سیاسی

«مجلس شورای حکومتی» داعش خالی از عضو

منابع آگاه امنیتی خبر داده اند که نهادهای اداری داعش به علت کشته شدن یا دستگیری یا فرار اعضایشان از هم پاشیده اند.

نکات برگزیده مطلب
  • از مؤسسان مجلس شورای حکومتی داعش فقط رئیس آن، «ابوبکر البغدادی» است که زنده مانده و از اواخر سال 2017 و آزادی موصل از او نیز خبری نیست.
  • ساختار اداری داعش در سال 2018 یازده «دیوان» خود را از دست داد.
  • دیوان هایی که همچنان به کار خود ادامه می دهد، هرچند به صورت بسیار جزئی و ضعیف، دیوان بیت المال و دیوان سربازان و دیوان رسانه است.
  • داعش هم اکنون دچار بحران نبود فرماندهان تأثیرگذار و دارای کاریزما برای جوانان جهادی است، زیرا حدود 90 درصد فرماندهان و رهبران داعش در شانزده ماه گذشته کشته شده اند.
  • نیروهای عراقی در جنگ با تروریست های داعش صادقانه تر از ارتش بشار اسد فعالیت کردند.
  • داعش امروز در ضعیف ترین حالت خود است، و حالا با انتخاب افراد تازه ای برای مجلس شورا و دیوان هایش در پی آن است که نامش کامل از بین نرود.
  • هشتاد درصد امکانات داعش در عراق نابود شده است.
  • کنترل شدید نقاط مرزی عراق باعث شد که مشکلات مالی هم به مشکلات داعش افزوده شود.

میدل ایست نیوز: بقایای گروه تروریستی داعش که به صورت پراکنده و نامنظم به خصوص در مناطقی از عراق به سر می برند دیگر از سرانشان یا شوراهای عالی این گروه یا آنچه «مجلس شورای حکومتی» خوانده می شود دستور نمی گیرند، چون از مؤسسان این شورا فقط رئیس آن، «ابوبکر البغدادی» است که زنده مانده و از اواخر سال 2017 و آزادی موصل از او نیز خبری نیست. آن زمان، پس از آزادی موصل، فایلی صوتی از البغدادی منتشر شد که در آن از عناصر داعش در اروپا و ایالات متحده خواست که امنیت کشورهایی را که در آن به سر می برند برهم زنند. بعد از آن دیگر ناپدید شد و افراد مسلح داعش درگیر آشفتگی و نبود مرکز واحد تصمیم گیری شدند. وضعیتی که نزاع های داخلی بر شدت آن افزود.

مقامات امنیتی عراقی در بغداد به «العربی الجدید» گفته اند که ساختار اداری داعش در سال 2018 یازده دیوان (مانند وزارتخانه) خود را از دست داد. علت این وضعیت آن بود که دیگر زمینی در اختیار نداشت و شورای حکومتی داعش نیز با کشته شدن بیشتر اعضایش یا دستگیری یا فرارشان از هم پاشیده بود و دیگر کسانی که جان سالم به در برده بودند توان برقراری ارتباط با یکدیگر نداشتند. به گفته این مقامات، دیوان هایی که همچنان به کار خود ادامه می دهد، هرچند به صورت بسیار جزئی و ضعیف، دیوان بیت المال و دیوان سربازان و دیوان رسانه است.

دیوان ها در حکم وزارتخانه ها در «خلافت» خودخوانده داعش بود که در ژوئن 2014، اندکی پیش از اشغال موصل، در شهر رقه سوریه آغاز به کار کرد. در رأس هر یک از دیوان ها یکی از فرماندهان بلندپایه داعش تعیین شد، این دیوان ها عبارت بودند از: دیوان قضاوت، دیوان ارشاد و مساجد، دیوان آموزش، دیوان کشاورزی، دیوان فیء و غنایم، دیوان حسبه، دیوان زکات، دیوان امنیت عمومی، دیوان بهداشت، دیوان خدمات، دیوان آثار تاریخی (رکاز).

یک ژنرال بلندپایه در دستگاه اطلاعات نظامی در وزارت دفاع عراق به «العربی الجدید» گفت که داعش هم اکنون دچار بحران نبود فرماندهان تأثیرگذار و دارای کاریزما برای جوانان جهادی است، زیرا حدود 90 درصد فرماندهان و رهبران داعش در شانزده ماه گذشته کشته شده اند.

او گفت که بعد از عملیات موصل بسیاری از فرماندهان نیز دچار تصفیه های داخلی شدند و افزود که می توان گفت اکثر فرماندهان داعش در عراق کشته شده اند نه در سوریه. به گفته این ژنرال بلندپایه «نیروهای عراقی در جنگ با تروریست های داعش صادقانه تر از ارتش بشار اسد فعالیت کردند، چون دولت سوریه تمایل داشت همه مناطق ناآرام در سوریه را به ترور و حضور تروریست ها متهم کند».

این ژنرال عراقی تأکید کرد که «داعش امروز در ضعیف ترین حالت خود است، و حالا با انتخاب افراد تازه ای برای مجلس شورا و دیوان هایش در پی آن است که نامش کامل از بین نرود». او افزود: «اطلاعاتی که ما داریم نشان می دهد که وضعیت سلامت ابوبکر البغدادی بسیار وخیم شده است. او پسرش را و مهم ترین دستیارانش در داعش را از دست داده است. داعش هم اکنون برای عملیات و حملات در عراق از بقایای خفته خود در مناطقی که پیشتر در کنترل داشته استفاده می کند. این افراد مخفی می مانند و ناگهان برای اجرای یک عملیات فراخوانده می شوند. داعش همچنین از شبکه های خوشه ای استفاده می کند که مبتنی بر تمرکز زدایی از قدرت رهبران است تا روابط میان این خوشه ها بسیار پیچیده شود تا اگر یک خوشه شناسایی و نابود شد به خوشه های دیگر آسیبی نرسد». او افزود که کنترل شدید نقاط مرزی عراق باعث شد که مشکلات مالی هم به مشکلات داعش افزوده شود.

یک افسر بلندپایه در ارتش عراق که در مناطق مرزی فعالیت دارد به «العربی الجدید» گفت که  که با سیطره ارتش عراق بر نقاط مرزی این کشور با سوریه، داعش هزاران نیروهای داوطلب خود را از دست داده است. هشتاد درصد امکانات داعش در عراق نابود شده است. به گفته این افسر عراقی، «این وضعیت باعث شده که تروریست های داعش دست به انفجارهای انفرادی بزنند. این اقدامات لزوما با هماهنگی فرماندهان داعش نیست». او افزود: «با توجه به از هم پاشیدن مجلس شورای حکومتی، داعش وارد مرحله جدیدی شده که مرحله تنظیمات ریسمانی است، یعنی ساختار اداری داعش پابرجاست اما بسیار ضعیف است. در عملیات حدودا یک ماه پیش نیروی هوایی عراق در روستای سوسه در سوریه 13 تن از دستیاران البغدادی کشته شدند که بعضی شان اعضای همین مجلس شورا بودند».

«سرمد البیاتی» کارشناس امور امنیتی به «العربی الجدید» گفت که وضعیت کنونی داعش باعث شده که وجود شوراهای اداری و تنظیماتی دیگر ضرورتی نداشته باشد. در شرایط دشوار نظامیان داعشی حتی اگر سه نفر باشند یکی را فرمانده خود می کنند تا به جای همه تصمیم بگیرد. این نیروها چنان پراکنده و آشفته اند که فقط بر اساس شرایط حال حاضر عمل می کنند، مثلاً اگر سربازی دربرابرشان ببینند او را بکشند یا یک عملیات انتحاری انجام دهند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا