اجتماعی

حوزه نجف مبتکر طرحی برای گفت وگو و همبستگی با ساکنان استان های سنی نشین عراق

گروهی از شخصیت های دینی نجف اشرف با همکاری نهادهای مدنی این شهر پیشگام اجرای طرحی برای گفت وگو با ساکنان مناطق آزادشده از چنگ داعش شده اند.

نکات برگزیده مطلب
  • در 10 ژانویه هیئتی از نجف اشرف از دانشگاه انبار بازدید و با اساتید و دانشجویان آن دیدار و گفت وگو کرد و درهای گفت وگو و همکاری با آنان را گشود.
  • این دیدار با هدف فعالیت مشترک برای «تثبیت مفهوم شهروندی که میان همه فرزندان ملت عراق مفهومی مشترک است و نیز تحقق عدالت اجتماعی و ارزش های همزیستی مسالمت آمیز» انجام شده است.
  • چند نهاد مدنی در نجف اشرف با همکاری نهادهایی بین المللی ازجمله «سازمان ابتکار برای اداره بحران» (CMI) در فنلاند از این طرح پشتیبانی می کنند.
  • این در واقع ابتکار عمل مرجعیت شیعه در نجف اشرف است که «بارها خواستار تشکیل دولت عدالت محور با صرف نظر از دین یا قومیت یا مذهب شده است و آنچه را در تعیین حاکم ملاک می داند نه مذهب او که عدالت وی است».
  • این ابتکار عمل در چارچوب تطور اجتماعی گسترده ای انجام می شود که در حوزه عملیه نجف شاهد آن هستیم، جایی که دیدگاه ها و مواضع دینی تندرو و افراطی در آن رو به افول است و گشایش مذهبی در روابط بشری و دیدگاه های حامی مدنیت در دولت و حقوق شهروندی در آن شدت گرفته است.

میدل ایست نیوز: گروهی از روحانیون و شخصیت های علمی و دینی در حوزه علمیه نجف اشرف به ابتکاری برای گفت وگوی مشترک و همکاری اجتماعی با استان های سنی نشینی که اخیرا از چنگ داعش آزاد شده اند دست زده اند. در مرحله اول این طرح ابتکاری، در 10 ژانویه هیئتی از نجف اشرف از دانشگاه الانبار بازدید و با اساتید و دانشجویان آن دیدار و گفت وگو کرد و درهای گفت وگو و همکاری با آنان را گشود. این دیدار با هدف بازگشایی کانال های ارتباطی مستقیم میان شخصیت های علمی و دینی اهل سنت در استان های غربی و شمالی که در چنگ داعش بودند با شخصیت های علمی و دینی شیعه در نجف اشرف انجام شده است.

«دکتر سیدجواد خوئی»، مدیر مرکز علمی «دار العلم» در حوزه نجف اشرف، تأکید کرد که این دیدار با هدف فعالیت مشترک برای «تثبیت مفهوم شهروندی که میان همه فرزندان ملت عراق مفهومی مشترک است و نیز تحقق عدالت اجتماعی و ارزش های همزیستی مسالمت آمیز» انجام شده است.

این هیئت شامل شخصیت های متنوعی از نجف اشرف بوده است: شخصیت های دینی از حوزه علمیه و اساتیدی از دانشگاه کوفه و جوانان فعال در نهادهای جامعه مدنی.

به گفته جواد خوئی، قرار است در همین چارچوب بازدیدهایی از استان های صلاح الدین و موصل نیز انجام بگیرد. او افزود که چند نهاد مدنی در نجف اشرف با همکاری نهادهایی بین المللی ازجمله «سازمان ابتکار برای اداره بحران» (CMI) در فنلاند از این ابتکار پشتیبانی می کنند.

استان های سنی نشین اصلی عراق، یعنی استان های الانبار و صلاح الدین و نینوا، به علت سلطه سه ساله داعش در آنها و نیز نزاع های فرقه ای شیعی ـ سنی پیش از آن در وضعیت گسست اجتماعی از دیگر بخش های جامعه عراق به سر می برند. وضعیتی که باعث حالت بی اعتمادی عمیق میان شهروندان عراقی ساکن این استان ها و شهروندان ساکن مناطق شیعه نشین یا کردنشین شده است.

اهمیت این فعالیت که نهادها و شخصیت های دینی شیعه در نجف اشرف بدان دست زده اند همین است که با ساکنان این مناطق ارتباط برقرار می کند و باعث افزایش سرمایه اجتماعی و همکاری و انسجام میان آنها و ساکنان دیگر مناطق عراق می شود.

خوئی در یکی از دیدارهای خود در استان الانبار در جمع گروهی از اساتید دانشگاه و شخصیت های فرهنگی ضمن ابراز امیدواری به اینکه اینگونه دیدارها باعث شود که طیف های ملت عراق به هم نزدیک شوند، گفت: «همه ما چه در استان های شمالی چه جنوبی چه مرکزی چه غربی همه و همه درگیر مشکلات واحدی هستیم: فساد، سوء خدمات، عدم توزیع عادلانه ثروت». او گفت که تنها راه حل این مشکلات تلاش برای تثبیت مفهوم شهروندی و تشکیل «حکومت شهروندی» است.

او افزود که این طرح پروژه ای علمی فرهنگی اجتماعی و به دور از برنامه های سیاسی است. به گفته خوئی این در واقع ابتکار عمل مرجعیت شیعه در نجف اشرف است که «بارها خواستار تشکیل دولت عدالت محور با صرف نظر از دین یا قومیت یا مذهب شده است و آنچه را در تعیین حاکم ملاک می داند نه مذهب او که عدالت وی است».

آیت الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالی شیعیان، در خطابه ها و مواضع خود همواره بر تقویت روابط انسانی در جامعه عراق بر اساس ارزش های شهروندی و به دور از وابستگی های دینی و قومیتی تأکید کرده است. بارها این تعبیر که «شیعیان همان اهل سنت اند و هیچ تفاوتی در حقوق و مسؤولیت های شهروندی میانشان نیست» از وی نقل شده است.

در تازه ترین موضع گیری، در پی اظهارات برخی چهره های دینی عراق درباره حرمت مشارکت مسلمانان در جشن های میلاد مسیح و اول سال نوی میلادی، آیت الله سیستانی چنین چیزی را بلا مانع دانست و گفت: تبریک گفتن به غیر مسلمانان، اعم از یهودی و مسیحی و غیر ایشان، «در مناسبت هایی که آن را جشن می گیرند، مانند جشن سال نو و میلاد حضرت مسیح (ع) و عید فصح» جایز است.

یکی از گروه های شرکت کننده در این طرح، آکادمی «بلاغی» در نجف اشرف است که مدیر آن، «زید بحرالعلوم»، عضو هیئت بازدیدکننده از استان انبار بود. آکادمی بلاغی از گروه های فعال در بخش گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها در حوزه علمیه نجف اشرف است و تاکنون چندین شخصیت مسیحی و پیروان دیگر ادیان را در حوزه عملیه میزبانی کرده است. این آکادمی با نهادهای حامی گفت وگوی ادیان غیر اسلامی مانند مؤسسه کاتولیکی «سن ایجیدو» همکاری دارد.

این ابتکار عمل در چارچوب تطور اجتماعی گسترده ای انجام می شود که در حوزه عملیه نجف شاهد آن هستیم، جایی که دیدگاه ها و مواضع دینی تندرو و افراطی در آن رو به افول است و گشایش مذهبی در روابط بشری و دیدگاه های حامی مدنیت در دولت و حقوق شهروندی در آن شدت گرفته است.

معمولاً در اینگونه طرح ها و ابتکار عمل ها نهادهای اجتماعی دیگری از خارج حوزه عملیه نیز با نهادهای حوزوی همکاری می کنند. این خود نشان آشکار اقبال فعالیت های مشترک مدنی در حوزه علمیه است.

یکی از این گروه های مشارکت کننده «گروه موجة» متشکل از جوانان فعال مدنی است که برای تقویت ارزش های مدنی در نجف اشرف فعالیت می کند. این گروه از طرف های اصلی مشارکت کننده در فعالیت های مدنی روحانیون حوزوی است. اعضای گروه موجة نیز در طرح ابتکاری حوزه نجف برای گفت وگو و همبستگی با استان های سنی نشین مشارکت داشته اند.

همچنین کرسی یونسکو در دانشگاه کوفه که در زمینه گسترش مطالعات گفت وگو در جهان اسلام فعال است با نهادها و شخصیت های حوزوی در این فعالیت های مدنی آنها جهت تقویت آشتی ملی میان طیف های اجتماعی عراق همکاری می کند.

دست اندرکاران این طرح هم اکنون در حال تدارک بازدیدهایی از استان های صلاح الدین و موصل هستند. این دیدارها در نیمه نخست سال جاری میلادی انجام خواهد شد و پس از آن نجف اشرف میزبان شخصیت ها و رهبران اهل سنت آن استان ها خواهد بود.

این همه نشان می دهد که این نهاد دینی شیعی شاهد توسعه اجتماعی گسترده و ریشه ای است که می تواند نقشی کلیدی در برقراری انسجام اجتماعی در جامعه ای داشته باشد که فعالیت های گروه های افراطی در عراق به شدت به آن آسیب زده است.

 

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا