلکه گردان های مسلحی وابسته به برخی احزاب سیاسی نزدیک به ایران در سوریه حضور داشتند. «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق، تأکید کرده  بود که حضور این نیروها «نماینده حکومت عراق نیست». اما نشانه های بسیاری هست که نشان می دهد عراق نقشی «بزرگ» در آینده سوریه خواهد داشت.

عبدالمهدی در سخنان خود اشاره کرد که دولت عراق در پرونده سوریه نقش تازه ای بر عهده خواهد داشت، به خصوص که عراق آماده وارد کردن نیروهای نظامی اش به سوریه برای پر کردن خلأ ناشی از عقب نشینی نیروهای امریکایی در این کشور است.

در سفر «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به ترکیه نیز پرونده سوریه و تأمین مرزهای عراق و سوریه از مهم ترین محورهای مذاکرات وی با همتای ترکیه ای اش بود. ضمن اینکه شورای امنیت ملی عراق (بالا ترین شورای امنیتی در این کشور) پیامدهای خروج امریکا از سوریه را در کم تر از 10 روز دو بار بررسی کرد.

مقامات عراقی بر اظهارات خود در حمایت از سوریه افزوده اند. در 2 ژانویه، «محمدعلی الحکیم»، وزیر امور خارجه عراق، از حمایت کشورش از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب سخن گفت و چند روز پیش از آن «لقمان الفیلی»، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری عراق از حمایت این کشور از راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه گفت.

منابع نزدیک به دفتری عادل عبدالمهدی به «المانیتور» گفتند که بشار الاسد به نیروی هوایی عراق اجازه داده که بدون اجازه گرفتن از دمشق مواضع داعش در نقاط مرزی دو کشور را بمباران کنند.

این منابع گفته اند که احتمالا در روزهای آینده شاهد ورود نیروهای پیاده نظام عراقی به خاک سوریه خواهیم بود.

«یاسین البکری»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه النهرین بغداد به «المانیتور» گفت که نقش امنیتی عراق در سوریه برآمده از نگرانی های عراق از قدرت گرفتن دیگربار داعش و گروه های تروریستی است. به نظر یاسین درخواست امریکا از عراق برای ورود به خاک سوریه برآمده از این نگرانی است که در مناطقی از سوریه که امریکا از آن خارج می شود گردان مسلح وابسته به ایران مستقر شوند و این چیزی است که امریکا نمی خواهد اتفاق بیفتد.

در نوامبر 2018 نیز برهم صالح، رئیس جمهور عراق، از نقش تازه عراق در پرونده سوریه سخن گفت و در دیدار با «میخائیل بوگدانف» دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه خواستار هماهنگی با روسیه در این باره شد. او گفت که عراق سیاست تازه ای در این پرونده در پیش گرفته که مبتنی بر هماهنگی و هم افزایی است.

به نظر می آید که یکی از مهم ترین بازوهای عراق برای حضور در پرونده سوریه دستگاه مبارزه با تروریسم باشد. اما حجم این حضور و سقف زمانی آن را تحولات بعدی است که روشن می کند.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا